ANAT cere sprijin pentru repatrierea turiştilor şi pentru pierderile suportate în contextul sistării zborurilor BlueAir
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) atrage atenţia asupra prevederilor legale inechitabile în ceea ce priveşte răspunderea pusă în seama agenţiilor de turism în situaţii de criză, precum cea declanşată în urma anulării zborurilor Blue Air, şi cere măsuri pentru remedierea acestora, precum şi sprijin din partea Guvernului pentru pierderile suportate de tur-operatori, care nu le pot fi direct imputabile, fiind generate de neonorarea obligaţiilor altor furnizori.
„Am adresat, în cursul zilei de azi (miercuri – n. r.), o scrisoare către Guvernul României, în atenţia domnului prim-ministru Nicolae Ciucă, a domnului ministru Daniel Cadariu şi a doamnei secretar de stat Tudoriţa Lungu, în numele membrilor Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România, dar şi al agenţiilor care nu sunt încă membre şi a căror activitate a fost afectată în mod constant, în ultima perioadă, de evenimente din piaţă care nu li se datorează şi asupra cărora nu pot interveni, prin care atragem atenţia asupra prevederilor legale inechitabile în ceea ce priveşte răspunderea pusă în seama agenţiilor de turism în situaţii de criză, precum cea în care ne aflăm azi, şi cerem măsuri pentru remedierea acestora, precum şi sprijin din partea Guvernului pentru pierderile suportate de agenţiile de turism, care nu le pot fi direct imputabile, fiind generate de neonorarea obligaţiilor altor furnizori”, menţionează reprezentanţii ANAT, într-un comunicat.
ANAT consideră că este nevoie de măsuri urgente din partea Guvernului pentru a gestiona criza generată de Blue Air, prin susţinerea atât din punct de vedere logistic, cât şi financiar, a eforturilor de repatriere.
„Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) îşi exprimă regretul şi îngrijorarea privind actuala situaţie a companiei Blue Air, care a luat decizia de a-şi suspenda zborurile până luni, 12 septembrie. În prezent, tur-operatorii care organizează chartere cu avioane Blue Air încearcă să găsească soluţii rapide pentru repatrierea tuturor turiştilor aflaţi în acest moment în destinaţii, în funcţie de soluţiile alternative de transport disponibile. Totuşi, atragem atenţia că există destinaţii importante, cum ar fi Tenerife, Madeira, Creta-Heraklion, Zakynthos, Rhodos sau Malaga, unde opţiunile de transport sunt puţine, scumpe şi greu accesibile din cauza orarelor de zbor şi a escalelor. Pentru aceste destinaţii, solicităm urgent intervenţia autorităţilor pentru a aloca cu prioritate zboruri TAROM în vederea repatrierii”, solicită ANAT.
Sursa citată semnalează că agenţiile de turism organizatoare îşi respectă turiştii şi obligaţiile legale ce le revin, însă nu pot susţine în mod constant pierderi generate de intrarea în incapacitate financiară a partenerilor, situaţie în care nu pot face uz de propria asigurare de insolvenţă şi au şanse mici de recuperare a pagubelor de la partenerii în culpă.
Astfel, reprezentanţii asociaţiei consideră că este nevoie urgentă de măsuri de compensare a pierderilor, asumate de Guvern, şi de crearea unui cadru legislativ pentru acordarea acestor compensaţii. Ei subliniază că, în afară de agenţiile de turism organizatoare, niciun furnizor de servicii turistice nu are obligaţia să deţină asigurare de insolvenţă.
„Cea mai recentă situaţie, generată de anularea bruscă a tuturor zborurilor companiei aeriene Blue Air, vine să întărească inechităţile legislative cu care se confruntă agenţiile de turism nevoite, şi de această dată, să intervină pentru soluţionarea problemelor cu care se confruntă călătorii. Am remarcat promptitudinea cu care autorităţile au reacţionat public, încă de aseară, însă considerăm că este corect să facem menţiunea că repatrierile pe care Guvernul şi le-a asumat nu se referă şi la călătorii care au achiziţionat servicii de călătorie prin intermediul agenţiilor de turism, ci numai la clienţii direcţi ai companiei aeriene. Pentru toţi călătorii afectaţi de anulări, care au achiziţionat pachete de servicii de călătorie de la agenţiile de turism, efortul de repatriere/cazare/rerutare este suportat de acestea, din fondurile proprii, fără perspectiva compensării sau recuperării acestor pierderi”, subliniază Dumitru Luca, preşedintele ANAT.
Agenţiile de turism atrag atenţia, de asemenea, că, pe lângă călătorii care au cumpărat bilete de avion direct de la compania aeriană şi cei care au zboruri Blue Air cuprinse în pachete de servicii de călătorie, există o a treia categorie importantă, care a fost omisă şi care trebuie luată în considerare în efortul de repatriere, anume călătorii care au achiziţionat doar bilete de avion prin agenţiile de turism (şi care au relaţie contractuală directă cu compania aeriană).
„Solicităm, totodată, în contextul măsurilor urgente propuse de Guvern cu o seară în urmă, ca repatrierea să se facă pe baza listelor de pasageri furnizate de Blue Air, fără a se face discriminare în funcţie de modalitatea prin care aceştia au achiziţionat respectivele bilete de avion (prin agenţii sau direct de la compania aeriană). Suntem alături de turiştii afectaţi şi facem apel la calm şi înţelegere din partea acestora, asigurându-i încă o dată, pe această cale, că se vor găsi soluţii pentru fiecare caz în parte şi că nimeni nu va fi lăsat în urmă”, se mai arată în comunicat.
Blue Air Aviation a anunţat marţi că suspendă până luni, 12 septembrie, toate cursele programate a pleca de pe aeroporturile din România, din cauza popririi tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului, care pune compania în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice.