Avem mașini electrice, dar stații de încărcare sunt?
În prezent, în România sunt înmatriculate peste 33.000 de vehicule electrice, iar dintre acestea, circa 8.000 de vehicule au fost înmatriculate în primele șase luni ale anului 2023. La cele 33.000 de mașini electrice se adaugă 154.000 de vehicule hibrid. Numărul mașinilor 100% electrice este în creștere, întrebarea este: avem și suficiente stații de încărcare?
Piața autovehiculelor electrice din România pare a fi într-un trend crescător, în urma reclamei făcute acestui tip de autovehicule, considerat a avea zero emisii de CO2. Mașinile electrice și cele hibrid plug-in sunt recunoscute la nivel internațional a fi cele mai bune pentru mediul înconjurător, comparativ cu autovehiculele clasice, pe bază de hidrocarburi. Creșterea numărului de mașini electrice ridică totuși o problemă României, avem și stații de încărcare pe măsura numărului de autovehicule electrice și a trendului crescător? Ziarul Puterea a cerut autorităților să ne facă o serie de precizări. De pildă, să ne spună câte stații de încărcare pentru mașinile electrice există pe autostrăzile și șoselele României (Drumuri Europene și Drumuri Naționale) la ora actuală? Sau care este numărul de stații de încărcare a mașinilor electrice care ar putea fi mulțumitor pentru nevoile românilor?
715 stații de reîncărcare noi pe o piață a mașinilor electrice și hibrid de circa 200.000 de autovehicule verzi
În buna tradiție românească și după lungi săptămâni de așteptare, în locul unui răspuns ferm, tranșant și la obiect, am primit un răspuns din partea Ministerului Mediului în frumoasa și binecunoscuta limbă de lemn a birocrației, si anume că există trei programele pentru dezvoltarea infrastructurii de stații electrice desfășurate de Administrația Fondului pentru Mediu în perioada 2014-2021. În cadrul unuia dintre aceste proiecte au fost realizate 11 stații de reîncărcare a acumulatorilor pentru autovehicule electrice și electrice hibrid plug-in, prevăzute cu 28 de puncte de încărcare (curent continuu și curent alternativ), în perioada 2018-2021. Un al doilea proiect aflat încă în derulare are ca obiectiv 225 de stații de reîncărcare cu 479 de puncte de reîncărcare, dintre acestea sunt deja gata 57 de stații de reîncărcare. În fine, un al treilea proiect, aflat și el în derulare vizează achiziția și montajul a 479 de stații de reîncărcare cu 958 de puncte de reîncărcare. Așadar, în total ar fi vorba despre 715 stații noi de reîncărcare, care sunt gata sau sunt în curs de a fi date în folosință, în cazul cel mai optimist anul viitor.
Guvernul a promis finanțarea a 6.500 de noi stații de încărcare până în 2026
Dacă oficialii români nu vor să vorbească despre numărul exact al stațiilor de încărcare pentru mașinile 100% electrice și mașinile hibrid, un studiu Roland Berger, semnat Szabolcs Nemeș și Dragoș Fundulea și intitulat Romania E-Mobility Index, arată că, la nivelul anului 2022, în țara noastră erau în total circa 1.350 de stații de încărcare, dintre care 58% sunt de 22 kW (AC), 40% între 22 kW – 150 kW (DC) și 2% peste 150 kW (ultrarapide). Tendința de creștere a numărului de stații de încărcare este de 300 pe an, indică studiul amintit. Aproximativ 30% din infrastructura publică de încărcare se află în zona centrelor comerciale, urmează în jur de 374, urmează zona HoReCa unde sunt 244 de stații, instituțiile publice 192 de stații și benzinăriile cu 164 de stații. Pe de altă parte, un studiu recent publicat de Lektri.Co arăta că pe teritoriul României se regăseau, la finele lunii februarie 2023, 3.389 încărcătoare publice, iar la Ministerul Energiei se vorbea că până la finele lui 2023 vor fi mai bine de 4.000 de noi puncte de încărcare pe teritoriul României, finanțate prin programul ElectricUP.
Guvernul își propune să finanțeze construcția a 6.500 de stații până în 2026. Deocamdată au primit finanțare la Ministerul Mediului 715 noi stații.