Austria vs. România: succes în retailul nostru, falimentar la ei și viceversa

Publicat: 27 feb. 2024, 07:17, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în Business , ? cititori
Austria vs. România: succes în retailul nostru, falimentar la ei și viceversa
Sursa foto: Pixabay.com

Intrarea în insolvență a filialei Pepco din Austria, anunțată la sfârșitul săptămânii trecute, a adus în atenție un fenomen care se manifestă de câțiva ani încoace. Rețele de retail care au un succes remarcabil în alte țări ale Europei se dovedesc falimentare în Austria. Și reciproc, retaileri tradiționali în Austria își frâng gâtul în România.

În urmă cu numai doi ani și jumătate, discounterul polonez Pepco deschidea, dintr-o dată, 30 de magazine în Austria. Un an mai târziu erau 50, iar peste doi ani mai mai mult de 70. Apoi a căzut trăsnetul: săptămâna trecută, conducerea concernului a anunțat închiderea tuturor magazinelor din Austria și depunerea cererii de insolvență. Asta încondițiile în care pe plan internațional, Grupul Pepco a înregistrat recorduri de vânzări în anul financiar 2022/2023. Vânzările au crescut cu peste 17%, până la 5,65 miliarde de euro, ca urmare a numeroaselor noi deschideri. Profitul net a scăzut însă cu 41 la sută, la 102 milioane de euro. Compania a vorbit despre „dezvoltarea dezamăgitoare a profitului” și a anunțat o creștere mai moderată.

La ora actuală, rețeaua retailerului polonez se întinde în 18 țări (fără Austria), printre care Spania, Italia, Portugalia, Grecia, Germania, Cehia și evident, România, unde are aproape 450 de magazine. În Polonia, țara sa de origine, are 1,303 magazine, iar în total peste 4.000 de magazine, răspândite pe tot continentul.

Clienții țintă ai Pepco sunt familiile cu portofele subțiri. Grupul le oferă îmbrăcăminte, precum și jucării, bunuri de uz casnic și mobilier, în magazine cu o suprafață de 350 până la 700 de metri pătrați.

Dar în Austria s-a dovedit că strategiile sale de marketing, eficiente în celelate țări, n-au funcționat. Cu toate că aparent lucrurile mergeau bine. De exemplu, Peter Schaider, proprietarul centrelor comerciale vieneze Auhofcenter și Riverside, citat de presa austriacă,  spune că are contracte de închiriere pe șapte ani pentru care există răspundere corporativă. Pepco a realizat vânzări foarte bune sub acoperișul său. Din punctul lui de vedere, pasul a fost complet surprinzător.

Dar probabil că acționarii știu mai bine. „Pepco Austria GmbH a continuat să genereze pierderi în ciuda diferitelor inițiative și modificări structurale pentru a aborda performanța operațională inadecvată”, a transmis compania.

Pepco a moștenit piaza rea a CCC?

Nu sunt puțini cei care se întreabă dacă acest final în Austria nu cumva a venit din cauza unor proaste auspicii. Concret, Pepco a preluat cele 30 de magazine cu care s-a lansat în Austria de la compatrioata sa CCC Shoes.

Începuturile CCC se situează în anul 1996, când compania „Milek” a dezvoltat prima sa franciză „Yellow Foot”. În 2004, compania deschidea primele sale magazine din afara Poloniei, în Cehia. În 2010 atingea, pentru prima oară, cifra de vânzări de un miliard de euro anual.

A urmat expansiunea în mai multe țări din Europa Centrală și de Est. În 2018, CCC a ajuns și în România.

La ora actuală, CCC își desfășoară activitatea în 28 de țări, unde are 992 de magazine.

Dar la sfârșitul lui septembrie 2021, conducerea filialei din Austria anunța închiderea tuturor celor 46 de reprezentanțe ale sale din această țară. 29 dintre ele au fost preluate de conaționalii de la Pepco. Să se fi transmis vreun blestem odată cu folosința spațiilor?

Motivul oficial anunțat a fost lipsa rentabilității economice a activității din Austria. Ca o posibilă explicație, șeful CCC Austria, Gerald Zimmermann, declara presei locale: „Comerțul cu încălțăminte a fost lovit în mod deosebit de puternic de criza Corona de anul trecut. Vânzările din industrie au scăzut în medie cu mai mult de o cincime. De la Corona, importanța modei a scăzut!”.

Asta cu toate că pe același fundal, în celelalte țări europene nu s-au înregistrat scăderi semnificative…

Cert este că CCC a plecat dezamăgit din Austria. Între timp, în România a înregistrat o creștere însemnată!

Billa, o istorie în oglindă

Billa a fost primul mare retailer internațional care intra pe piața românească, pe la mijlocul anilor 90. La vremea respectivă, a reprezentat o noutate absolută pentru cumpărătorii români. A urmat o expansiune relativ rapidă. La sfârșitul anului 2014 avea o rețea de 86 de magazine, cu o suprafață totală de vânzare de 83.000 de metri pătrați și 3.200 de angajați. Cifra de vânzări la sfârșitul anului se ridicase la 315 milioane euro.

Câteva luni mai târziu, în septembrie 2015, un anunț schimba fața retailului românesc: rețeaua Billa va fi preluată de francezii de la Carrefour. Ceea ce s-a și întâmplat rapid!

În Austria, însă, Billa a fost și rămâne una dintre rețelele favorite. Lucru oarecum firesc, având în vedere că este țara natală a rețelei. Până în 1996, când a devenit membră a concernului germano-austriac Rewe (care mai deține rețelele Selgros și Penny), a fost o firmă în exclusivitate austriacă.

La ora actuală, Billa are în Austria o rețea formată din 1.300 de magazine, cu peste 20.000 de angajați. Și prosperă…

Morala: Ce merge la noi, în Austria se frânge. Și invers, de ce ar trebui ca ce merge în Austria să prospere la noi?