Au început procedurile pentru construcția unei noi autostrăzi în România

Publicat: 06 sept. 2024, 17:54, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Au început procedurile pentru construcția unei noi autostrăzi în România
Unda verde pentru prima autostrada Romania-Serbia

Cristian Pistol, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a anunțat începerea procedurilor pentru construcția autostrăzii Timișoara – Moravița.

Acest nou proiect rutier va conecta municipiul Timișoara cu granița de sud a României, fiind un pas important pentru îmbunătățirea legăturilor cu Serbia și pentru facilitarea transportului de mărfuri și persoane în această regiune.

Primul tronson: Remetea Mare – Jebel

Primul segment al autostrăzii, care se va întinde pe 35,67 km între Remetea Mare și Jebel, a intrat deja în faza de proceduri, fiind trimisă documentația pentru proiectare și execuție către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) spre validare. După această etapă, urmează publicarea anunțului de licitație, moment în care vor fi stabilite și termenele pentru depunerea ofertelor.

Finanțare și termene

Acest prim tronson al autostrăzii va fi finanțat prin Programul Transport (PT), iar contractul prevede o perioadă maximă de 48 de luni pentru finalizarea lucrărilor. Proiectarea va dura 12 luni, urmată de o perioadă de 36 de luni pentru execuția propriu-zisă a drumului.

Infrastructură modernă: poduri, noduri rutiere și stații de încărcare electrică

Pe traseul acestui segment de autostradă, vor fi construite mai multe elemente cheie de infrastructură. Printre acestea se numără un pod de 1.153 de metri care va traversa râul Timiș, precum și patru noduri rutiere strategice:

  • Nodul Remetea Mare (intersecție cu autostrada A1),
  • Nodul Albina (intersecție cu DJ592),
  • Nodul Timișoara Sud (parte din varianta de ocolire a orașului),
  • Nodul Pădureni (intersecție cu DN59).

De asemenea, tronsonul 1 va subtraversa DN6 și calea ferată CF100 (București – Timișoara) și va traversa denivelat calea ferată CF127 (Jebel – Liebling) și DJ693B.

Facilități pentru întreținere și vehicule electrice

Un alt aspect modern al acestui tronson îl reprezintă infrastructura pentru vehiculele electrice și întreținerea autostrăzii. Proiectul prevede construirea unui Centru de Întreținere și Coordonare (CIC) și a două parcări de scurtă durată. În fiecare dintre aceste parcări, vor fi amenajate stații de încărcare pentru autoturismele electrice, cu un minim de 6 stații disponibile.

Impact și importanță regională

Noua autostradă Timișoara – Moravița, cu o lungime totală de 72,93 km, va avea un impact semnificativ asupra mobilității și economiei regiunii. Aceasta va facilita legăturile comerciale între România și Serbia, contribuind totodată la dezvoltarea turismului și a schimburilor economice între cele două țări. Autostrada va deveni, astfel, un element central în rețeaua de transport din vestul României, contribuind la decongestionarea traficului și la îmbunătățirea siguranței rutiere.

Ar putea fi o imagine cu hartă, drum şi text care spune „AUTOSTRADA TIMISOARA MORAVITA NOD RUTIER NODUTTERA A1 REMETEA MARE NOD RUTIER ALBINA aboo NOD NODRUTIER VOTIMISOARASUD RUTIER vo TIMISOARA SUD CIC 25+000 PARCARE SCURTA SCURTAAURATA DURATA 30+000 NOD RUTIER PADURENI 85+000 SPATII SERVICII TIP 40+000 S3 45+000 50+000 NOD RUTIER VOITEG 55+000 PARCARE SCURTA DURATA 60+000 65+000 +000 70+000 NOD RUTIER MORAVITA CIC PTF 72+930”