”Armata lui Umbrărescu”, gata de un nou atac! Pe 1 februarie începe primul șantier de pe Autostrada Unirii
România începe anul 2025 cu o veste extraordinară pentru infrastructura rutieră: pe 1 februarie se deschide oficial primul șantier pe Autostrada A8, cunoscută drept Autostrada Unirii. Autorizația de construcție pentru lotul Leghin – Târgu Neamț – Moțca (30 km) a fost emisă, marcând un moment istoric pentru acest proiect mult așteptat.
Deși ordinul de începere a lucrărilor a fost emis încă de la începutul anului 2024, iar constructorul român UMB (Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL), controlat de Dorinel Umbrărescu, a depus Proiectul Tehnic în timp record, autorizația de construire a întârziat până acum. În final, lucrările pot demara, având la dispoziție un buget de 1,56 miliarde de lei, fără TVA, finanțat prin PNRR.
Ce presupune lotul Leghin – Târgu Neamț – Moțca
Traseul acestui sector are o lungime de 30 km și traversează județele Neamț și Iași, conectând localitățile Leghin, Târgu Neamț, Agapia, Grumăzești, Petricani, Urecheni, Timișești, Păstrăveni și Moțca. Acest segment reprezintă capătul estic al secțiunii montane a autostrăzii A8 (Târgu Mureș – Târgu Neamț), fiind crucial pentru conectarea Moldovei la rețeaua națională de autostrăzi.
Proiectul include 23 de lucrări de artă impresionante:
- 13 poduri,
- 8 pasaje,
- 2 viaducte.
Acum sunt prezentate imagini cu zeci de camioane așteptând „la linie” să înceapă lucrările.
Unul dintre punctele cheie ale acestui lot este podul care traversează râul Moldova, amplasat la km 211+107 în Moțca. De asemenea, în zona localității Leghin, traseul începe cu un nod rutier de tip „trompetă”, ce va facilita accesul către mănăstirile din zonă și va avea descărcare în DN 15B printr-o intersecție giratorie.
Un pas înainte pentru Autostrada Unirii
Deschiderea șantierului pe lotul Leghin – Târgu Neamț – Moțca este un moment de referință pentru Autostrada A8, un proiect simbol al unirii regiunilor istorice ale României. După ani de așteptări și întârzieri, această inițiativă reprezintă un semnal clar că Moldova începe să beneficieze de investiții serioase în infrastructură.
Constructorul UMB, recunoscut pentru execuția rapidă și calitatea lucrărilor, are șansa de a demonstra din nou că proiectele ambițioase pot fi realizate eficient și la timp.
Rămâne de văzut dacă acest ritm se va menține și pe celelalte loturi ale Autostrăzii A8, care reprezintă o provocare tehnică și logistică de amploare, în special pe segmentul montan dintre Târgu Neamț și Târgu Mureș.
Impactul asupra regiunii
Sectorul Leghin – Târgu Neamț – Moțca va aduce beneficii semnificative pentru locuitorii din județele Neamț și Iași, contribuind la dezvoltarea economică și la reducerea timpilor de transport. În plus, va stimula turismul în zona mănăstirilor din Moldova, făcând accesul mai facil pentru turiști.