Austeritatea a durat o săptămână. Pe 8 ianuarie, Primăria Galați a dat „undă verde” noilor angajări la stat

Publicat: 10 ian. 2025, 06:46, de Sorin Costea, în Cross , ? cititori
Austeritatea a durat o săptămână. Pe 8 ianuarie, Primăria Galați a dat „undă verde” noilor angajări la stat

Chiar dacă începând cu data de 1 ianuarie a intrat în vigoare „Ordonanța trenuleț”, care impune că „începând cu 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice”, șefii de instituții publice nu sunt dispuși să accepte aceste interdicții și forțează organizarea concursurilor de angajare a unor noi funcționari la stat.

În prima zi lucrătoare a lui 2025, pe 8 ianuarie, la o săptămână de la intrarea în vigoare a „Ordonanței trenuleț”, nr. 156/30.2024, Primăria Galați a publicat pe website anunțul conform căruia „organizează concurs de recrutare pentru ocuparea pe durată nedeterminată a funcţiei publice de execuţie vacante din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Galaţi: consilier, clasa I, grad profesional superior – Compartiment Banca de Date”.

Situația pare nefirească, pentru că de o lună principalul subiect de discuție din spațiul public și la talkshow-urile TV este „austeritatea”, înghețarea salariilor angajaților statului, amânarea indexării pensiilor, blocarea angajărilor la stat.

Ordonanța de urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, prevede la art VII, aliniatul (1) că „începând cu 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice”.

Întrebarea care se pune este dacă angajarea noului „consilier, clasa I, grad profesional superior” din Primăria Galați ar putea avea loc în baza unei derogări la „Ordonanța trenuleț”, care prevede totuși posibilitatea angajării unor funcționari în cazuri excepționale, când activitatea unei instituții publice ar putea intra în criză.

După o săptămână de austeritate, Primăria Galați angajează 4 funcționari: 3 „cu derogare”, iar al 4-lea în baza Codului Administrativ

„Ordonanța trenuleț”, nr. 156/30.2024, privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice prevede o astfel de derogare, pentru concursurile de angajare care erau în desfășurare la data intrării în vigoare a interdicției angajărilor la stat, adică pe 1 ianuarie 2025.

La art VII, aliniatul (8) al „Ordonanței trenuleț” se precizează că „pentru posturile pentru care s-a demarat procedura de scoatere la concurs anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la data demarării procedurii”.

La același articol, dar la aliniatul (9), se precizează că în termen de 2 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a ordonanței, deci pe data de 3 ianuarie, „autoritățile și instituțiile publice au obligația să publice pe site-ul propriu un anunț cu privire la posturile care îndeplinesc cerințele prevăzute la alin. (8) și pentru care concursul poate continua”.

Primăria Galați a publicat (pe 8 ianuarie, nu pe 3, că era zi nelucrătoare) un anunț în legătură cu continuarea a trei concursuri de angajare care erau în desfășurare pe 1 ianuarie, la intrarea în vigoare a „Ordonanței trenuleț” pentru angajarea a doi consilieri juridici la Compartimentul Contestații și Lichidări Judiciare și a unui consilier la Banca de Date, dar în aceste cazuri se face precizarea că aceste concursuri sunt organizate „în conformitate cu prevederile art. VII alin. (9) din O.U.G. nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice”, deci în baza derogării de la art VII, alin (9) al „Ordonanței trenuleț”.

Concursul la care ne-am referit la începutul articolului, pentru angajarea unui „consilier, clasa I, grad profesional superior – Compartiment Banca de Date”, are altă bază legală decât derogarea din „Ordonanța trenuleț”, valabilă în cazul celuilalt consilier calasa I la Banca de Date, fiind organizat în baza art. VII din O.U.G. nr. 115/2023 – alin. (3) lit. a și art. VII alin. (7)/XI din O.U.G. nr. 121/2023 pentru modificarea „Codului Administrativ”.

Pe traseul între art. VII din OUG nr. 115/2023  și art. VII alin. (7) din OUG. nr. 121/2023 ajungem la prevederea articolului 396 din Codul Administrativ, la care se precizează: „concursul de selecție și concursul de promovare pentru ocuparea funcțiilor publice din categoria înalților funcționari publici este gestionat de către o comisie de concurs permanentă, independentă, denumită comisie de concurs”! Nimic care să justifice angajările la stat în condiții de austeritate.

În concluzie, în zilele următoare la Primăria Galați vor fi angajați patru noi funcționari, dintre care trei „cu derogare”, deoarece concursurile erau începute pe 1 ianuarie, al patrulea funcționar fiind angajat în baza procedurii din Codul Administrativ, adică prin metoda „clasică” prin care se făceau angajările la stat și până acum.

Practic, Primăria Galați continuă „festivalul” de angajări după ce primarul Pucheanu a mărit organigrama cu 20%

De fapt, „austeritatea” în privința angajărilor la stat nu a început odată cu „Ordonanța trenuleț”. Sunt de notorietate promisiunile fostului premier Nicolae Ciucă, dar și ale actualului premier, Marcel Ciolacu, în privința blocării angajărilor la stat. Și totuși, potrivit datelor oficiale, în timp ce erau făcute aceste promisiuni au mai fost angajați 30.000 bugetari.

Una din instituțiile publice în care angajările au mers și încă mai merg pe bandă rulantă este Primăria Galați, după ce pe 20 octombrie 2023, la inițiativa primarului Ionuț Pucheanu, Consiliul Municipal a aprobat Hotărârea nr 570/2023 pentru majorarea cu 101 posturi a organigramei Primăriei Galați, procentual creșterea funcționarilor din aparatul de specialitate fiind de 20%.

„Ziarul Puterea” a mai scris despre „festivalul” de angajări de la Primăria Galați:  Austeritate?! Festival de angajări la Primăria Galați după ce primarul Pucheanu a mărit organigrama cu 20%

Numărul locuitorilor Galațiului este în scădere, numărul funcționarilor din primăriei în continuă creștere

În urmă cu 10-15 ani, Galațiul avea peste 350.000 de locuitori, dar închiderea capacităților industriale și căderea economică au dus la exodul gălățenilor în alte zone din țară sau la muncă în străinătate. Potrivit datelor Patronatului IMM-urilor din Galați, în primele două decenii de după 1990 au fost desființate 205.000 de locuri de muncă, majoritatea în industrie, dar s-au triplat locurile de muncă în administrație, la 19.000 de posturi.

Conform ultimului recensământ, Galațiul mai are acum 217.851 de locuitori, dar organigrama primăriei este mai bine populată decât în „vremurile bune”, în organigrama „aparatului se specialitate al primarului” fiind 605 funcționari.

Din punct de vedere al numărului funcționarilor primăriei, Galațiul e la nivelul Clujului, oraș cu mult mai mulți locuitori și cu o economie înfloritoare. La Cluj sunt 286.598 de locuitori și primăria are 615 funcționari și 252 de angajați, personal contractual. În urmă cu doi ani la Primăria Cluj erau 657 de funcționari, însă din octombrie 2023 până în mai 2024 au fost desființate 42 de posturi de funcționari. La Primăria Cluj s-a redus organigrama cu 42 de posturi, la Primăria Galați a crescut cu 101 posturi.

La Timișoara, oraș cu 250.849 de locuitori, primăria are 630 de funcționari.

La Brașov, care are 237.589 de locuitori, primăria are numai 323 de angajați. La Galați, numărul funcționarilor primăriei este aproape dublu.