ANCOM a sesizat AEP şi platformele sociale cu privire la conturile online ale unora dintre candidaţii la prezidenţiale
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a primit, miercuri seara, de la Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării două sesizări înregistrate pe parcursul zilei pe platforma proprie, care semnalau diverse aspecte cu privire la conturile de social media ale unora dintre candidaţii la alegerile prezidenţiale.
„În acest context, având în vedere rolul ANCOM de coordonator naţional al serviciilor digitale, precum şi afirmaţiile vehiculate în spaţiul public cu privire la eventuale acţiuni ce afectează integritatea alegerilor, ANCOM a tratat cu maximă celeritate sesizările primite şi a luat legătura cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), autoritatea responsabilă de buna desfăşurare a procesului electoral. AEP, care a primit, de asemenea, sesizările, le-a înaintat către platformele sociale vizate spre verificare. Totodată, ANCOM a solicitat platformelor sociale vizate tratarea cu maximă prioritate a sesizărilor transmise de către AEP şi va informa Comisia Europeană cu privire la sesizările primite în contextul procesului electoral”, se arată într-un comunicat de presă, transmis astăzi.
Potrivit autorității de reglementare, platformele online sunt exclusiv responsabile pentru analizarea sesizărilor şi determinarea veridicităţii acestora.
„Regulamentul privind serviciile digitale (DSA) conţine reguli referitoare la organizarea şi funcţionarea platformelor online, dar în context sunt aplicabile şi Orientările Comisiei Europene către furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari privind atenuarea riscurilor sistemice la adresa proceselor electorale în temeiul articolului 35 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2022/2065. Serviciile intermediare sunt anumite servicii ale societăţii informaţionale, prestate în mod normal în schimbul unei remuneraţii, la distanţă, prin mijloace electronice şi la solicitarea individuală a beneficiarului serviciului, cum ar fi serviciile de simplă transmitere, stocare în cache sau găzduire. Pentru destinatarii serviciilor intermediare din România care consideră că furnizorii acestor servicii nu respectă obligaţiile prevăzute de Regulamentul privind serviciile digitale, există posibilitatea depunerii unei plângeri la ANCOM, fie în nume propriu, fie printr-un reprezentant. Plângerea poate fi depusă şi de către un organism, organizaţie sau asociaţie mandatată să reprezinte destinatarul în vederea exercitării drepturilor acestuia”, precizează instituţia.
Reprezentanţii ANCOM subliniază, totodată, faptul că reglementatorul nu poate să se pronunţe asupra legalităţii sau ilegalităţii unui conţinut publicat ce nu intră în sfera sa de competenţă.
„Autorităţile sau instituţiile publice care au atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate, denumite autorităţi relevante, au posibilitatea de a emite ordine împotriva conţinutului ilegal sau ordine de furnizare informaţii, în acord cu art. 9 şi 10 din Regulamentul privind servicii digitale. Ordinele pot fi emise şi de către autorităţile judiciare în cadrul acţiunilor, activităţilor ori procedurilor desfăşurate de acestea potrivit competenţelor legale conferite. Altfel spus, autorităţile care au competenţe în mediul offline într-un anumit domeniu au aceleaşi competenţe şi în mediul online. Ca atare, autorităţile pot lua măsuri împotriva conţinutului ilegal în mediul online în funcţie de domeniul pe care îl gestionează”, se mai menţionează în comunicat.