Apune epoca vinului? Generația Z nu agreează alcoolul
Generația Z nu bea ca alte generații. De fapt, abia consumă alcool, iar consumul mondial de vin a coborât la cel mai scăzut nivel din ultimii 27 de ani, conform unor rapoarte recente.
Pe internet, cei care nu beau alcool invocă costul vieții, preocupările legate de sănătate, gustul vinului și reputația „elitistă” a industriei vinului drept motive pentru lipsa de indulgență.
„Alcoolul este țigara anului 2024”, a declarat cu îndrăzneală un utilizator de TikTok. Acest sentiment vine ca urmare a studiilor recente care avertizează asupra efectelor nocive ale consumului de alcool și a recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății care afirmă că „niciun nivel de consum de alcool nu este sigur”. În consecință, tot mai mulți americani percep alcoolul ca fiind dăunător pentru sănătate, chiar și cu moderație.
„Am auzit producători de vinuri spunând că a fost o adevărată provocare să înfrunte consecințele”, a declarat, pentru The Guardian, Maiah Johnson Dunn, scriitoare și educatoare în domeniul vinului din Rochester, referindu-se la declarația OMS, care a „speriat” chiar și oamenii să nu mai viziteze vinării.
Din cauza lipsei etichetelor nutriționale pe băuturile alcoolice, publicul preocupat de sănătate este mai precaut în a consuma băuturi fără să știe ce conțin.
„Una dintre cele mai frecvente întrebări era: cât zahăr conține? Câte calorii are? Pot vedea informațiile nutriționale?” își amintește Ellen McNeill, în vârstă de 28 de ani, despre fostul ei rol la o companie de băuturi alcoolice spumante.
Potrivit lui Dunn, un alt punct sensibil pentru cei care evită vinul este snobismul asociat cu această industrie și cu produsele ei.
„Chiar și modul în care îți ții paharul este ceva pentru care cineva va găsi o modalitate de a te judeca”, a spus ea, adăugând că există o „teamă de a nu spune ceva greșit”.
Potrivit lui Bradford Taylor, proprietarul barului de vinuri Ordinaire din California, vinurile naturale au devenit o opțiune viabilă pentru cei care doresc să se răsfețe fără pretenții. Proliferarea vinului natural a dus la apariția unei serii de magazine de vinuri și baruri specializate în acest vin.
„Nu există o cultură a colecționării. Nu există o cultură a învechirii vinurilor. Nu există o idolatrizare a castelelor istorice sau a cumpărării de vinuri pentru investiții”, explică Taylor, referindu-se la vinurile naturale, care sunt produse prin fermentație naturală, fără filtrări sau aditivi.Datorită acestui fapt, vinul simplu — cu un gust distinct și proaspăt — „atrage oameni cu venituri mai modeste, dar și poate mai sceptici” față de vinurile tradiționale.
Unii, însă, au renunțat complet la vin. Datele anterioare au arătat că mai mult de 40% dintre cei din Generația Z, cu vârste cuprinse între 21 și 25 de ani, care au fost intervievați, nu au băut niciodată o gură de alcool, consumul de marijuana devenind tot mai frecvent.
Urmarea: ascensiunea meteorică a mocktail-urilor, scrie nypost.com. La Stay, un bar non-alcoolic din LA, clienții de toate vârstele sunt atrași de perspectiva unei atmosfere plăcute, fără a avea senzația de mahmureală a doua zi dimineața. Când au deschis, la începutul acestui an, locul era „plin ochi.”
„Puteți bea orice băutură, puteți amesteca băuturi, puteți conduce până acasă, puteți merge la culcare, vă puteți trezi fără mahmureală”, a declarat coproprietarul Stacey Mann, adăugând că Dry January „a fost nebun”.
Și nu este vorba doar de Los Angeles – în New York, au apărut paradisuri pentru cei care nu consumă alcool, cum ar fi Hekate, un local din centrul orașului, care se prezintă ca un „sanctuar al abstinenței”.
Este un contrast puternic față de scena barurilor de acum nici 20 de ani, când un bar fără alcool „nu ar fi avut niciun fel de succes”, a remarcat Summer Phoenix, coproprietar al Stay.
„Suntem cu toții în acest limbo ciudat, încercând să ne dăm seama ce se va întâmpla în continuare”, a declarat Dunn, deși nu crede că aceasta înseamnă sfârșitul industriei vinului, deoarece „oamenilor le place să bea, chiar și în această eră a abstinenței”.