Autostrăzi construite cu pușca pe umăr. Deținuții pot fi trimiși să lucreze pe șantierele drumurilor de mare viteză!
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a inițiat un parteneriat cu Administrația Națională a Penitenciarelor pentru a da posibilitatea deținuților în regim semideschis să lucreze pe viitoarele șantiere de autostrăzi și drumuri expres. Vorbim despre deținuții care își doresc să lucreze pe șantiere, activitate pe care, după eliberare, o pot continua, reintegrați și calificați, ca angajați ai constructorilor, susține Compania într-o postare pe Facebook.
Autostrăzi construite cu pușca pe umăr, la asta am putea asista de anul viitor. Doar că nu ar mai fi vorba de munca silnică la care erau supuși pușcăriașii în perioada comunistă, ci de o participare benevolă la construirea drumurilor de mare viteză. În acest sens, CNIR a încheiat un parteneriat cu Administrația Națională a Penitenciarelor pentru ca deținuții în regim semideschis să poată lucra pe șantiere.
„Compania Națională de Investiții Rutiere a inițiat un parteneriat cu Administrația Națională a Penitenciarelor pentru a da posibilitatea deținuților în regim semideschis să lucreze pe viitoarele șantiere de autostrăzi și drumuri expres, un demers care sprijină creșterea incluziunii sociale, concept pe care Compania îl consideră foarte important în strategia sa. Este vorba exclusiv despre deținuții care își doresc să lucreze pe șantiere, activitate pe care, după eliberare, o pot continua, reintegrați și calificați, ca angajați ai constructorilor“, a precizat CNIR, pe Facebook.
Autostrăzi construite cu pușca pe umăr. Care va fi primul șantier unde vor putea lucra deținuții și ce beneficii vor avea aceștia
Potrivit directorului general al CNIR, Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț a fost primul proiect în care s-a inclus această posibilitate de a lucra și deținuții.
„A fost o discuție cu Administrația Penitenciarelor pentru a include deținuți în proiectele de drumuri. Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț a fost primul proiect în care am inclus această posibilitate, urmând ca antreprenorul care își asumă să folosească forța de muncă a celor din penitenciare să primească și un punctaj. Știam că au mai fost șantiere unde s-au folosit deținuți, unul dintre acestea fiind modernizarea DN 29 D Botoșani – Ștefănești, și așa ajutăm la reintegrarea în societate a acestora.
De asemenea, știm că este și un deficit de forță de muncă pe șantiere. Însă, nu peste tot este posibil să ne asigure forța de muncă Administrația Penitenciarelor, dar pentru Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț este primul proiect de la care am primit răspuns pozitiv din partea Administrației Penitenciarelor.
Am prevăzut în documentație, iar dacă Agenția Națională pentru Achiziții Publice – ANAP va valida, acesta va fi primul contract. Personalul de la Administrația Penitenciarelor va răspunde de transportul pe șantier și pază. Vor primi zile de libertate, li se scade din pedeapsă și vor primi și bani. Nu-i obligă nimeni, vor veni doar cei care vor, iar după eliberare pot fi angajați de constructori dacă fac treabă. Este vorba doar de deținuții în regim semi-deschis“, a explicat directorul general CNIR, Gabriel Budescu, într-un interviu pentru B1 TV.
Punctaj suplimentar la analiza ofertei pentru creșterea incluziunii sociale și calificarea deținuților
La licitația pentru Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț, CNIR a inclus în criteriile de atribuire punctaj de 6% pentru creșterea incluziunii sociale. Astfel, a fost prevăzută acordarea punctajului suplimentar de 3% pentru constructorul care angajează persoane fără loc de muncă din județele Bacău și Neamț, studiul de fezabilitate estimând a fi necesare, în total, 1.800 de locuri de muncă pe perioada execuției lucrărilor. De asemenea, alte trei procente (din totalul de 6% pentru creșterea incluziunii sociale) vor fi acordate antreprenorului care încadrează și califică la locul de muncă persoane private de libertate.
Contractul de peste 6 miliarde de lei pentru proiectarea și execuția Drumului Expres Bacău – Piatra Neamț a fost publicat, astăzi, 23 decembrie 2024, în Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice (SEAP), ofertele urmând să fie depuse până pe 18 februarie 2025.
Citește și: Zestrea de drumuri de mare viteză se mărește de astăzi. Se deschide un nou lot de autostradă!