ANPC: Am încheiat controale la alte 8 bănci în legătură cu modul de calcul al ratelor
ANPC a emis marți, 23 mai, Ordinul privind sancționarea băncilor practici comerciale înșelătoare săvârșite de aceștia cu privire la modul de calcul al ratelor, deoarece consumatorii plăteau preponderent dobândă atunci când rambursau creditul, a anunțat președintele instituției, Horia Constantinescu.
Săptămâna trecută, ANPC a spus că băncile au primit amenzi de 550.000 lei și au fost obligate să emită noi grafice de rambursare.
De asemenea, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorior a anunțat că a extins controalele în domeniul bancar în legătură cu modul de calcul al ratelor, pe care le consideră practici comerciale înșelătoare, conform economedia.ro.
Directorul general al ANPC, Paul Anghel, a anunțat miercuri într-o conferință de presă că “în acest moment, Direcția Generală de Control și Serviciile de Produse și Servicii Financiare au încheiat restul de opt procese verbale de constatare a contravenției la alți 8 operatori economici financiar-bancar și, cu siguranță, în perioada următoare să vor face referate către domnul președinte, către către comisie, și vor fi date și către celelalte opt instituții.”
El a adăugat că ordinele pot fi contestate în instanță de bănci, dar susține că trebuie puse în aplicare.
„Aş vrea să spun că am splituit acest proces-verbal de constatare a contravenţiei în două etape. Prima etapă ar fi vizavi de ceea ce se întâmplă de acum încolo cu creditele, cu produsele pe care le oferă consumatorilor şi ceea ce trebuie să facă instituţia financiar-bancară. Am prins chiar şi în ordin şi spunem aşa: astfel se impune emiterea unor noi grafice de rambursare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului, astfel încât consumatorii medii să poată beneficia de egalitate dintre părţile contractului, dar şi pentru existenţa echilibrului contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi de a anticipa orice cost sau metodă de calcul înşelător”, a spus Paul Anghel.
El a spus că unele bănci au luat deja legătura cu ANPC pentru a afla cum să procedeze cu creditele în derulare.
„Sunt destul de multe, zic eu, instituţii care au procedat în felul ăsta. Şi am zis că există şi teza numărul doi, dacă vreţi, vă şi citez: se impune ca operatorul economic financiar-bancar să dispună refacerea echilibrului contractual în contractele sale în curs de desfăşurare, urmând a opera o reaşezare a prestaţiilor contractuale prin restructurarea ratei lunare într-o formulă echitabilă, astfel încât să se respecte prevederile aliniatului 1, de care v-am spus mai devreme, cu privire la stabilirea unor rate egale ale principalului datorat, oferindu-se consumatorului posibilitatea de a opta făcând dovada în acest sens”, a spus Paul Anghel.
Anghel a recunoscut că băncile respectă legea, adică ordonanţele 50 şi 52, dar problema ar fi cum “s-ar fi jucat cu mintea consumatorului.”
„Deci nu e vorba că nu se respectă ordonanţa 50 sau 52. Se respectă ordonanţa 50 sau 52. Iarăşi spun că prevede restituirea în rate egale sau în rate descrescătoare. E perfect ok. Problema e cum te joci tu, profesionist, cu mintea consumatorului şi-l pui să aleagă un produs într-o anumită situaţie, în care el este vulnerabil. De ce este vulnerabil? Pentru că-şi doreşte să achiziţioneze bunuri, fie că vorbim de bunuri imobile, fie că vorbim chiar de bunuri mobile. Câteodată există posibilitatea să nu primească creditul respectiv şi să nu îşi îndeplinească visul de a achiziţiona respectiva proprietate”, a spus Paul Anghel.