Asocierea Pizzarotti-Retter a reușit să recupereze întârzierile de pe șantierul A7 – Lotul 1, Autostrada Moldovei
Lucrările la autostrada A7-Autostrada Moldovei, lotul 1, Ploiești – Mizil, au intrat într-un ritm alert după unele întârzieri justificate.
Lotul 1, care se întinde pe o lungime de 21 de kilometri, este în construcție de către Impresa Pizzarotti & C. S.p.a – Pizzarotti – Retter Projectmanagement.
Asocierea Pizzarotti-Retter a preluat amplasamentul primului lot din autostrada Moldovei, Ploiești-Mizil, în 22.08.2022 și ar fi trebuit ca proiectul să fie finalizat și dat în circulație, conform contractului, la data de 22.08.2024. Dar, cum era de așteptat, la noi, la români, imediat apar problemele: ”calitatea slabă si cantitățile insuficente de pământ ce pot fi exploatate din gropile de împrumut și nivelul ridicat al pânzei freatice…”, probleme prezentate chiar pe site-ul CNAIR:
În consecință, a fost necesară extinderea termenului de execuție cu 153 zile, noul termen de finalizare fiind 03.10.2024.
Dar revenind la proiect, la invitația antreprenorului, ca să ne convingem de activitatea de construcție a lotului Dumbrava Mizil, am filmat și am discutat cu reprezentantul asocierii, Efthymios ANAGNOSTOU.
În acest context, montarea primelor traverse a început la nodul rutier cu A3 (Autostrada București-Ploiești) în această săptămână, marcând un progres semnificativ în construcția autostrăzii.
Valoarea lucrărilor a fost estimată la 1,46 miliarde de lei (fără TVA).
Autostrada A7 „Autostrada Moldovei” se întinde pe o distanță de aproape 440 de kilometri, de la Ploiești (Dumbrava/A3) până la Siret, la granița cu Ucraina. Într-o mișcare pentru revitalizarea economiilor post-pandemie, segmentul de la Ploiești până la Pașcani, aproximativ 320 de kilometri, beneficiază de finanțare în cadrul PNRR.
În luna octombrie 2023, pe șantier au fost peste 600 de angajați și mai mult de 300 de utilaje
În ciuda unor întârzieri semnalate în proiectul lotului 1, autoritățile și antreprenorii lucrează pentru a acoperi deficitul de pământ de umplutură, pentru a diminua nivelul pânzei freatice și pentru a rezolva alte obstacole tehnice care au apărut pe parcurs.
Pentru luna octombrie, au lucrat peste 300 de utilaje și aproximativ 600 de angajați pentru derularea proiectului.
Potrivit directorului de proiect al asocierii, Efthymios ANAGNOSTOU, lucrările sunt în grafic, iar echipa speră să aibă peste 8 kilometri de asfalt finalizați până la Crăciun.
În plus, se lucrează la cele 15 poduri ale autostrăzii, cu planuri de a finaliza 4 poduri cu grinzi în aceeași perioadă. Cu toate acestea, evoluția proiectului depinde în mare măsură de condițiile meteo. Întârzierile au apărut și din cauza unor situri arheologice și a necesității îmbunătățirii pământului extras din gropile de împrumut.
”Da, suntem în grafic! Am avut mici întârzieri din cauza siturilor arheologice, dar acum s-a terminat și suntem în execuție pe toată lungimea de autostradă. La umpluturi am depășit 50% din tot șantierul și, până la Crăciun, vrem să avem și 8 km de asfal, dacă vremea va fi blândă. La poduri lucrăm la toate 15 poduri, ia, tot până la Crăciun, vrem să ajungem la nivel de elevații, să avem și 4 poduri cu grinzi. Dar totul va depinde mult de condițiile meteorologice!”, spune Efthymios ANAGNOSTOU.
Termenul de execuție s-a prelungit cu 5 luni
Mai mult de atât, termenul de execuție s-a prelungit cu 5 luni și din cauza siturilor arheologice, iar încă două săptămâni suplimentare au fost necesare pentru îmbunătățirea calității pământului de umplutură. Compania a notificat beneficiarul și a demarat procesul de expropriere pentru a obține terenurile necesare. Cu toate acestea, perioada exactă în care aceste probleme vor fi soluționate depinde de aprobările ulterioare și aprobarea ANRM, iar estimările indică undeva luna februarie sau martie pentru obținerea acestora.
”S-a prelungit termenul cu 5 luni din cauza siturilor arheologice și două săptămâni din cauza pământului care a trebuit să fie îmbunătățit din gropi de împrumut. Avem patru gropi de împrumut din care groapa 4 nu a avut pământ de umplutură corespunzător, iar a doua a fost deja epuizată. Iar gropile 1 și 3 sunt la limtă, una fiind deja epuizată de acum 2 luni. Am notificat beneficiarul, cunoaște problema și a făcut demersuri de exproprieri pentru încă două gropi de împrumut, fiind vorba de aproximativ 35 de hectare. Vor fi suficiente din punctul nostru de vedere, însă problema este când se va încheia această procedură și ulterior și aprobarea ANRM. Estimăm ca undeva în luna februarie sau martie să primim aprobările și să avem permis să intrăm”, spune reprezentatul asocierii.
În plus, compania a avut de-a face cu probleme legate de relocarea utilităților, probleme care apar la mai toate proiectele de construcție de autostrăzi.
”Chiar am avut mari probleme cu stâlpii de electricitate și firele de înaltă tensiune. Am avut probleme cu semnarea contractelor de relocare și din cauza asta avem o zonă unde nu putem interveni din cauza liniilor de electricitate. Trebuie să recunoaștem, chiar am avut probleme acolo!”, a mai precizat Efthymios ANAGNOSTOU.
Cu toate acestea, este de notat că, de data aceasta, se poate constata o desfășurare de forțe umane și utilaje care să determine un progres vizibil pentru implementarea proiectului de construcție a lotul 1 al autostrăzii Moldovei. Chiar atunci când am fost pe șantiere se montau grinzi la pod, acțiune care trebuie foarte bine gestionată, fără întreruperi sau sincope.
Pentru că avem nevoie de autostrăzi, redacția noastră va urmări derularea proiectelor și va prezenta realitatea din teren.