Amenințare de grevă majoră la căile ferate canadiene. Negocieri cruciale, pe 18 august

Publicat: 18 aug. 2024, 15:17, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Amenințare de grevă majoră la căile ferate canadiene. Negocieri cruciale, pe 18 august

Cele mai mari două căi ferate din Canada încep să își închidă rețelele de transport containere maritime, deoarece un conflict de muncă cu sindicatul Teamsters amenință să provoace blocaje sau greve, care ar perturba comerțul transfrontalier cu SUA, scrie Associated Press.

Atât Canadian Pacific Kansas City, cât și Canadian National, care transportă milioane de tone de marfă peste graniță, au încetat să mai preia anumite transporturi de materiale periculoase și produse refrigerate.

Ambii transportatori amenință că vor bloca lucrătorii Teamsters Canada începând din 22 august, dacă nu se ajunge la înțelegeri.

Din 21 august, CPKC va opri toate transporturile care încep din Canada și toate transporturile originare din SUA care se îndreaptă spre Canada, au anunțat, sâmbătă, oficiali de la calea ferată.

The Canadian Press a anunțat, că vineri, 16 august, Canadian National a interzis importurile de containere de la căile ferate partenere din SUA.

„Dacă disputa s-ar întinde pe termen mai lung, atunci cred că există unele probleme potențiale semnificative, doar având în vedere cantitatea de bunuri care sunt manipulate în fiecare zi”, a spus Jeff Windau, analist pe probleme de industrie. „În mare, șinele de cale ferată acoperă aproape toată economia.”

Cele două căi ferate transportă aproximativ 40.000 de vagoane de marfă în fiecare zi, în valoare de aproximativ 1 miliard de dolari, a spus Windau. Livrările de automobile și piese auto complet construite, produse chimice, produse forestiere și bunuri agricole vor fi afectate grav, a spus el, mai ales cu sezonul recoltei care se profilează.

Ambele căi ferate au rețele extinse în SUA, iar CPKC deservește și Mexicul. Acele operațiuni vor continua să ruleze chiar dacă există o oprire a lucrului.

CPKC a anunțat că rămâne angajamentul de a evita o oprire a muncii care ar afecta economia Canadei și reputația internațională.

„Cu toate acestea, trebuie să luăm măsuri responsabile și prudente pentru a ne pregăti pentru o potențială întrerupere a serviciului feroviar săptămâna viitoare”, a declarat purtătorul de cuvânt Patrick Waldron, într-un comunicat.

Închiderea rețelei va permite căii ferate să scoată mărfuri periculoase din rețea înainte de orice oprire, a spus CPKC.

Purtătorul de cuvânt al Uniunii sindicatelor, Christopher Monette, a anunțat, într-un e-mail sâmbătă, că negocierile continuă, dar situația s-a schimbat de la o posibilă grevă la „aproape de un blocaj” al căilor ferate.

CPKC a declarat că negocierile sunt programate să continue duminică 18 august cu sindicatul, care reprezintă aproape 10.000 de lucrători la ambele căi ferate. Compania a spus că continuă să negocieze cu bună credință.

 

Canadian National a declarat precizat, vineri, într-o declarație că nu s-au înregistrat progrese semnificative în negocieri și speră că sindicatul „se va implica în mod semnificativ” în timpul unei întâlniri programate pentru sâmbătă.

„CN dorește o rezoluție care să permită companiei să revină la ceea ce face cel mai bine ca echipă, deplasând bunurile clienților și economia”, au spus oficialii de la calea ferată.

Negocierile au loc din noiembrie anul trecut, iar contractele au expirat la sfârșitul lui 2023. Acestea au fost prelungite pe măsură ce discuțiile au continuat.

Sindicatul a spus că cerințele companiei privind programarea echipajului, siguranța feroviară și oboseala lucrătorilor sunt principalele puncte de blocare a negocierilor.

Preocupările cu privire la calitatea vieții lucrătorilor feroviari care se confruntă cu programe solicitante și fără timp de boală plătit au dus aproape la o grevă feroviară din SUA, în urmă cu doi ani, înainte ca Congresul să intervină și să blocheze o renunțare la lucru.

De atunci, marile căi ferate din SUA au făcut progrese în oferirea timpului de boală plătit pentru majoritatea lucrătorilor feroviari și în încercarea de a îmbunătăți orarele.

Windau a spus că industria de camioane are în prezent o mare capacitate în exces și ar putea fi capabilă să compenseze o parte din volumele de transport ale căilor ferate, dar „Nu veți putea înlocui toate acestea cu transportul” rutier.