BILANȚ. Cu ce proiecte se laudă Gabriela Firea după 4 ani de când este primarul Capitalei. Ce regretă și ce ar vrea să facă într-un nou mandat
Au trecut 4 ani cu Gabriela Firea la conducerea Primăriei Capitalei, iar dacă nu ar fi fost pandemie, în această perioadă ar fi avut loc alegeri locale. Ce rămâne în urmă? Revoluția în trafic promisă de edil nu a avut loc, avariile la rețeaua de termoficare lasă în continuare sute de blocuri fără apă caldă și căldură, iar poluarea rămâne principala problemă a acestui oraș, scrie hotnews.ro, care a realizat un amplu articol despre cei 4 ani de mandat ai Gabrielei Firea.
Cele mai importante lucruri care rămân după Gabriela Firea sunt achizițiile făcute pentru transportul public (400 de autobuze Otokar, a 130 de autobuze hibrid Merecedes și 100 de troleibuze) dar și repornirea programului de consolidare, zece clădiri fiind consolidate, 10 în lucru, fațada altor 8 clădiri a fost reabilitată și încă 4 se află în lucru.
Cele mai controversate decizii: acordarea a peste 20 de stimulente financiare și vouchere, mai mult decât a reușit Victor Ciorbea în vremea în care România arăta cu totul altfel, și înființarea celor 22 de companii municipale, unde au fost angajați zeci de oameni de la Primăria Voluntari și s-au făcut achiziții dubioase.
Cele mai mari dezamăgiri: pistele de biciclete și investițiile în infrastructură de tramvai, ambele vitale pentru reducerea poluării, conform hotnews.ro
Cu ce proiecte se laudă Gabriela Firea?
Modernizarea transportului în comun – 830 de noi mijloace de transport:
– 400 de autobuze noi Euro 6 – sunt deja în circulăție
– 130 de autobuze hibrid – În fiecare lună, începând cu luna această, până la finalul anului, vor sosi în Capitală câte 20 de autobuze, iar în ianuarie 2021, ultimele 9.
– 100 de noi troleibuze – Contract semnat, livrarea se va face începând cu luna noiembrie 2020 şi se va întinde pe o perioadă de 16 luni.
– 100 de tramvaie noi (în procedură de achiziție)
– 100 de autobuze electrice (în procedură de achiziție)
„La solicitarea mea, a fost modificată legislația astfel încât autobuzele să poată circulă pe linia de tramvai. Societatea de Transport București face, în prezent, ultimele probe pentru a implementa acest proiect. Se lucrează la adaptarea infrastructurii liniei de tramvai pentru autobuzele de pe liniile 135, 182, 330.Dacă în anul 2016 erau 170 de intersecții în sistemul de management inteligent al traficului, din totalul de 450 de pe rază Municipiului București, realizate în decursul a 10 ani, în prezent sunt introduse 236 de intersecții funcționale în Sistemul de semaforizare inteligentă”, a spus primarul Capitalei.
Lărgire Fabrică de Glucoză – Pe tronsonul cuprins între Șoseaua Petricani și Șoseaua Barbu Văcărescu, lucrările sunt executate în proporție de 98%, iar acesta urmează a fi deschis circulăției în aproximativ două săptămâni.
În ceea ce privește lucrările la tronsonul cuprins între Bulevardul Barbu Văcărescu și Calea Floreasca, lucrările sunt executate în proporție de 80%, se toarnă ultimele straturi de balast stabilizat, urmează așternerea straturilor de asfalt. Termenul de finalizare este sfârșitul lunii august. Valoarea investiției este de aproximativ 48 milioane lei fără TVA.
Pasajul Doamna Ghica – Lucrările la Pasajul Doamna Ghica progresează, estimăm că vor fi finalizate în această toamnă. Stadiu: au fost realizate lucrări de relocare utilități și au fost efectuate lucrări de instalații pentru a putea devia traficul.
