Ambițiile Kremlinului în Marea Neagră: Nave misterioase în portul Giurgiulești ridică semne de întrebare
Kremlinul continuă să viseze la transformarea Mării Negre într-un „lac rusesc”, iar evenimentele recente par să confirme că Moscova nu și-a abandonat ambițiile. Tot mai multe nave cu încărcături necunoscute, sosite direct din porturi rusești, au început să ajungă în portul Giurgiulești din Moldova, ridicând suspiciuni și întrebări legate de scopul acestor transporturi, potrivit think-tankului american CEPA.
Prima atenționare privind aceste nave a venit din partea expertului ucrainean Andriy Klymenko, cunoscut pentru monitorizarea militarizării Mării Negre și sancțiunilor. În luna iulie, Klymenko a observat sosirea unei nave care plecase din portul Novorossyisk, o importantă bază navală rusească, direct în Giurgiulești. De atunci, alte patru nave au urmat același traseu în lunile august și septembrie, conform datelor colectate zilnic de Institutul pentru Studii Strategice din Marea Neagră.
Problema care alarmează experții este că aceste nave nu au fost inspectate de autoritățile ucrainene sau române. Astfel, ele ar fi putut transporta orice, de la mărfuri obișnuite până la încărcături mult mai periculoase. Într-un context politic delicat pentru Moldova, unde urmează alegeri cruciale și un vot esențial pe tema aderării la Uniunea Europeană, aceste transporturi devin și mai suspecte.
Portul Giurgiulești, situat pe Dunăre, are o legătură feroviară directă cu regiunea separatistă Transnistria, un stat marionetă al Kremlinului, folosit de Rusia pentru a exercita influență asupra afacerilor interne ale Moldovei. Mai mult, Moscova se confruntă de ani de zile cu dificultăți în rotația ofițerilor din contingentul său de 1.500 de soldați staționați ilegal în Transnistria, neavând acces la rutele tradiționale. Încercările de a trimite ofițeri prin Chișinău au fost respinse încă din 2015, iar invazia totală a Ucrainei în 2022 a închis și rutele terestre alternative.
Giurgiulești oferă o cale alternativă pentru Moscova. Navele care ajung aici beneficiază de protecția oferită transportului internațional, ceea ce înseamnă că nu pot fi oprite și verificate în mod legal în apele ucrainene sau române. În acest fel, Kremlinul poate exploata lacunele în securitatea maritimă pentru a-și avansa agenda în regiune.
Îmbunătățirea navigației pe Dunăre, inclusiv prin lucrări de dragare la gura Canalului Bâstroe, a deschis oportunități comerciale pentru navele „râu-mare”, permițând accesul lor la porturile Giurgiulești, Izmail și Reni. Totuși, acest progres economic poate fi folosit și în scopuri mai puțin oneste. Navele rusești ar putea semnala doar exploatarea noilor oportunități comerciale, dar există o posibilitate reală ca transporturile să fie parte dintr-o strategie ascunsă a Kremlinului.
Expertul Andriy Klymenko avertizează că aceste transporturi necontrolate reprezintă o amenințare clară pentru securitatea regiunii. Istoria recentă oferă un precedent sumbru: în 2014, trupele rusești au fost dislocate în secret în Crimeea folosind nave comerciale, chiar înainte de anexarea peninsulei.
Deși Rusia a suferit pierderi majore în războiul său imperialist, inclusiv în flotă, iar Ucraina a reușit să spargă blocada navală printr-o combinație de acțiuni militare și coridoare comerciale, ambițiile Kremlinului rămân neclintite. Atacurile recente asupra navelor civile din Odesa subliniază clar că războiul de la Marea Neagră este departe de a se încheia.
În fața acestor provocări, Ucraina, Moldova și România trebuie să își consolideze cooperarea pentru a preveni eventuale acțiuni subversive ale Rusiei. Profesionalismul Forțelor Navale ale Ucrainei și succesul colaborării cu România și Bulgaria în cadrul coridorului de cereale demonstrează că este posibilă o rezistență eficientă. O alianță mai puternică în nord-vestul Mării Negre ar putea fi următorul pas crucial.
Problema nu este doar a Ucrainei. Rusia nu doar că a anexat ilegal Crimeea, dar a preluat și controlul asupra platoului continental ucrainean, bogat în zăcăminte de gaze. Orice victorie a Kremlinului în Marea Neagră reprezintă o amenințare directă pentru toate statele riverane. Este timpul ca comunitatea internațională să acționeze înainte ca Rusia să-și extindă și mai mult influența în regiune.