Autostrada secretă a lui Ceaușescu: proiectul-gigant care nu a fost finalizat. Aceasta trecea prin 11 județe și 9 țări

Publicat: 19 ian. 2025, 10:00, de Mariana Olteanu, în LIFESTYLE , ? cititori
Autostrada secretă a lui Ceaușescu: proiectul-gigant care nu a fost finalizat. Aceasta trecea prin 11 județe și 9 țări

În anii ’80, regimul Nicolae Ceaușescu a plănuit construirea unei autostrăzi de 870 km care ar fi traversat 11 județe din România, de la Nădlac la Constanța, ca parte a proiectului internațional T.E.M. (Trans-Europa Motorway). Aceasta urma să facă legătura între zece țări europene, având o lungime totală de 10.000 km, beneficiind de avantaje economice, sociale și turistice.

Proiectul, pus la cale de Nicolae Ceaușescu prevedea construirea celei mai lungi autostrăzi din România. Totul a fost plănuit la începutul anilor ’80. A trecut ceva timp de atunci și nici până în prezent aceasta nu a fost realizată.

„La proiectul autostrăzii, sau cum este denumit în organismele internaționale — T.E.M. (Trans-Europa Motorway) participă zece țări și anume: Austria, Bulgaria, Cehoslovacia, Grecia, Italia, Iugoslavia, Polonia, România, Turcia și Ungaria.

Lungimea totală preconizată inițial a fost de 2.700 de kilometri, dar, avându-se în vedere multiplele avantaje pe care le reprezintă pentru multe țări această lucrare (avantaje de ordin economic, social, tehnic, turistic etc.) s-a ajuns, în final, ca lungimea T.E.M.-ului să atingă 10.000 de kilometri”, anunța în 1982, Mihai Boicu, atunci directorul Direcției drumurilor din Ministrul Transporturilor și Telecomunicațiilor, în revista Almanah Auto.

Deși începutul proiectului a fost promițător, cu detalii precum două căi unidirecționale și noduri rutiere moderne, el nu a mai fost realizat. Autostrada din România care nu s-a mai construit niciodată pornea din Gdnask. Ulterior ea traversa numeroase orașe mari din Polonia. Planul era ca autostrada să treacă prin România, iar mai apoi să facă legătura cu alte țări.

„Lungimea totală a tronsonului românesc al autostrăzii transeuropene va fi de circa 870 de kilometri. Itinerarul pe care se va construi magistrala va străbate 11 județe ale țării și va avea ca punct de intrare localitatea Nădlac (punctul de frontieră din județul Arad), de unde va coborî spre sud urmând ruta Lugoj, Drobeta Turnu- Severin, Craiova, Caracal, București, Constanța.

Viitoarea autostradă va avea două căi unidirecționale, fiecare cu câte două benzi de circulație, între cele două sensuri fiind amenajată o zonă verde. Accesul pe autostradă va fi controlat și se va realiza prin intersecții denivelate și noduri rutiere la ramificații”, informa fostul șef al Direcției de drumuri din minister, conform Adevărul.

Care a fost prima autostradă din România?

În perioada comunistă, România reușise să construiască doar 17 km din Autostrada Soarelui și 95 km din A1 București-Pitești. Astfel, deși planurile includeau 3.200 km de autostrăzi, acestea au rămas doar pe hârtie după Revoluție.

Conform imaginilor făcute publice la acea vreme, autostrada urma să aibă în jur de 870 de kilometri. Aceasta străbătea 11 județe de la noi din țară și putea fi una cu adevărat complexă. Din păcate însă, nimic nu s-a mai întâmplat.

Proiectul T.E.M., care ar fi trebuit să modernizeze infrastructura rutieră a țării, rămâne un exemplu al marilor planuri nefinalizate din epoca Ceaușescu.