Anastasiu: Sunt mulți tineri care văd pe TikTok că e frumos să fii antreprenor, să câștigi bani mulți, dar este fals

Publicat: 08 feb. 2025, 15:12, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Anastasiu: Sunt mulți tineri care văd pe TikTok că e frumos să fii antreprenor, să câștigi bani mulți, dar este fals
Dragoș Anastasiu, Președintele Grupului Eurolines România.

Foarte mulți tineri văd pe TikTok că e frumos să fii antreprenor ca să câștigi bani mulți, însă acest lucru este fals, iar rolul celor care predau educația antreprenorială este să îi învețe pe copii despre valori precum a servi, a sluji, a acoperi necesități ale societății, a afirmat, vineri, Dragoș Anastasiu, antreprenor și consilier onorific al ministrului Educației, Daniel David.

”Vreau să vă spun câteva lucruri despre ce cred eu în ceea ce privește educația antreprenorială. Cristina (președintele CONAF, Cristina Chiriac n.r.) spunea că să-i facem pe copii, pe tineri să-și descopere vocația. Eu sunt inițiatorul unui proiect, Romanian Business Leaders, care s-a chemat și se cheamă în continuare ‘Vreau să fiu antreprenor’.

Și de acolo s-au dus antreprenori în foarte multe licee și au stat de vorbă cu copiii, explicându-le ce înseamnă antreprenoriatul real, nu ce vedem pe TikTok câteodată. Și cred însă după atâția ani, cred că sunt 10 ani de când există și acel proiect, că am ales greșit la momentul respectiv titlul, că nu e despre a deveni antreprenor. Poate că e despre vocație, dar eu cred că în primul și în primul rând este despre spiritul antreprenorial.

Și spiritul antreprenorial din punctul meu de vedere cuprinde două lucruri esențiale. Unul este păsarea, îmi pasă, văd necesități de jur împrejurul meu, ‘I care’. Cuvântul păsare în limba română este mai complicat, și acțiunea, că degeaba îmi pasă, degeaba văd care sunt necesitățile societății, dacă nu acționez, stau pe fotoliu și îi încurajez pe alții prin televizor să facă ceva”, a declarat Dragoș Anastasiu, la conferința de lansare a celei de-a treia ediții a ”Maratonului pentru Educație Antreprenorială”.

El a afirmat că principala misiune a antreprenorilor constă în dezvoltarea spiritului antreprenorial.

”Ce trebuie să facă din punctul nostru de vedere educația este să transmită competență. Și competențele au trei lucruri esențiale, care dacă nu sunt transmise în același timp, nu-și ating scopul. Prima este cunoașterea, teoria, ce știi despre ceva, ce știi despre antreprenoriat, ce știi despre a face un business plan, ce știi despre cifre, despre educația financiară și așa mai departe. Al doilea element este ce știi să faci, practica. Degeaba ai cunoaștere dacă nu știi să faci ceva. Și al treilea element este unul de care uităm foarte des și aș vrea, dacă se poate, prin CONAF să ajungem cu această idee la toți mentorii. Al treilea element, valorile. De ce este important ceea ce știi și ceea ce faci? Și sunt foarte mulți tineri care văd pe TikTok că e frumos să fii antreprenor ca să câștigi bani mulți, ca să ai timp liber mult, ca să n-ai șef, ca să poți să faci ce vrei, ca să poți să vii când vrei, ca să poți să pleci când vrei. Nu. Fals! Astea sunt valorile pe care, din păcate, o parte din social media le transmit tinerilor, copiilor”, a subliniat antreprenorul Dragoș Anastasiu.

Potrivit sursei citate, rolul celor care predau educație antreprenorială este să îi învețe pe copii că altele sunt valorile, respectiv a servi, a sluji, a te pune în slujba, a acoperi necesități ale societății, a îți păsa.

De asemenea, Anastasiu consideră că este important cum ‘anume predăm antreprenoriatul’ și că nu ar trebui transmise idei precum recuperarea investiției în 2-3 ani.

”Eu cred că problema României educaționale nu este curricula, este modul de predare. Și aici vreau doar să vă mai atrag atenția cu privire la planurile cadrului de liceu care au generat dezbatere națională, pe care eu o salut, dar mi-ar plăcea să se ducă către valori și modele, nu către numărul de ore. Mi-a spus cineva: a dispărut obligativitatea educației antreprenoriale la liceu. N-a dispărut nimic. A dispărut din trunchiul comun, a dispărut din obligativitate.

Dar eu cred că suntem într-un moment în care trebuie să cultivăm autonomia, autonomia școlii. Și planurile cadru pe liceu asta fac, nu taie nimic. Se taie istoria, se taie geografia, se taie latina. Nu se taie nimic, dar se transferă către școală și copii, pentru că noi trebuie să facem în așa fel încât copiii să-și dorească educația antreprenorială.

Nu să fie obligați să facă educația antreprenorială. Profesorii și părinții să-i facă pe copii să fie entuziasmați de o materie, fie ea educație antreprenorială sau latina sau orice altceva ce poate că a dispărut din actuala obligativitate”, a explicat consilier onorific al ministrului Educației.

Acesta a făcut apel la implicarea în dezbaterea publică, menționând că este pentru prima dată când Ministerul Educației face o dezbatere ”pe bune”.

”Adică suntem dispuși să schimbăm lucruri de esență dacă ele vin cu cap din partea părinților, a copiilor și a profesorilor. Dar ne speriem că primim mai mult autonomie, 35% acum e autonomie școală și elevi? Și spunem obligați-ne să facem istorie, obligați-ne să facem educația antreprenorială. Eu cred că trebuie să regândim puțin apropo de rethink, ‘we have to rethink education in Romania’, în sensul autonomiei și a libertății elevilor de a-și alege așa ceva”, a mai spus Dragoș Anastasiu, citat de AGERPRES.

Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) a lansat, pe 7 februarie, a treia ediție a ”Maratonului pentru Educație Antreprenorială”, o inițiativă care pune în mișcare idei, conectează oameni și creează perspective, cel mai amplu program național care îi pune pe liceeni în centrul transformării.