Analiză BBC: De ce este cheia conflictului orașul Mariupol din Ucraina?
Mariupol a devenit cel mai bombardat oraş ucrainean, fiind considerat totodată cheia campaniei militare ruseşti din această ţară, potrivit BBC.
Conform analizei BBC, există patru motive principale pentru care cucerirea acestui oraş portuar ar reprezenta o victorie strategică extrem de importantă pentru Rusia şi, totodată, o înfrângere majoră pentru Ucraina.
Pentru preşedintele rus Vladimir Putin, ocuparea oraşului Mariupol ar avea o semnificaţie istorică. Liderul de la Kremlin consideră că litoralul ucrainean de la Marea Neagră aparţine Novorusiei, regiune istorică în sudul Ucrainei şi sud-vestul Rusiei ce datează din timpul imperiului ţarist din secolul al XVIII-lea.
Vladimir Putin vrea să reînvie acel concept şi „să îi salveze pe ruşi de tirania guvernului pro-occidental din Kiev”.
Dar iată cele patru motive principale, enumerate de BBC.
1. Asigurarea unui coridor terestru între Peninsula Crimeea şi Donbas
Din punct de vedere geografic, oraşul Mariupol ocupă doar o zonă infimă pe hartă, dar acum rezistă cu obstinaţie în faţa forţelor militare ruseşti care au primit ordin să iasă din Peninsula Crimeea. Soldaţii ruşi au declanşat o ofensivă spre nord-est, încercând să creeze o zonă de legătură cu camarazii şi aliaţii lor ucraineni separatişti din regiunea Donbas, aflată în estul Ucrainei.
Dacă Mariupol este capturat, Rusia va deţine un control total asupra a peste 80% din regiunile de coastă ale Ucrainei la Marea Neagră, putând astfel să îi stopeze comerţul maritim şi să izoleze şi mai mult această ţară de restul lumii.
Rezistând în faţa avansării forţelor militare ruse în ultimele trei săptămâni, soldaţii care apără Ucraina au reuşit să blocheze un număr mare de divizii din trupele ruseşti. Însă eşecul Rusiei de a-şi asigura ocuparea rapidă a oraşului Mariupol i-a determinat pe comandanţii ruşi să apeleze la o versiune din secolul al XXI-lea a tacticilor medievale de asediu.
Ucraina a jurat să apere oraşul până la ultimul soldat. Dacă Rusia va prelua controlul total asupra oraşului Mariupol, atunci acea victorie va duce la eliberarea a până la 6.000 dintre soldaţii săi – organizaţi în batalioane tactice de 1.000 de oameni -, care vor putea să meargă să consolideze alte fronturi de luptă ruseşti din Ucraina.
2. Sugrumarea economiei Ucrainei
Mariupol este de multă vreme un port important din punct de vedere strategic la Marea Azov, parte a Mării Negre.
Cu danele sale adânci, este cel mai mare port din regiunea Mării Azov şi găzduieşte o mare uzină de fier şi oţel. În vremuri de pace, Mariupol este un hub-cheie pentru exportul Ucrainei de oţel, cărbune şi porumb către clienţi din Orientul Mijlociu şi din alte zone ale lumii.
De opt ani, după ce Rusia a anexat Peninsula Crimeea în 2014, oraşul s-a aflat într-o zonă devenită „inconfortabilă”, între forţele ruseşti din Crimeea şi separatiştii pro-ruşi din autoproclamatele republici independente Doneţk şi Lugansk.
3. Oportunitate de propagandă
Mariupol găzduieşte o unitate a miliţiei ucrainene, Brigada Azov, denumită după Marea Azov, care leagă oraşul ucrainean de celelalte zone de coastă ale Mării Negre. Brigada Azov conţine simpatizanţi ai extremei drepte, inclusiv neonazişti.
Deşi ei reprezintă doar un procent foarte mic din forţele militare ale Ucrainei, existenţa lor a reprezentat un folositor instrument de propagandă al Moscovei, oferindu-i un pretext de a spune populaţiei din Rusia că tinerii soldaţi ruşi trimişi să lupte în Ucraina se află acolo pentru eliminarea neonaziştilor din ţara vecină.
Dacă Rusia reuşeşte să captureze în viaţă un număr important de luptători din Brigada Azov, cel mai probabil ei vor fi prezentaţi pe larg în faţa mass-mediei ruse de stat în principalele buletine de ştiri cu scopul de a discredita Ucraina şi guvernul ucrainean.
4. Creşterea moralului
Capturarea oraşului Mariupol de către Rusia, dacă acest lucru se va întâmpla, va reprezenta un element psihologic important pentru ambele tabere din acest război. O victorie a Rusiei în Mariupol îi va permite Kremlinului să arate populaţiei ruse – prin intermediul companiilor mass-media de stat – că Rusia îşi atinge obiectivele şi face progrese.