Testare a mijlocului de transport al viitorului, fără emisii CO2. Autobuzul cu hidrogen, prezentat în 12 orașe
La Galați a avut loc prezentarea unui autobuz alimentat cu hidrogen, de tipul „Solaris Urbino 12”, care a rămas în oraș timp de o săptămână pentru a fi testat pe diverse trasee de transport public din oraș. Este o premieră în România, autobuzul fiind prezentat în cadrul unui turneu organizat de companiile Bus & Coach şi Linde Gaz România în douăsprezece orașe din țară.
Este cea ce am putea numi „autobuzul viitorului”, deoarece soluţia de propulsie a mijloacelor de transport în comun cu hidrogen are foarte multe avantaje, cel mai important fiind eliminarea emisiilor de carbon în condiţiile în care singurul produs secundar al acestei tehnologii este apa.
Alt avantaj important este autonomia, un astfel de autobuz putând parcurge, în funcție de condițiile de trafic rutier, o distanţă de 300-350 de kilometri după o singură încărcare, care durează numai câteva minute. Spre exemplu, cu un „plin” de 38 de litri de hidrogen autobuzul parcurge fără probleme cel puțin 300 de kilometri, în condiții de trafic dificile. Consumul este de sub 10 litrri de hidrogen la suta de kilometri. O astfel de autonomie asigură funcționarea autobuzului de la ora 5 dimineața până la 12 noaptea, fără să fie necesară o altă alimentare.
Potrivit reprezentanților firmei producătoare, utilizarea hidrogenului nu presupune niciun fel de riscuri din punctul de vedere al siguranței publice sau a operatorului de transport: „Nu e periculos. Totul e testat, avem filmat când un specialist trage cu pușca în containere ca să vedem ce se întâmplă cu hidrogenul. Nimic. Am pus containerele chiar și în foc. În cazul, puțin probabil, în care ar exista o scurgere de hidrogen, nimic nu e mai ușor decât hidrogenul și acesta urcă cu 20 de metri pe secundă, se duce în sus și se pierde în atmosferă”. Autobuzele cu o astfel de tehnologie circulă deja în oraşe mari din Statele Unite, la San Francisco şi în Connecticut, iar în Germania au primit undă verde trenuri propulsate pe bază de hidrogen, care să transporte pasagerii în nordul ţării.
Un astfel de autobuz are până la 105 locuri, configurația putând fi adaptată la 20 sau 30 de locuri pe scaune și restul în picioare, în funcție de opțiunile operatorului de transport. Costul unui astfel de autobuz este de aproximativ 700.000 de euro.
Autobuzul „Solaris Urbino 12” a fost deja prezentat la Cluj, Târgu Mureș, Brașov, Sfântu Gheorghe și Iași, iar după testarea de la Galați va ajunge la Constanța, București, Râmnicu Vâlcea, Craiova, Timișoara și Oradea.