Avionul militar legendar din 1966 care și acum este cea mai avansată aeronavă fabricată vreodată
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/Screenshot-2025-03-29-at-20.51.36.png)
SR-71 Blackbird, un avion de recunoaștere supersonic fabricat în 1966 a fost proiectat să zboare la viteze inimaginabile și la altitudini uriașe. Chiar și după aproape patru decenii de la retragerea sa, avionul militar continuă să fie considerat de mulți drept cea mai avansată aeronavă fabricată vreodată, cu un record greu de depășit, în ciuda progreselor tehnologice ulterioare.
Avionul militar legendar din 1966 care și acum este cea mai avansată aeronavă fabricată vreodată
În 1974, cu aproape 51 de ani în urmă, SR-71 Blackbird, un avion militar legendar și recunoscut ca fiind cel mai rapid avion operațional din istorie, a realizat un zbor cu o performanță record. În acea zi, aeronava a stabilit un record care este încă de neegalat: călătoria între New York și Londra în mai puțin de două ore, la o viteză de trei ori mai mare decât viteza sunetului.
Designul aeronavei a fost creat pentru a fi extrem de rapid și aproape invizibil, fiind un avion de recunoaștere supersonic. De-a lungul celor aproape 25 de ani de serviciu, SR-71 a stabilit mai multe recorduri de viteză, însă cel din 1974 a rămas în istorie ca cel mai impresionant. Echipa de la bord, formată din pilotul James Sullivan și operatorul sistemelor de recunoaștere Noel Widdifield, a parcurs cei 5.568 de kilometri dintre cele două orașe în doar o oră, 54 de minute și 56 de secunde.
În timpul acestui zbor remarcabil, Blackbird a atins viteze de Mach 3.2, echivalente cu 3.945 km/h, iar viteza medie a fost de 1.807 mile pe oră (2.905 km/h). Zborul a inclus o oprire pentru realimentare de la un avion KC-135 modificat, o operațiune care a contribuit la succesul misiunii.
Noel Widdifield a comparat experiența de a zbura cu SR-71 cu cea a unui astronaut, având în vedere altitudinea de 80.000 de picioare (aproape 24.400 de metri), mult mai sus decât limita de 42.000 de picioare a majorității avioanelor comerciale.
„Este doar un cer negru acolo sus. Vezi stelele și, în funcție de momentul zilei, fie luna, fie soarele”, a declarat Widdifield într-un interviu cu The Guardian.
Acest record impunător a rămas de neîntrecut până în prezent și nici Concorde, care în 1996 a stabilit propriul său record pentru cel mai rapid zbor comercial transatlantic, nu a reușit să doboare performanța SR-71. Deși tehnologia aviației a avansat semnificativ de la retragerea Blackbird-ului, recordul său rămâne necontestat.