Anomalii financiare la Transporturile lui Grindeanu: 569 milioane de lei s-au topit
În urma auditului efectuat asupra situațiilor financiare centralizate raportate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) pentru anul 2022, Curtea de Conturi a constatat o serie de anomalii care au condus la o opinie contrară în ceea ce privește corectitudinea și veridicitatea acestora.
Raportul scoate la iveală erori semnificative și generalizate, care influențează grav situațiile financiare ale ministerului și ridică semne de întrebare cu privire la gestionarea resurselor financiare publice. Ministrul Transporturilor din 2021 și până azi este Sorin Grindeanu.
Diminuarea activelor necurente
Unul dintre cele mai îngrijorătoare aspecte identificate în raport este diminuarea valorii activelor necurente cu suma de 569.374 mii lei. Aceasta a fost cauzată de mai multe nereguli, printre care se numără:
- Diferențe între soldul scriptic și cel faptic: S-a constatat că există discrepanțe între soldul scriptic al activelor fixe de natură a construcțiilor și terenurilor din evidența contabilă a MTI și cel faptic, așa cum este înscris în listele de inventariere pentru gestiunea imobilizărilor. Aceasta este o problemă semnificativă, în special în cazul Metrorex SA.
- Neînregistrarea cheltuielilor: Nu au fost înregistrate cheltuielile legate de punerea în funcțiune a patru remorchere de către Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați. Această omisiune contribuie la o imagine distorsionată a situațiilor financiare.
- Mentenanța eronată a activelor: Ministerul a menținut eronat în conturile de imobilizări corporale valoarea imobilului „Teren Bază Tehnică” din incinta Aeroportului Băneasa, care a fost transmis din proprietatea privată a statului în folosința gratuită a Școlii Superioare de Aviație Civilă.
- Înregistrări greșite: Au fost identificate erori înregistrate în cazul Stadionului Giulești, unde lucrările de consolidare și modernizare au fost reflectate incorect la nivelul Clubului Sportiv Rapid București, ceea ce a dus la o diminuare nejustificată a valorii amortizării înregistrate pentru acest activ.
- Valori neînregistrate: A fost constatată neefectuarea reevaluării a două terenuri și trei construcții din patrimoniul Clubului Sportiv Rapid București. De asemenea, s-a observat înregistrarea în evidența contabilă a unui teren care nu aparține entității din subordinea MTI, respectiv Aeroclubului României.
- Consolidări și modernizări: Alte probleme includ diminuarea valorii activului fix „Sala Polivalentă Club Rapid București” prin înregistrarea eronată a lucrărilor de modernizare și neînregistrarea valorii lucrărilor efectuate la km 0+540 al podului rutier al Canalului Dunăre-Marea Neagră.
- Aspecte legate de Spitalul Clinic Căi Ferate Timișoara: Au fost descoperite înregistrări greșite ale unor terenuri și construcții concesionate Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” SA, ceea ce ridică întrebări cu privire la gestionarea corectă a activelor.
Un activ necurent este un bun sau o resursă pe care o companie o deține și care nu este așteptat să fie transformată în numerar sau consumată în cadrul ciclului normal de operare, adică într-un an. Aceste active sunt de obicei investiții pe termen lung ale companiei și sunt destinate să genereze venituri pe o perioadă mai lungă de timp.
Cheltuieli raportate eronat
Un alt punct critic al auditului a fost diminuarea cheltuielilor raportate în contul de execuție bugetară al MTI cu suma totală de 5.698.275 mii lei. Această situație a apărut, în principal, din cauza neraportării cheltuielilor efective, în special cele provenite din ajustarea pierderilor de valoare aferente titlurilor de participare deținute de MTI în capitalul social al altor entități. Această omisiune subliniază o deficiență majoră în procesul de raportare financiară.
Deficiențe în achizițiile publice
Raportul Curții de Conturi a identificat, de asemenea, deficiențe semnificative în inițierea procedurilor de achiziție publică, în special la nivelul Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale. S-au descoperit nejustificări ale valorilor estimate în referatul de necesitate, precum și o documentare superficială, fără fundamentare adecvată a informațiilor specifice.
Un alt exemplu este Spitalul Clinic Căi Ferate Constanța, care a procedat la divizarea contractului de achiziție publică pentru lucrările de reparații și modernizare în mai multe contracte distincte de valoare mai mică. Aceasta a dus la realizarea lucrărilor prin achiziții directe, în baza încheierii mai multor contracte în valoare totală de 3.333 mii lei, fără respectarea prevederilor legale.
Lipsa acțiunilor corective
Un aspect alarmant evidențiat de raport este că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii nu a întreprins suficiente demersuri pentru a remedia dificultățile întâmpinate în activitatea Societății de Administrare Active Feroviare „SAAF”-SA. Aceasta ridică întrebări cu privire la angajamentul ministerului de a asigura continuitatea activității acestei entități și de a realiza obiectivele sale principale.