Autodenunțul lui Grindeanu: eșecurile și manevrele politice din spatele Autostrăzii Transilvania

Publicat: 27 aug. 2024, 09:32, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Autodenunțul lui Grindeanu: eșecurile și manevrele politice din spatele Autostrăzii Transilvania

La două decenii de la lansarea proiectului Autostrăzii Transilvania, considerat cel mai răsunător eșec de infrastructură din istoria României, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a făcut la Oradea o declarație ce seamănă mai mult cu un autodenunț.

Într-o conferință de presă, reprezentantul Executivului a recunoscut, sub presiunea întrebărilor, că a fost de acord cu amânarea lucrărilor pe lotul Chiribiș-Biharia, într-un târg informal cu Beniamin Rus, proprietarul grupului Selina.

Această mărturisire pare să ascundă un șantaj mai complex. Întreaga manevră a avut ca scop acoperirea unui abuz comis chiar sub coordonarea lui Grindeanu în urmă cu doi ani, când CNAIR a reziliat abuziv contractul anterior pentru acest lot. Consecințele acestor jocuri politice se resimt nu doar în întârzierile repetate ale finalizării autostrăzii, ci și în pierderi financiare colosale, care ar putea depăși zeci de milioane de euro, potrivit Bihoreanul.

O cronologie a eșecurilor

În iunie 2020, asocierea condusă de Trameco a semnat un contract pentru finalizarea lotului Chiribiș-Biharia. Acest contract, în valoare de 326,51 milioane lei, prevedea ca lucrările să fie finalizate până în iunie 2022. Totuși, în primăvara acelui an, CNAIR, sub conducerea directorului Cristian Pistol și cu Sorin Grindeanu la cârma Ministerului Transporturilor, a reziliat contractul, acuzând constructorii de nerespectarea clauzelor. Motivul oficial? „Incapacitatea antreprenorului de a furniza o documentație de proiectare conformă cu cerințele beneficiarului.”

În realitate, rezilierea a fost doar începutul unei serii de abuzuri. CNAIR a refuzat să accepte trei variante de proiect tehnic propuse de Trameco, care ar fi necesitat lucrări suplimentare în valoare de 130 milioane lei. Aceste lucrări erau indispensabile din cauza condițiilor din teren, mult diferite de cele prevăzute în caietul de sarcini. Deși o expertiză independentă a confirmat necesitatea acestor intervenții, CNAIR a ignorat recomandările și a anulat contractul, penalizând constructorii cu 4,6 milioane lei și interzicându-le participarea la alte licitații publice pentru trei ani.

Un nou contract, o nouă serie de abuzuri

În loc să organizeze o licitație separată pentru lucrările suplimentare, conform legii, CNAIR a lansat un nou proces de selecție pentru întregul lot Chiribiș-Biharia, de data aceasta la un preț dublu. În iunie 2023, asocierea Precon Transilvania – Citadina 98, controlată tot de Rus, a câștigat licitația pentru 785,21 milioane lei. Dar, în mod surprinzător, contractul a fost semnat abia în ianuarie 2024, și asta doar în urma unui proces în care firmele câștigătoare au obligat CNAIR prin instanță să încheie acordul.

Și mai grav, ordinul de începere a lucrărilor a fost emis abia în aprilie 2024, dar pentru mai 2025. În acest interval, proiectarea nu poate începe, iar execuția efectivă a lucrărilor ar putea fi demarată abia în noiembrie 2025, ceea ce ar însemna o nouă pierdere de timp. Fostul secretar de stat Horațiu Cosma l-a acuzat public pe Grindeanu de sabotaj intenționat: „Grindeanu blochează cinic încă un an autostrada în Bihor. Sabotează cu bună știință Autostrada Transilvania.”

Manipulări politice și influență economică

Conform unor surse din CNAIR, adevăratul motiv al acestei tergiversări este dorința de a forța asocierea Trameco să renunțe la un proces în care cere daune de 41 milioane lei pentru rezilierea abuzivă a contractului anterior. În acest scop, Grindeanu a încercat să negocieze cu Benimin Rus un acord prin care CNAIR să dea ordinul de începere a lucrărilor mai devreme, în schimbul retragerii plângerii. Negocierile au eșuat, iar lucrările rămân blocate.

Între timp, CNAIR a recunoscut implicit necesitatea lucrărilor suplimentare cerute inițial de Trameco, incluzându-le în noul caiet de sarcini, dar la un cost dublu și cu termene de execuție mult întârziate. Aceste manevre nu fac decât să adâncească suspiciunile de corupție și de influență politică exercitată asupra deciziilor administrative.

Efecte devastatoare pentru infrastructura României

Întârzierea lucrărilor nu doar că majorează costurile, dar are efecte devastatoare asupra infrastructurii și economiei naționale. Până la momentul în care lucrările ar putea fi reluate, este posibil ca termenul de valabilitate al expertizelor și avizelor tehnice să expire, obligând la reînnoirea lor și, implicit, la noi cheltuieli. În plus, transportatorii și întreaga economie vor resimți pierderile cauzate de amânarea finalizării acestei autostrăzi vitale pentru România.

Concluzii amare

Cazul lotului Chiribiș-Biharia evidențiază încă o dată cum marile proiecte de infrastructură din România sunt manipulate de interese politice și economice, în detrimentul interesului public. Eșecurile repetate de a gestiona eficient contractele și influența politică exercitată asupra deciziilor administrative au transformat Autostrada Transilvania într-un simbol al incompetenței și corupției. Această situație nu doar că pune în pericol finalizarea proiectului, dar aruncă o umbră grea asupra viitorului infrastructurii din România.