Autostrada Sibiu-Pitești: 1.655 m forați din tunelul de sub dealul Momâia și perspectivele de deschidere în 2025

Publicat: 03 sept. 2024, 08:19, de Andrei Ceausescu, în Transporturi , ? cititori
Autostrada Sibiu-Pitești: 1.655 m forați din tunelul de sub dealul Momâia și perspectivele de deschidere în 2025

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a publicat pe TikTok imagini spectaculoase cu primul tunel veritabil de autostradă din România, evidențiind progresul remarcabil al lucrărilor la secțiunea 4 a Autostrăzii Sibiu – Pitești. Constructorul austriac Porr, responsabil pentru excavarea tunelului, a finalizat până în prezent 1.655 de metri din cei 2.700 de metri necesari, pentru ambele galerii ale tunelului.

Într-un context mai amplu, Grindeanu a precizat că lucrările la secțiunea 4, ce leagă Tigveni de Curtea de Argeș, au depășit acum stadiul de 47%. Această secțiune este parte integrantă a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești și reprezintă una dintre cele mai provocatoare componente ale proiectului. Proiectul include și primul tunel veritabil de autostradă din România, ceea ce marchează un moment istoric pentru infrastructura rutieră a țării.

@sorin.grindeanu7

Secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș) a autostrăzii Sibiu – Pitești (A1). Au fost săpați 1.655 m, în total, la cele două tuneluri ale primei secțiuni montane. #fyp #Romania #infrastructure

♬ Powerful songs like action movie music – Tansa

Conform estimărilor actuale, la finalul anului 2025, circulația va fi posibilă pe întreg tronsonul Pitești – Tigveni, în avans față de termenul contractual din 2027. Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au confirmat că lucrările vor continua și pe parcursul anului 2026, chiar dacă secțiunea 4 va fi inaugurată înainte de termenul stabilit.

Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR, a declarat pentru ECONOMICA.NET că, deși lucrările vor continua și după inaugurarea secțiunii 4 în 2025, progresul este unul remarcabil. Într-o actualizare din luna iulie, secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, a anunțat că Porr a reușit să foreze 1.500 de metri din tunelul de sub dealul Momâia, din totalul de 2.700 metri necesari.

La începutul lunii iulie, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a subliniat că stadiul lucrărilor pentru cei 9,86 km ai secțiunii 4 era de peste 43%. Proiectul are o valoare de 1,67 miliarde de lei (fără TVA) și este finanțat prin Programul Transport (PT), cu termenul limită de finalizare stabilit pentru anul 2027.

Într-un mesaj pe pagina sa de Facebook, Grindeanu a lăudat performanța constructorului austriac Porr, numindu-l unul dintre cei mai buni din România. „Nu doar că își fac treaba, dar devansează lucrările, așa cum au făcut-o și pe Sibiu – Boița”, a subliniat ministrul, evidențiind angajamentul și eficiența acestuia.

Contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii 4 a fost semnat în noiembrie 2021 și prevede o durată totală de 60 de luni, dintre care 16 luni sunt alocate pentru proiectare și 44 de luni pentru execuția lucrărilor. Cu toate că termenul contractual pentru finalizare este 2027, progresul rapid sugerează că o deschidere parțială a autostrăzii ar putea avea loc înainte de termenul limită.