Avioanele oligarhilor ruși sancționați zboară fără probleme prin țările UE. Cum ocolesc interdicțiile
Avioanele private ale oligarhilor ruși continuă să zboare în țările europene, în pofida interdicțiilor impuse de Uniunea Europeană. Acest lucru este posibil deoarece navele sunt înregistrate ca fiind proprietatea unor companii offshore.
Pe 27 februarie, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat închiderea spațiului aerian al UE pentru avioanele private ale oligarhilor ruși. Dar de atunci au fost făcute cel puțin 30 de zboruri către Europa, a calculat cotidianul german Welt am Sonntag, conform serviciilor de trafic aerian.
Astfel, pe 28 februarie, un avion Airbus aparținând oligarhului rus Alisher Usmanov, un apropiat al lui Vladimir Putin, a zburat de pe aeroportul din München. Un alt aparat de zbor ce aparține lui Usmanov a decolat, în aceeași zi, din Florența.
Administrația Federală Germană a Aviației a negat însă că aeronave sancționate ar fi încălcat spațiul aerian german.
În același timp, o sursă din UE a remarcat că introducerea de sancțiuni împotriva aeronavelor este adesea complicată de „structura opacă a proprietății”.
De exemplu, Welt am Sonntag citează cazul aeronavei Bombardier T7-7AA, care este deținută oficial de o companie în Elveția, dar, potrivit relatărilor din presă, este de fapt deținută de omul de afaceri rus Albert Avdolyan. Pe 2 martie, el a reușit să zboare de la Basel, Elveția, la Nur-Sultan.
Și un alt avion privat, înregistrat în Luxemburg și deținut de oligarhul rus Viktor Vekselberg, a zburat tot de la Basel la Nur-Sultan, în aprilie.
În martie, o anchetă a Guardian a constatat că avioanele private ce aparțin oligarhilor și oficialilor ruși sancționați au putut folosi aeroporturile UE și britanice, în ciuda sancțiunilor.