17:39, 06.01.2025 • ACTUALITATE
Avertisment: noi metode de fraudă prin aplicațiile de mesagerie; cum ne putem proteja
Noi metode de fraudă au apărut în ultima perioadă în mediul online, mai ales în aplicațiile de mesagerie. În ultimii ani, ameninţările cibernetice au cunoscut o dezvoltare rapidă, iar autorii dezvoltă diferite modalităţi de înşelăciune creative şi pline de emoţie, pentru a impresiona şi a convinge potenţialele victime.
Metodele de înşelăciune online se propagă rapid prin intermediul aplicaţiilor de mesagerie.
Ministerul Afacerilor Interne a avertizat, vineri, asupra unei noi metode de înşelăciune care se propagă rapid prin intermediul aplicaţiilor de mesagerie.
Această tactică frauduloasă exploatează încrederea utilizatorilor şi se bazează pe manipularea acestora prin mesaje aparent inofensive. În mod particular, una dintre cele mai utilizate aplicaţii de mesagerie a devenit un mediu propice pentru desfăşurarea unor astfel de atacuri, în care autorii vizează atât utilizatori obişnuiţi, cât şi persoane mai puţin familiarizate cu riscurile mediului digital.
Metodă recent utilizată: votul online într-un concurs fictiv
Un exemplu recent de metodă utilizată constă în solicitarea exprimării unui vot online într-un concurs fictiv. Sub pretextul unui gest simplu şi fără implicaţii, utilizatorii sunt direcţionaţi către pagini frauduloase, unde datele lor personale pot fi compromise, iar dispozitivele pot fi virusate cu programe maliţioase.
În plus faţă de această metodă, MAI amintește şi alte tipuri de fraude online utilizate de infractori, precum phishing-ul bancar, prin care utilizatorii sunt îndemnaţi să furnizeze date confidenţiale sub pretextul unor actualizări de securitate, fraudele de tip „premii câştigate”, care îi conving pe destinatari să ofere informaţii personale sau financiare, şi înşelăciunile prin anunţuri false de vânzare, unde victimele efectuează plăţi pentru produse inexistente.
Protejarea telefonului mobil / device-urilor – metodă antifraudă
Telefonul mobil a devenit cel mai folosit device în gestionarea activităţilor cotidiene, incluzând o gamă variată de operaţiuni financiare: achiziţii online, acces rapid la conturile bancare, transferuri de bani şi plăţi electronice. Acest acces facil la servicii online expune utilizatorii unor riscuri cibernetice semnificative, mai ales în cazul în care măsurile de securitate nu sunt respectate cu stricteţe. Accesul neautorizat la datele bancare, compromiterea informaţiilor personale şi atacurile de tip phishing sunt doar câteva dintre ameninţările la care utilizatorii pot fi expuşi în lipsa unor măsuri de protecţie.
„Astfel, vă recomandăm să vă protejaţi datele personale şi financiare prin utilizarea unor parole puternice, a autentificării în doi paşi şi a unor soluţii de securitate actualizate”, ne sfătuiesc cei de la MAI.
Printre categoriile vulnerabile care pot deveni victime ale mai multor tipuri de infracţiuni din mediul online sunt adolescenţii care petrec mult timp în mediul online. Printre riscurile la care aceştia sunt expuşi amintim cyberbullying-ul, pornografie infantilă şi şantaj.
Pentru a reduce riscurile din mediul online, cetăţenii sunt încurajaţi să adopte măsuri de protecţie, având în vedere următoarele recomandări:
* Evitaţi accesarea linkurilor primite prin mesaje nesolicitate, chiar dacă acestea par a fi trimise de prieteni sau persoane cunoscute,
* Nu accesaţi linkuri suspecte sau provenite din surse necunoscute, deoarece acestea pot conduce către site-uri maliţioase sau pot fi utilizate în atacuri de tip phishing,
* Protejaţi-vă informaţiile sensibile: Nu introduceţi date personale, coduri sau alte informaţii confidenţiale pe site-uri neoficiale sau necunoscute. Înainte de a furniza astfel de informaţii, verificaţi autenticitatea platformei pe care aţi fost redirecţionat,
* Evitaţi introducerea codurilor nesolicitate pentru autentificare sau asocierea contului de pe aplicaţiile de mesagerie ori alte platforme online pe dispozitive necunoscute, dacă nu aţi iniţiat personal această solicitare,
* Utilizaţi metode alternative de verificare: Dacă primiţi o solicitare suspectă din partea unei persoane cunoscute, contactaţi-o printr-un alt canal, cum ar fi apelul telefonic, pentru a confirma autenticitatea mesajului,
* Raportaţi imediat orice activitate suspectă: În cazul în care aţi fost victima unei fraude online sau aţi observat încercări de fraudă, anunţaţi de urgenţă autorităţile competente pentru a preveni extinderea acestor atacuri,
* Folosiţi autentificarea în doi paşi, aceasta adăugând un nivel suplimentar de securitate la conturile dumneavoastră online, solicitând o parolă suplimentară sau un cod de verificare înainte de a vă conecta.
La data de 7 februarie, la nivel internațional, se marchează Ziua Siguranței pe Internet, un prilej de a atrage atenția asupra utilizării tehnologiilor digitale într-un mod sigur, responsabil și conștient de către toți utilizatorii, în special copiii, adolescenții și persoanele în vârstă.