Bătăi mari de cap pentru Fisc: evaziunea cu tutunul firicel e imposibil de depistat
Organele fiscale au descoperit că pe piața din România s-au vândut cantități mari de tutun frunze destinate producției de tutun firicel pentru fumat, fiind comercializate online. Identificarea persoanelor fizice care vând tutun firicel online s-a dovedit a fi o sarcină dificilă.
Pentru a stopa această practică, se propune monitorizarea mai riguroasă a tutunului încă de la cultivare și a tranzitului acestuia, prin modificarea legislației fiscale. Propunerea include restricționarea vânzării de tutun brut sau parțial prelucrat doar către operatori economici autorizați din România sau unități prim-procesatoare autorizate. De asemenea, se sugerează includerea tutunului frunză neprelucrată în definiția de tutun brut, înainte de a fi supus procesului de fermentare, conform unui proiect de act normativ în discuție.
”Urmare a acțiunilor de control efectuate de organele fiscale s-a constatat că în piață au fost comercializate cantități mari de tutun frunze care au avut ca destinație transformarea lor în tutun firicel de fumat și au fost comercializate online pe piața din România. Până în prezent, cu toate eforturile depuse de organele fiscale, s-a dovedit că este foarte dificil să se identifice persoanele fizice care comercializează online tutun firicel, astfel că ar fi mult mai eficientă monitorizarea în amonte a frunzelor de tutun, plecând de la cultivarea acestuia și respectiv, monitorizarea tranzitului și achizițiilor intracomunitare a frunzelor de tutun. Având în vedere necesitatea stopării comercializării frunzelor de tutun, către persoane fizice și juridice din România, prin proiectul de act normativ se propune modificarea lit. b) de la alin. (9) al art. 435 din Codul fiscal, în sensul că tutunul brut sau tutunul parțial prelucrat poate fi comercializat numai către un operator economic din România autorizat ca antrepozitar pentru producția de tutun prelucrat sau către unități autorizate ca prim-procesatoare, deplasarea tutunului efectuându-se direct către antrepozitul fiscal sau către unitatea prim-procesatoare autorizată. Totodată, se propune introducerea unei prevederi potrivit căreia tutunul brut include și tutunul frunză neprelucrată, înainte de a fi introdus în procesul de fermentare, astfel cum este definit la art. 1 lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 186/2001 privind instituirea sistemului de declarații de livrare a tutunului brut, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 848 din 29 decembrie 2001, deci înainte de a fi supus operațiunilor de primă transformare”, se spune în nota de fundamentare a unui proiect de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.