Avem tricolorul pe etichetă, ce mai contează ce înghițim? Dublul standard, o mare problemă, în continuare
Ultima găselniță a politicienilor de la PSD este să-i oblige pe comercianții care vând produse provenite din materii prime românești să se asigure că acestea sunt semnalizate corespunzător, adică tricolorul să fie aplicat pe etichetă sau în apropiere.
Nicio preocupare, însă, cu privire la calitatea mărfii, de multe ori îndoielnică, dar cu etichetă ca-n Vest, că doar dublul standard a devenit normalitate la români. Avem tricolorul pe etichetă, ce mai contează ce înghițim?
Adevărul este că de la Liviu Dragnea, fostul președinte al PSD, încoace, n-am prea mai auzit vreun politician care să pomenească ceva de dublul standard sau să fie interesat în mod constant de calitatea mărfurilor livrate cetățenilor români. În loc ca produsele ‘’de mâna a doua’’ să fie interzise, ele continuă să fie prezente pe piața locală, fiind aduse de peste mări și țări, fără termene de garanție, acte de proveniență, iar în multe dintre cazuri improprii consumului uman. Și nu doar o singură dată, din păcate, s-a întâmplat ca produse refuzate de UE să fie comercializate la noi ca marfă ‘’premium’’.
În 2019, Liviu Dragnea, depunea în Parlament un proiect legislativ care viza combaterea comercializării produselor sau serviciilor cu „dublu standard” între diversele state UE. Mai mult, companiile care încălcau legea urmau să fie amendate cu 4% din cifra de afaceri. La acel moment, proiectul n-a avut prea mulți sorți de izbândă și a mai trebuit să treacă câțiva ani pentru ca lucrurile să avanseze.
Abia în 2022, Guvernul a transpus în legislația națională o Directivă Europeană care interzice, între altele, comercializarea produselor cu dublu standard, însă, în realitate legea nu produce efecte. De altfel, chiar recent un producător mare de băuturi răcoritoare, Coca-Cola, s-a aflat în mijlocul unei anchete cu privire la un presupus dublu standard folosit în mai multe din produsele sale.
Conform datelor statistice, la acest moment, circa 70% din produse se vând la dublu standard la nivel transfrontalier.
Tricolorul și “patriotismul economic”
Dacă Liviu Dragnea voia să interzică alimentele de mâna a doua, conducerea actuală a PSD, cu Marcel Ciolacu în frunte, are alte preocupări: le-a pregătit românilor un program de guvernare bazat pe „patriotismul economic”, obiectivul fiind reducerea deficitului de balanţă comercială.
Ori aici se încadrează foarte bine proiectul de lege gândit de PSD-iști care vizează promovarea produselor autohtone prin aplicare tricolorului pe etichetă, astfel încât consumatorul să știe clar că este vorba de mărfuri care au la bază materii prime românești. Nerespectarea legii, se lasă cu amenzi de până la 100.000 lei pentru comercianți.
”Operatorii economici care desfășoară activități de comercializare a produselor, indiferent dacă această activitate se desfășoară în cadrul magazinelor fizice sau în mediul on-line, sunt obligați să se asigure că produsele provenite din materii prime românești sunt semnalizate prin aplicarea unui însemn reprezentat de drapelul național al României, imediat lângă produs, în câmpul vizual al consumatorului și ușor de identificat de către acesta”, se menționează în proiectul de act normativ inițiat de liderii PSD.
Mai trebuie precizat și faptul că de constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se vor ocupa reprezentanții împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, cea care pe vremea lui Liviu Dragnea refuza să participe la un studiu UE pe tema dublului standard. Atunci ne interesa mai mult calitatea, acum drapelul național pe ambalaj pare să fie miza.
Citește și Surpriză în magazine. Cât a ajuns să coste carnea de miel, acum