Penetraţia Prelungirea Ghencea – Domneşti – Se lucrează la primul tronson dinspre stradă Brașov spre stradă Râul Doamnei, unde au fost deja finalizate demolările și a fost finalizată relocarea rețelelor de utilități. Lucrările de excavație sunt într-un stadiu avansat, fiind realizate în proporție de 95%. În prezent, se lucrează și la execuția zidului de sprijin de la tramvai, precum și la infrastructură nouă de drum și, pentru a continuă lucrările pe zona tramvaiului, se lucrează la devierea traficului pe zona cu carosabilul nou.
Park&Ride Cora Pantelimon – Încă un proiect important pentru bucureșteni, preluat de la zero în 2016, devine realitate. Park&Rîde Cora Pantelimon, doar o groapă în urmă cu patru ani, va fi gata în această toamnă, după șapte ani de blocaje. Acest obiectiv de investiții nu este o simplă parcare etajată, ci un nod intermodal care include tramvaie, autobuze și peroane pentru microbuze private. În acest moment, lucrările mai dificile au fost terminate. Valoarea totală a investiției este de aproximativ 21 de milioane de euro.
Străpungerea Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu – Un proiect blocat 6 ani, relansat de actuală administrație. Străpungerea Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu, care constă în lărgirea Bulevardului Nicolae Grigorescu la trei benzi pe sens, lărgirea trotuarelor și construirea unui pasaj peste Dâmbovița este aproape gata, iar circulăția va fi deschisă curând. În ceea ce privește continuarea proiectului, până la Șoseaua Vitan Bârzești, studiul de fezabilitate, indicatorii tehnico-economici și culoarul de exproprieri sunt aprobate.
Pasaj Ciurel – Acest proiect, inițiat în urmă cu 12 ani, a fost preluat cu un grafic de execuție de doar 10 %. Corpul podului a fost finalizat, hobanele au fost montate și tensionate. Rampă dinspre Dâmbovița spre Șoseaua Virtuții aproape a fost finalizată, la fel și cele dinspre Lacul Morii, și cea de urcare dinspre Virtuții spre Splaiul Independenței. Se lucrează acum la breteaua de acces solicitată de către Serviciul de Telecomunicații Speciale. Podul va fi funcțional din această toamnă.
În ceea ce privește cea de-a două etapă, Nod Virtuții-Uverturii, a fost dat ordinul de începere a proiectării, iar în prezent se lucrează la elaborarea proiectului tehnic. Pentru exproprierile necesare în această etapă este nevoie de 47 milioane lei.
Podul Grant – Prima etapă a proiectului a început în aprilie 2019 și a fost finalizată în doar nouă luni, țînând cont că aici erau problemele cele mai grave. Odată cu prima etapă a fost modernizată și calea de rulare a tramvaiului 41, după aproape 20 de ani. Astfel, în luna februarie s-a reluat circulăția rutieră și a tramvaliului 41 pe Podul Grant, consolidarea între Turda și Crângași fiind finalizată. În acest moment se lucrează la reparații și consolidare sub pod, urmând că cea de-a două etapă să demareze după obținerea avizului favorabil de închidere a circulăției rutiere.
Consolidări – În ultimii trei ani, au fost realizate expertize tehnice pentru 1.000.000 de metri pătrați, din fonduri publice și private. Pentru prima dată, sunt luate măsuri împotriva proprietarilor care refuză consolidarea! Au fost emise PRIMELE ordonanțe președințiale pentru evacuare! 25 de imobile monument-istoric au fost expropriate! Peste 220 de imobile sunt incluse în programul de reducere a riscului seismic! În ultimii doi ani, 10 imobile RS I au fost consolidate din punct de vedere tehnic, 3 imobile au fost deja predate proprietarilor, două în mai puțîn de un an, 10 imobile sunt în curs de consolidare. Peste 1.500 de persoane relocate din imobile RS I.
Termoficare – Din 2016 până în prezent s-au modernizat 245 km de rețea, dintre care 52 km din rețeaua primară, 193 km din rețeaua secundară. Zilele trecute am depus în dată de 5 iunie aplicația de finanțare prin POIM “Reabilitarea sistemului de termoficare al municipiului București”. Astfel vom avea la dispoziție aproximativ 278 de milioane de euro (cheltuieli nerambursabile), pentru reabilitarea a aproximativ 200 km de conductă de traseu primar de transport a energiei termice din Municipiul București.
