Apetitul românilor pentru mașini electrice a început să scadă
Potrivit unei prognoze a Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), piața autovehiculelor electrice a înregistrat o scădere, de la primele importuri evidențiate de dealerii auto în România, iar pentru 2024 se așteaptă o stagnare a pieței.
Mașinile hibride – cu tracțiune pe benzină și electrică – s-au menținut la un nivel constant, în înmatriculările înregistrate, și chiar pot avea o creștere, până la sfârșitul anului, arată experții APIA.
La începutul anului 2024, APIA a realizat o prognoză inițială a pieței auto bazată pe condițiile economice și legislative de la acel moment.
Cu toate acestea, în primele șase luni ale anului, au avut loc mai multe modificări în piață, care a făcut necesară o reevaluare în scădere a acestei prognoze.
Printre cauze se numără reducerea ecotichetelor Rabla Plus (valoarea lor a scăzut la jumătate) dar și anunțurile Uniunii Europene privind taxele compensatorii la importurile de vehicule electrice din China, venite pentru a proteja industria auto europeană de concurența neloială.
Ca urmare a acestor schimbări, APIA a fost nevoită să revizuiască prognoza pieței auto pentru anul 2024, estimând acum o creștere mai moderată față de cea anticipată la începutul anului.
Mai mult decât atât, pentru prima dată în istorie, este prognozată o scădere a înmatriculărilor vehiculelor electrice față de anul precedent, un semnal clar al impactului negativ al noilor măsuri asupra acestui segment.
Piața de autovehicule noi înmatriculate în România va continua să crească și în 2024, dar cu un ritm încetinit, de doar 5,3 la sută, față de cel înregistrat în 2023, apropiindu-se ca număr de unități comercializate de anul 2019.
Astfel, autoturismele își vor menține ponderea de aproximativ 84 la sută, din totalul înmatriculărilor, cu o prognoză de 150.000 unități.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, pentru 2024, APIA estimează că motorizările pe benzină vor înregistra o creștere de 4 la sută, față de anul 2023, ajungând, astfel, la o pondere de aproximativ 62 la sută, din total piață.
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea vor înregistra o scădere a numărului de înmatriculări de -2,6 la sută, față de 2023, ajungând să dețină o cotă de piață de doar 12 la sută din total.
Pentru prima dată în istorie, este prognozată o scădere a înmatriculărilor vehiculelor pur electrice (BEV) cu 18 la sută față de anul 2023, în timp ce pentru vehiculele hibride cu sursă de încărcare externa (PHEV) este prognozată o creștere de 9,7 la sută.