Avem nevoie de o linie de cale ferată de mare viteză Viena-Budapesta-București?
Avem nevoie de trenuri de mare viteză pentru a eficientiza transportul de călători. Dar este oare posibil așa ceva în România? Septimiu Buzatu, inginer de căi ferate, drumuri și poduri, a făcut o analiză a transportului de călători din țara noastră și a concluzionat că ar trebui să dăm drumul unor astfel de proiecte.
„Fiind acum în colțul de Nord-Vest al țării, unde când spui „mă duc în Capitală” riști să fii întrebat „care Capitală?”, pentru că de aici se ajunge mai ușor la Budapesta sau Viena decât la București, am fost curios ce ar prefera oamenii locului: avionul sau trenul pentru a ajunge în Capitală. Toți mi-au răspuns șmecherește: „Mașina, că ajungem mai ușor și mai repede!” Am insistat să primesc un răspuns la întrebarea mea și toți mi-au răspuns: „Mai bun ar fi trenul că e direct, dacă ar merge mai repede!” Întrebarea și răspunsurile sunt valabile atât pentru București, la distanță de 650 de km, cât și pentru Viena, la o distanță de 600 de km și Budapesta, la mai puțin de 400 de km de Satu Mare.
Preferința românilor pentru mașină este unică în Europa, dar este conjuncturală, pentru că în acest moment celelalte moduri de transport au fost neglijate în România, s-au degradat și sunt necorespunzătoare față de potențialul lor dovedit în restul Europei. Iar tendințele percepute în această criză a mediului scot din competiție modul rutier pentru distanțe medii și lungi, rezervându-i nișa transportului local „până la ușa clientului”, bineînțeles cu schimbările de paradigmă vizibile, mă refer la motoarele nepoluante. Așa că au rămas în competiție transportul aerian și transportul feroviar, iar acesta, pe lângă trenul clasic, ne propune regina transportului feroviar, trenul de mare și foarte mare viteză.
Răspunsul concetățenilor a fost unul intuitiv, dar intuiția se bazează pe informațiile și experiența indivizilor. Nu este nimic surprinzător, deoarece Comisia Europeană a studiat comparativ toate modurile de transport pentru a vedea care este cel mai sustenabil în viitor și rezultatul acestei cercetări științifice confirmă intuiția cetățenilor: pe distanțe medii până la 800 km, transportul feroviar făcut cu trenurile de mare viteză este cel mai eficient și durabil transport de călători. Până la trecerea întregii flotile aeriene la motoare electrice, această situație nu se va schimba și chiar și după, fiecare mod de transport se va specializa pentru un anumit tip de transport.”
Citiți mai departe pe blogul Adevărul.