Autostrada București-Pitești are fisuri și crăpături în elementele de rezistență! Reparațiile costă peste 1 miliard de lei
Guvernul adoptă azi un proiect de act normativ pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenţi obiectivului de investiţii ,,Autostrada A1: Lot 2 km 44+000 – km 86+000″, judeţele Giurgiu, Dâmboviţa şi Argeş.
Proiectul urmărește reabilitarea și aducerea la o stare de viabilitate corespunzătoare a sectorului de autostradă, cuprins între km 44+000 – km 86+000.
În conformitate cu situația de viabilitate a drumurilor, autostrada A1 între km 44+000 – km 86+000, are durata normată de funcționare expirată din 2005, iar ultima reparație capitală (reabilitare) a fost realizată în anul 2000. Sectorul studiat tranzitează următoarele Unități Administrativ Teritoriale: județul Giurgiu pe sectorul cuprins între km 44+000 – km 48+922; județul Dâmbovița, între km 48+922 – km 80+182; județul Argeș, între km 80+182 – km 86+000.
Lungimea amplasamentului pe care sunt prevăzute lucrările este de 42 km. Expertiza tehnică realizată, relevă următoarele defecte: degradări de tip structural (pe aprox. 46% din suprafața drumului):
– degradări datorate oboselii structurii rutiere; faianțări, fisuri și crăpături longitudinale și transversale; gropi care afectează structura rutieră;
– degradări de suprafață (pe aproximativ 56% din suprafața drumului): degradări de margine; fisuri și crăpături transversale; gropi care afectează stratul de suprafață; suprafață cu ciupituri; cedări de acostamente. Astfel, pe sectorul rutier analizat, în conformitate cu prevederile Normativului privind evaluarea stării de degradare a îmbrăcămintei bituminoase pentru drumuri cu structuri rutiere suple și semirigide – indicativ AND 540/2003, au rezultat valori ale indicilor de evaluare structurală și ai stării de degradare ce încadrează îmbrăcămințile asfaltice, în special Calea 2, la calificativul de stare “REA”. Degradări la podețe: Elementele principale de rezistență ale infrastructurii și suprastructurii podețelor sunt într-o stare avansată de degradare.
Se observă fisuri și crăpături în elementele de rezistență. Armăturile nu mai au acoperirea de beton, fiind vizibile și ruginite; Calea pe unele podețe, coronamentele și fața văzută a betoanelor, prezintă degradări masive; Albiile traversate nu sunt amenajate corespunzător pentru debite mari.
Astfel, se pot concluziona următoarele: – starea tehnică a podețelor este nesatisfăcătoare; – elementele constructive sunt într-o stare avansată de degradare, având durata normată de funcționare depășită. Șanțurile existente din beton sunt degradate.
Costurile investiției sunt următoarele: