Bazinul maritim de la Sulina va fi operat și de nave mari
Pentru creșterea cantităților de mărfuri transportate pe Dunăre, o prioritate în condițiile războiului din Ucraina, Bazinul Maritim de la Sulina va fi pregătit pentru a permite încărcarea și descărcarea unora din navele maritime care așteaptă în Marea Neagră intrarea pe Canalul Sulina.
Dezvoltarea infrastructurii de operare a navelor maritime la Sulina a devenit necesară după ce Rusia a atacat Ucraina şi a blocat porturile ucrainene la Marea Neagră. Sute de nave au aşteptat și peste o lună în Marea Neagră, lângă Bara Sulina, pentru a naviga pe Canal către porturile ucrainene de la Dunăre în care trebuiau să fie încărcate.
Proiect de 134 milioane lei. Va fi posibilă încărcarea și descărcarea navelor mari în Bazinul Maritim de la Sulina
Pentru rezolvarea cel puțin parțială a necesarului de transport de mărfuri prin porturile de la Dunăre este dezvoltat Proiectul „Modernizarea Portului Sulina, Cap Mol – Bazin Maritim – Perimetrul II – Etapa I”, finanțat de Comisia Europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare. Valoarea totală a proiectului este de 134 milioane de lei.
Administraţia Zonei Libere (AZL) Sulina a depus la Primărie cererea pentru emiterea autorizaţiei de construcţie necesară demarării lucrărilor de adâncire a Bazinului Maritim, astfel încât să fie posibil accesul navelor maritime care aşteaptă în Marea Neagră pentru a intra pe Canalul Sulina.
Proiectul finanțat de Comisia Europeană este dezvoltat în contextul războiului din Ucraina, care menține traficul navelor maritime prin porturile de la Dunăre la un nivel ridicat, iar asigurarea navigării acestor nave pe Canalul Sulina și pe șenalul navigabil de pe Dunărea Maritimă se desfășoară cu dificultate în condiţiile în care navele maritime trebuie să fie conduse de un pilot maritim din cadrul Administraţiei Fluviale Dunărea de Jos (AFDJ) Galaţi, iar numărul piloților este similar cu cel de anul trecut, când AFDJ avea 36 de piloți maritimi.
„Sunt la fel de multe nave, pentru că ele trebuie să intre cu un serviciu de pilotaj. Numărul piloţilor e relativ mic. Nu-i poţi sui de pe o navă pe alta în fiecare zi”, a declarat Dragoș Ioniță, directorul general al AZL Sulina.
Proiectul are ca principal obiectiv mărirea adâncimii la danele de acostare ale Bazinului Maritim în care în prezent nu poate intra nicio navă din cauză că bazinul este colmatat. Lucrările vor începe în iunie și vor dura 12 luni.
„Suntem pe ultima sută de metri, urmează să obţinem autorizaţia de construire şi să dăm drumul la lucrări. Vor putea veni nave cu capacități mai mari, care vor putea descarcă şi încărca mărfuri aici, la Bazinul Maritim din Sulina. Va fi un debuşeu și pentru Portul Constanţa”, a adăugat Dragoș Ioniță.
Contractul de finanţare pentru Proiectul „Modernizarea Portului Sulina, Cap Mol – Bazin Maritim – Perimetrul II – Etapa I” a fost semnat pe 10 iunie 2022, valoarea eligibilă a proiectului finanţat prin Programul Operaţional Infrastructură Mare fiind de 113,6 milioane lei. AZL Sulina şi Consiliul Judeţean Tulcea vor plăti TVA-ul aferent cheltuielilor eligibile din proiect, de aproximativ 21 de milioane de lei.
Practic, apare o nouă platformă portuară în transportul de mărfuri pe Dunărea Maritimă
După realizarea acestui proiect, mărfurile care ajung din nordul ţării şi din Moldova vor putea fi încărcate pe nave fluviale în Porturile Brăila şi Galaţi, de unde, pe Dunăre, vor ajunge la Sulina. În Bazinul Maritim, navele fluviale cu capacităţi de până la 7.500 tdw (tone dead weight) vor descărca mărfurile care vor fi transbordate în nave maritime.
„Sunt operatori portuari care şi-au exprimat intenţia de a participa la o concesiune să dea drumul la operări portuare. Se vizează numai din partea unui operator undeva la 1,5 milioane de tone de produse pe an”, a mai precizat directorul general al AZL Sulina. Printre avantajele Portului Sulina faţă de Portul Constanţa unul foarte important este că Sulina se află la mică distanţă faţă de porturile româneşti Brăila şi Galaţi, dar şi faţă de porturile ucrainene, Reni şi Ismail, precum şi faptul că prin operarea portuară la Sulina armatorii nu mai trebuie să plătească taxa pentru navigaţia pe Canalul Dunăre – Marea Neagră.