Apar primele trenuri pe hidrogen din România. Cum funcționează și pe ce rută vor merge
Statul român cumpără primele 12 trenuri pe hidrogen. Proiectul a fost avizat de Ministerul Transporturilor și prevede că astfel de trenuri nepoluante vor circula din jumătate în jumătate de oră între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni și din oră în oră pe ruta București-Pitești și București-Târgoviște.
Cele 12 trenuri pe hidrogen au câte 160 de locuri, spații special pentru biciclete și acces facil pentru persoanele cu dizabilități.
Statul va plăti pentru ele aproape 975 de milioane de euro, fără TVA, fonduri europene nerambursabile și bani de la buget. În acest preț, sunt incluse și servicii de întreținere, reparații și alimentare cu hidrogen pe termen lung, după cum a precizat, pe pagina sa de Facebook, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu.
Potrivit acestuia, trenurile pe hidrogen vor circula din 30 în 30 de minute între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni și Gara de Nord și Titu și din oră în oră pe rutele București-Găești-Pitești și București-Târgoviște.
Costurile estimate
Vor fi de asemenea 4 astfel de trenuri pe zi pe distanța București-Slatina-Craiova.
Înlocuirea trenurilor bazate pe tracțiune diesel cu cele electrice, pe hidrogen va reduce poluarea și costurile pe care le implică aceasta, costurile estimate de către Ministerul Transporturilor la 600 de mii de euro pe an.
Trenurile cu hidrogen sunt prezentate ca fiind o alternativă ”verde” la trenurile diesel și pot fi o soluție pe liniile neelectrificate. În plus, au o autonomie de câteva ori mai mare decât trenurile cu baterii. Germania, Olanda, Italia, Austria, Marea Britanie, Polonia și Suedia sunt țările europene cele mai interesate de această tehnologie. Alstom, Stadler, CAF și Siemens sunt companiile europene care au dezvoltat trenuri cu hidrogen.
Cum funcţionează un tren pe hidrogen
Cu alte cuvinte, trenurile cu hidrogen reprezintă o alternativă pe tronsoanele feroviare unde electrificarea ar fi prea scumpă şi unde distanţele nu sunt foarte mari.
Autonomia maximă pe care o poate avea o asemenea ramă este de aproximativ 1.000 kilometri, viteza nu depăşeşte 140 km/h, capacitatea 150 de locuri pe scaune, iar înclinaţia maximă 4,4%. Hidrogenul este cel mai ușor și cel mai răspândit (75%) element chimic din univers. Fiind foarte reactiv, el se găsește doar în cantități mici în natură, la suprafața Pământului, dar este prezent într-o gamă largă de compuși.
Tehnologia trenurilor cu hidrogen se referă la trenurile echipate cu celule de combustie alimentate cu hidrogen și care generează energie electrică.
Sursa primară de energie este hidrogenul, iar ideea este că oxigenul preluat din aer este combinat cu hidrogenul în interiorul celulei de combustie, iar rezultatul este producerea energiei electrice necesare funcționării trenului.