Autostrăzile lui Ciolacu! Planul viitorului guvern privind șoselele rapide
Una dintre prioritățile guvernării Ciolacu este dezvoltarea infrastructurii de transport rutier de mare viteză cu 30% comparativ cu decembrie 2022.
Obiectivul 1 în ce privește dezvoltarea infrastructurii rutiere în programul de guvernare 2023-2024 îl reprezintă implementarea proiectelor aflate în diferite faze de execuție. Proiectele de autostrăzi și drumuri expres aflate în execuție (stadiu fizic aprilie 2023) sunt următoarele:
• Pod Brăila (WEBUILD, IHI) – 90%;
• Autostrada A0 Sud – Vidra – Bragadiru (ALSIM ALARKO) – 71.4%;
• Autostrada Nușfalău – Suplacu de Barcău (NUROL) – 71%;
• Drum expres Craiova Pitești Tronson 3 (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 63%;
• Autostrada A0 Sud – Glina – Vidra (ALSIM ALARKO) – 58.6%;
• Drum expres – drum de legătură Oradea – A3 (STRABAG) – 42.8%;
• Autostrada Chețani – Câmpia Turzii (STRABAG, GEIGER) – 38%;
• Autostrada A0 – Sector Nord Lot 2 (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 37%;
• Autostrada A0 Sud – Bragadiru – Joița (AKTOR, EURO CONSTRUCT) – 26.2%;
• Autostrada Zimbor – Poarta Sălajului (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 24%;
• Drum expres Craiova – Pitești Tronson 4 (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 15.5%;
• Autostrada Mizil – Pietroasele (CONI, TRACE GROUP) – 12.5%;
• Autostrada Dumbrava – Mizil (IMPRESA PIZZAROTTI, RETTER) – 6.5%;
• Autostrada Buzău – Vadu Pașii (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 5%;
• Autostrada Mândrești Munteni – Focșani Nord (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – 5%;
• Autostrada A0 – Sector Nord Lot 4 (SA&PE CONSTRUCT, SPEDITION UMB, TEHNOSTRADE) – contract în derulare;
• Autostrada Pietroasele – Buzău (procedură achiziție).
Al doilea obiectiv îl reprezintă ”Demararea implementării proiectelor eligibile”, iar programul Guvernului Ciolacu consemnează aici următoarele:
• Continuarea ritmului susținut de absorbție a fondurilor europene în domeniul transporturilor pentru proiectele rutiere (autostrăzi, drumuri expres, variante de ocolire),
feroviare, navale, aeriene și intermodale. De asemenea, se a urmări atingerea parității rutier/feroviar pe contracte de lucrări aferente coridoarelor majore – în special finalizarea
coridorului Constanța – granița de vest, cu ambele ramuri (sudică și nordică) precum și paralelele A7 și A8 aferente infrastructurii feroviare în Moldova;
• Asigurarea continuității fondurilor între ciclurile de finanțare 2014-2020 și 2021-2027;
• Crearea de axe dedicate tuturor tipurilor de infrastructură de transport în vederea accelerării modului de absorbție a fondurilor europene pentru domeniul transporturilor.
Un alt punct important în programul de guvernare este ”Accelerarea investițiilor publice”, iar aici avem:
• Creșterea eficienței implementării proiectelor de infrastructură:
– Management responsabil și proactiv. Proceduri de selecție în derulare la nivelul MTI pentru companiile din subordine. Măsura va fi realizată prin finalizarea selecțiilor în conformitate cu Legea nr. 111 din 27 mai 2016 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice pentru companiile care implementează marile proiecte de infrastructură (în mod deosebit CNAIR și CFR SA). Selecții administratori finalizate entru companiile care gestionează cele mai mari proiecte de infrastructură de transport: CNAIR, CNIR, CFR SA, CFR Călători, Metrorex. Pentru celelalte companii, selecțiile sunt în curs de finalizare în diverse stadii;
– Monitorizarea eficientă a implementării proiectelor și eliminarea blocajelor. Măsura se realizează continuu la nivelul MTI. Îmbunătățirea rezultatelor se va realiza prin continuarea
procesului de reorganizare instituțională și dezvoltarea parteneriatului cu INCAS pentru monitorizarea independentă a marilor proiecte de infrastructură de transport.
• Implicarea autorităților locale în implementarea proiectelor de infrastructură națională:
– Consolidarea parteneriatelor dintre CNAIR/CFR și autoritățile locale. Operaționalizarea Autorității de Management pentru Programul Transport 2021-2027 și lansarea ghidurilor
beneficiarilor. Măsura se va realiza prin continuarea implementării parteneriatelor cu autoritățile locale. În prezent se utilizează cadrul legal aferent OUG 88/2020 și 101/2020
pentru implementarea proiectelor utilizând fonduri europene nerambursabile prin POIM, însă acest demers va fi continuat și în programul PT 2021-2027 prin introducerea autorităților locale în categoria beneficiarilor eligibili (Axa 2). Până în prezent,
au fost semnate deja peste 70 de astfel de parteneriate cu administrațiile publice locale în vederea dezvoltării infrastructurii rutiere, feroviare și de metrou, iar acest proces va fi continuat și în perioada următoare.
– Suport tehnic oferit autorităților locale în vederea implementării proiectelor de infrastructură națională fără blocaje. Dialog și suport tehnic din partea MTI/CNAIR/CFR
pentru autoritățile locale care implementează proiecte de infrastructură națională în parteneriat. Măsura se va realiza prin continuarea susținerii tehnice din partea MTI/CNAIR și CFR a autorităților locale în vederea implementării eficiente a proiectelor de infrastructură națională.