Autoritățile portuare din România, Ucraina și Moldova, au constituit o „celulă de criză” pentru transportul pe Dunăre a cerealelor din Ucraina
La sediul Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați a avut loc o întâlnire a autorităților portuare și de navigație din România, Ucraina și Republica Moldova, pentru găsirea unor soluții tehnice pentru rezolvarea blocajului la care s-a ajuns în navigația pe Dunărea Maritimă din cauza numărului foarte mare de nave care încearcă să ajungă în porturi pentru preluarea cerealelor exportate de Ucraina.
Au participat reprezentanți ai Autorității Navale Române, Autoritatea Porturilor din Ucraina, Agenția Navală a Republicii Moldova, AFDJ și Ministerului Transporturilor.
S-a ajuns la o situație de criză din cauza numărului foarte mare de nave care trebuie să ajungă în porturile ucrainiene de la Dunăre, Reni și Ismail, pentru a încărca cereale exportate de Ucraina și care nu pot fi operate prin porturile de la Marea Neagră, Mariupol și Odessa, blocate din cauza războiului. Însă Porturile Reni și Ismail au o capacitate redusă de operare, nu pot asigura încărcarea a atât de multe nave și s-a ajuns la un blocaj, unele nave așteptând în zonele de ancorare de pe Dunăre să li se permită acostarea la cheu.
Această aglomerare de nave pune în pericol navigația și a fost necesară reducerea numărului de nave cărora li se permite accesul prin Bara Sulina, pentru a naviga pe Canalul Sulina și pe Dunăre către porturile de destinație. Astfel s-a ajuns ca zeci de nave să aștepte, la ancoră, în Marea Neagră, să li se permită accesul pe Canalul Sulina.
Joi dimineață, în zona de ancoraj din Marea Neagră se aflau 97 de nave.
Pe Dunăre sunt prea puține zone de ancoraj, iar numărul mare al navelor ce așteaptă intrarea în port pune în pericol navigația
Potrivit lui Cosmin Dumitrache, directorul general al Autorității Navale Române (ANR), s-a ajuns la o situație critică din cauză că numărul mare de nave ancorate pe Dunăre pune în pericol navigația. „Navele așteaptă în radă, pentru a intra și a opera în porturile ucrainiene, dar în momentul de față aceste porturi nu pot opera atât de multe nave. Pe Dunăre avem sectoare limitate de ancoraj și în primul rând trebuie să ne gândim la siguranța navigației. Dacă am foarte multe nave care staționează pe Dunăre pun în pericol traficul maritim și fluvial. Este mai facil ca nava să aștepte în mare, decât pe Dunăre. Primează siguranța navigației pe Dunăre.
De aceea au fost și problemele din săptămânile trecute, când firmele de agenturare au spus că navele vor intra pe Dunăre și au acces la dană portuară, dar de fapt nu aveau dană și au rămas pe Dunăre. Acum, cu partenerii din Ucraina încercăm să identificăm dacă navele ancorate pe Dunăre pot fi operate portuar, dacă pot intra în port”, ne-a declarat directorul general al ANR.
Coordonarea navigației pe Dunărea Maritimă a fost preluată autoritățile portuare din România, Ucraina și Republica Moldova
La întâlnirea de la sediul AFDJ Galați s-a convenit schimbarea modalității de lucru, prin coordonarea navigației pe Canalul Sulina și pe Dunăre prin comunicarea între cele trei autorități, respectiv AFDJ Galați, Autoritatea Porturilor din Ucraina și Agenția Navală a Republicii Moldova, care dețin situațiile exacte a danelor din fiecare port la care pot fi operate navele, dar au și toate informațiile despre desfășurarea navigației pe Dunăre.
Până acum s-a lucrat în baza comunicării între firmele de agenturare ale navelor și autoritățile portuare, „Agenții” navelor, adică firmele de agenturare, sunt interesate ca navele să intre pe Dunăre, pentru a rezolva un obiectiv din contract, dar interesul lor scade în legătură cu faptul navele așteaptă în zona de ancorare să le vină rândul să acosteze la cheu pentru a fi descărcare/încărcare.
„S-a stabilit ca modalitatea de lucru să fie direct între instituțiile celor trei state, România, Ucraina și Republica Moldova, pentru a se evita discuțiile anterioare, când agenții solicitau intrarea navelor către porturi, iar porturile nu confirmau accesul la danele de operare și astfel au fost create aceste aglomerări de nave în zonele de ancoraj de pe Dunăre”, a mai precizat directorul general al ANR, Cosmin Dumitrache.
