Americanii de la Fisker, parteneriat cu chinezii de la Foxconn, principalul furnizor al Apple, pentru dezvoltarea unor mașini electrice
Producătorul de mașini electrice Fisker Inc va colabora cu Foxconn, furnizorul Apple, pentru a produce peste 250.000 de vehicule pe an începând cu sfârșitul anului 2023. Acordul, denumit în cod „Project PEAR” (n. red. – Personal Electric Automotive Revolution, Proiect Para în română), privește piețele la nivel global, inclusiv America de Nord, Europa, China și India, a spus Fisker.
Foxconn, principalul producător de iPhone și-a intensificat interesul pentru vehiculele electrice (EV) în ultimul an, anunțând acorduri cu producătorul chinez de mașini electrice Byton și producătorii de automobile Zhejiang Geely Holding Group și unitatea Fiat Chrysler a Stellantis.
Surse au declarat că și Apple vizează ca în 2024 să producă un vehicul pentru pasageri.
„Foxconn își propune să furnizeze componente sau servicii la 10% din vehiculele electrice din lume până în 2025 sau până în 2027”, a declarat președintele Foxconn, Liu Young-way în octombrie.
Amenințare pentru producătorii tradiționali
Abordarea companiei din Taiwan reprezintă o amenințare majoră pentru producătorii de automobile consacrați, conform căreia companiile de tehnologie, cum ar fi Apple și alți jucători netradiționali, ar putea folosi ansambluri contractuale ca o scurtătură pentru a concura pe piața vehiculelor.
Directorul executiv al Fisker, Henrik Fisker, a declarat pentru Reuters că Foxconn este mai mult decât un producător contractual în cadrul acestui acord și dezvoltă vehiculul odată cu pornirea. El se așteaptă ca acordul să fie finalizat în al doilea trimestru și să dureze aproximativ șapte ani. Condițiile acordului nu au fost dezvăluite.
Fisker a spus că noul vehicul va fi „futurist” și „ceva complet diferit”, dar și „accesibil”. Va fi lansat în al patrulea trimestru al anului 2023 și este unul dintre cele patru vehicule pe care Fisker a spus anterior că le va introduce până în 2025.
Nu s-a stabilit unde se va construi vehiculul
Sectorul EV e în plină expansiune, Tesla Inc fiind încă liderul pieței, care tinde să se aglomereze. De altfel, recentele lansări a mai multor start-up EV, inclusiv Nikola Corp și Lordstown Motors Corp, care încă nu au produs vehicule comercializabile sau venituri semnificative, a provocat apariție unor comparații cu balonul dotcom din 1999, iar analiștii și investitorii așteaptă corecţia.
Fisker a declarat în decembrie că furnizorul canadian de automobile Magna International Inc va fabrica inițial primul său vehicul, SUV-ul Ocean, în Europa. Producția este pe cale să înceapă în al patrulea trimestru al anului viitor, a declarat Henrik Fisker, care a adăugat că acordul cu Foxconn nu afectează aceste planuri.