Cartierele Ghidigeni, Olteniței, Cheile Turzii și Henri Coandă beneficiază de apă potabilă de calitate și de servicii de canalizare, finanțate din fonduri europene. Proiectul are o valoare totală de 69.272.181 euro, din care fonduri nerambursabile 39.774.995 euro și beneficiază de finanțare europeană prin POIM 2014-2020, obținută în decembrie 2019.
Prin programele sociale derulate în premieră de Primăria Capitalei peste 140.000 de bucureşteni au beneficiat de stimulente financiare în valoare de 220 milioane de euro, acordate de Primăria Capitalei prin Direcţia de Asistenţă Socială. Aceste stimulente se acordă și anul acesta.
Hotnews.ro: Ce nu ați făcut în acest mandat?
Gabriela Firea: Nu am reușit să conving parlamentarii să avem o Lege a Capitalei care să prevadă finanțare corespunzătoare pentru marile proiecte de infrastructură.
Legea Capitalei este un document foarte important, care include conceptul de zonă metropolitană care există, dar nu este reglementată din punct de vedere administrativ. Trebuie să reamintesc și faptul că Primăria Municipiului București este singură unitate administrativ-teritorială care nu încasează taxe și impozite, deși contribuția Bucureștiului la bugetul de stat reprezintă în jur de 25% din PIB-ul României. Astfel, Primăria Municipiului București depinde în proporție de peste 90% de alocările de la bugetul de stat.
Hotnews.ro: Dacă veți câștiga, ce veți face în următorul mandat?
Gabriela Firea: Spitalul Metropolitan – acest proiect va cuprinde: spitalul propriu-zis, care va avea 3 corpuri de clădire și va costă 400 milioane euro, un Compartiment de Primiri Urgențe, un turn cu 7 etaje dotat cu heliport și în cadrul căruia se vor regăși spații de cazare pentru rudele pacienților și cabinete medicale. Se va mai construi și o clădire pentru creșă, grădiniță și campus universitar. Terenul aferent investiției se află în proprietatea Primăriei Capitalei și se află în zona de Nord a Capitalei. Anul trecut a fost realizat studiul de fezabilitate și în decembrie au fost aprobați indicatorii tehnico-economici. În acest moment se lucrează la realizarea proiectului tehnic și urmează execuția propriu-zisă.
Proiectul Andronache, proiect care presupune amenajarea a 4 benzi de circulăţie, trotuare, iluminat public, devierea/relocarea reţelelor de utilităţi. Pasajul va contribui la fluidizarea circulăţiei în zonă, cu efecte directe asupra scăderii nivelului de noxe. Până acum au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici şi se lucrează la caietul de sarcini pentru a se putea demara procedurile de licitaţie. S-a făcut solicitare la Guvern pentru transferul terenului necesar obiectivului (CJ Ilfov), urmează achiziția serviciilor de proiectare și a lucrărilor de execuție.
Pasajul Petricani. Acest proiect presupune realizarea unui pasaj subteran situat la granița orașului Voluntari cu Șoseaua Petricani din Sectorul 2.
Sala multifuncțională – Arena Polivalentă – Complex sportiv Lia Manoliu. Va fi cea mai mare sala de acest gen din România, cu o capacitate de 20.000 de locuri, un spațiu ultramodern, la standarde europene, destinat atât evenimentelor culturale cât și celor sportive. Primăria Capitalei a solicitat Guvernului, în luna februarie, prin Hotărâre de Consiliu, trecerea Turnului de parașutism din parcul Lia Manoliu de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei, astfel încât acesta să poată fi demolat, întrucât se află pe amplasamentul viitoarei Săli Polivalente. Așteptăm răspunsul Guvernului, urmând că lucrările de execuție să fie demarate după transferul turnului. Concomitent, Trustul de Clădiri Metropolitane lucrează la elaborarea proiectului tehnic, a fost obținut certificatul de urbanism pentru construirea sălii, precum și certificatul de urbanism pentru demolarea turnului de parașutism. Prin studiul de fezabilitate se estimează un cost de aproximativ 138 de milioane de euro cu TVA pentru construcția și dotarea completă a sălii.
Sursa: Hotnews.ro