Asigurare obligatorie (RCA) pentru trotinetele electrice
România trebuie să se conformeze unei directive UE care va trebui transpusă și în legislația noastră până la finalul acestui an. Este vorba despre asigurarea de răspundere civilă obligatorie (RCA) pentru trotinete. Aceasta nu este încă obligatorie, dar România trebuie să se conformeze directivei UE.
Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică un proiect de lege care modifică legislația referitoare la RCA. Conform acestuia, orice vehicul va trebui asigurat în mod obligatoriu, inclusiv bicicletele electrice și trotinetele electrice.
Conform IGPR, în România s-au produs în anul 2022 un număr total de 1.250 de accidente în care victimele s-au rănit în timp ce foloseau o trotinetă electrică. Dintre acestea, 155 au fost grave, rezultând decesul a opt persoane, rănirea gravă a 131 persoane şi rănirea uşoară a altor cinci.
Asigurare obligatorie pentru biciclete și trotinete electrice
Proiectul de lege prevede că utilizatorii de biciclete electrice și trotinete electrice vor fi obligați să încheie un contract de asigurare civilă obligatorie (RCA).
Una dintre cele mai importante modificări ține de modificarea noțiunii de „vehicul” și se adaugă o definiție pentru „utilizarea unui vehicul”, pentru a clarifica termenii legii și modul de aplicare a acesteia.
În consecință, este considerat vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h, precum și orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul, indiferent dacă este cuplată la acesta sau nu. De asemenea, documentul asociază acestei definiții și tramvaiele, dar disociază de această accepțiune ”fotoliile rulante sau alte vehicule similare cu propulsie proprie, destinate a fi utilizate în mod exclusiv de către o persoană cu dizabilitate fizică locomotorie”.
Prin urmare, noua lege va obliga proprietarul sau utilizatorul unui vehicul să încheie o asigurare RCA pentru acoperirea riscurilor legate de utilizarea acestuia pe teritoriul României.
Există și excepții pentru RCA
Noua lege prevede și excepții de la obligația de încheiere a contractului RCA. Este vorba despre vehiculele utilizate exclusiv în evenimente și activități sportive cu motor în zone cu acces restricționat, cu condiția ca organizatorul să aibă asigurare sau instrument de garantare alternativ.
De asemenea, propunerea stabilește limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA pentru prejudicii materiale și vătămări corporale și decese. Astfel, conform proiectului, pentru prejudicii materiale produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei, iar pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei, precizează avocatnet.
Mai mult, norma prevede că „indiferent de locul în care s-a produs accidentul, pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulației publice, în incinte şi în orice alte locuri, atât în timpul deplasării, cât şi în timpul staționării vehiculului asigurat, asigurătorul RCA acordă despăgubiri pentru prejudiciile produse„.
Măsura va permite suspendarea efectelor contractului RCA în cazul suspendării înmatriculării sau dreptului de circulație a vehiculului, cu anumite condiții și proceduri. „Asiguratul poate solicita în scris asigurătorului RCA suspendarea efectelor contractului RCA pe perioada suspendării, în condițiile legii, a înmatriculării vehiculului sau a suspendării dreptului de circulație a acestuia, cu prezentarea dovezii existenței acesteia„. Într-o astfel de situație, pe durata suspendării efectelor contractului RCA, vehiculul trebuie imobilizat într-un spațiu privat, în afara domeniului public. În cazul suspendării efectelor contractului RCA, valabilitatea acestuia se prelungește cu perioada pentru care efectele contractului au fost suspendate, prin emiterea unui act adițional.
Asiguratprii RCA au obligația de a lua în calcul istoricul daunelor
Proiectul de lege introduce obligația asigurătorilor RCA de a publica informații despre utilizarea certificatului privind istoricul daunelor la calcularea primei de asigurare și interzice discriminarea asiguraților în funcție de naționalitate sau istoricul de daune.
În plus, au fost adăugate sancțiuni pentru încălcările legate de asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, inclusiv amendă și reținerea certificatului de înmatriculare a vehiculului: „Încălcarea de către persoanele fizice sau juridice a obligației de asigurare constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei și cu reținerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării. Constatarea și aplicarea acestora se fac de către personalul poliției.„
Statele membre ale UE, deci inclusiv România, trebuie să transpună prevederile acestei directive europene până la data de 23 decembrie 2023.
Citește și: Călătorii gratuite cu trenul prin Europa! Ce criterii trebuie să îndeplinească tinerii?