Oleksandr Golodnytskyy (Autoritatea Portuară din Ucraina): „Sperăm că această nouă modalitate ne va ajuta să schimbăm situația”
Nu este prima înâlnire a autorităților portuare din România, Ucraina și Republica Moldova pentru stabilirea condițiilor de acces a navelor în porturile de la Dunărea Maritimă. Pe data de 1 mai au stabilit o modalitate de lucru care nu a fost eficientă și acum au stabilit că trebuie ca instituțiile de stat trebuie să preia controlul.
Oleksandr Golodnytskyy, reprezentantul Autorității Portuare de Stat din Ucraina s-a declarat mulțumit de faptul că autoritățile portuare și de navigație din România, Ucraina și Republica Moldova, au stabilit o modalitate de asigurare a fluidizării navigației.
„Primul lucru care se ia în calcul este siguranța navigației și de aceea colegii din România au făcut tot ce era posibil ca această parte de Dunăre să fie foarte sigură, să nu se producă nici un pericol. S-a conlucrat bine, pe 1 mai a fost convenită o modalitate de lucru, dar astăzi, toate părțile am convenit o schimbare a modului de lucru. Sperăm că această nouă modalitate ne va ajuta să schimbăm situația”, a declarat reprezentantul Autorității Portuare de Stat din Ucraina.
„Această ședință consider că este foarte productivă, pentru că stabilește o conlucrare operativă între autoritățile portuare din statele dunărene, de pe sectorul Dunării Maritime, care va ajuta la fluidizarea traficului pentru operarea în porturile Ucrainei, Moldovei și României”, a declarat, la rîndul său, Igor Zaharia reprezentantul Agenției Navale a Republicii Moldova.
Navele vor avea acces pe Dunăre în funcție de confirmarea portului de destinație
Noua modalitate de lucru prevede că toate operațiunile vor primi undă verde în funcție de capacitatea de operare a portului de destinație. Porturile trebuie să confirme posibilitatea acostării și a operării unei nave.
„Partea ucraineană și partea moldoveană vor informa Administrația Fluvială a Dunării de Jos, care organizează pilotajul și în funcție de solicitări de la navele aflate în radă și de piloții disponibili se vor stabili prioritățile pentru ziua respectivă sau chiar pentru zilele următoare”, a adăugat directorul general al ANR, Cosmin Dumitrache.
„Fiecare parte, Moldova, Ucraina, va furniza o listă a navelor care sunt operaționale, care au au acces la cheu, care au marfă și în felul acesta lucrurile se vor mișca mult mai bine și cu mult mai repede. Aceste informații nu vor mai fi primite de la agenții navelor, ci de la instituțiile oficiale de stat, care știu care cheu este liber, care navă trebuie să vină la acest cheu. Aceste operațiuni portuare vor fi coordonate de instituțiile de stat”, a precizat și reprezentantul Autorității Portuare de Stat din Ucraina.
Directorul general al ANR: „pilotajul trebuie asigurat de către statul român”
Unul din subiectele abordate a fost dacă cei 36 de piloți maritimi de care dispune AFDJ Galați pot asigura pilotajul în ritmul actual al navigației pe Dunăre. În vremuri de pace, intrau pe Canalul Sulina doar 4-5 nave/zilnic, dar acum se prefigurează un trafic cu mult mai mare. Întrebat dacă la acest moment există un deficit de piloți, șeful ANR a spus că situația este în evaluare: „Este impropriu zis deficit de piloți la momentul acesta. Astăzi s-a stabilit să calculăm necesarul de nave în funcție de capacitățile de încărcare ale danelor portuare. Ulterior, ne vom putea da seama dacă este sau nu un deficit în asigurarea pilotajului”
Ucrainienii s-au oferit să asigure un număr de piloți maritimi, dar acest lucru nu este posibil, pentru că pilotajul pe Dunărea Maritimă are reguli stricte, piloții cunoscând detaliat configurația albiei Dunării, zonele în care sunt praguri sau configurația curenților, detalii extrem de importante în pilotarea unei nave.
„Pilotajul este asigurat de Administrația Fluvială a Dunării de Jos din Galați. Sectorul Dunării Maritime este majoritar sector românesc și pilotajul trebuie asigurat de către statul român. Piloții ucrainieni pot prelua nava din zona de ancoraj din imediata vecinătate a portului și să o acosteze în port, la dana de operare, dar sub nicio formă să efectueze pilotarea de la intrarea din Marea Neagră, la Bara Sulina până la port”, a mai precizat șeful ANR.
Preluarea controlului navigației și exploatării portuare pe Dunărea Maritimă de către AFDJ Galați, Autoritatea Porturilor din Ucraina și Agenția Navală a Republicii Moldova, va reduce numărul navelor ancorate pe Dunăre, dar nu va elimina blocajul de la Sulina, unde în continuare zeci de nave vor aștepta, unele până la două săptămâni, să le fie aprobată intrarea pe Canalul Sulina.