Blockbusterul punjabi care întețește conflictele culturale dintre India și Pakistan
Când vine vorba de rivalitatea dintre India și Pakistan, tensiunile se simt peste tot: în politică, în sport și, mai nou, chiar și pe marele ecran. De data aceasta, totul s-a învârtit în jurul unui singur cuvânt: punjabi. Lansarea în India a blockbusterului pakistanez The Legend of Maula Jatt, un remake modern al unui film clasic din 1979, a fost blocată de către autoritățile din Delhi, într-o decizie ce ridică întrebări despre libertatea culturală și influența politică în domeniul artistic.
Un film, două Punjaburi, o singură problemă
The Legend of Maula Jatt nu este doar un alt film care să se strecoare pe sub radarul cinefililor. Este un film punjabi emblematic, care explorează rivalități clanice, tradiții și eroi locali. Atât India, cât și Pakistanul împart regiunea Punjab, cu propria lor cultură, limbă și identitate distinctă. Această comunitate culturală unificată, însă divizată de granițe politice, se regăsește acum într-o situație paradoxală: un film ce se dorește a fi un omagiu adus spiritului punjabi a devenit un catalizator pentru conflicte inter-statale.
Lansarea filmului în statul indian Punjab, unde se vorbește aceeași limbă și se împărtășesc aceleași tradiții, ar fi fost un pas important pentru puntea culturală dintre cele două țări. Însă Ministerul Informațiilor și Radiodifuziunii din India a refuzat aprobarea difuzării. Motivul? Nu este clar, dar speculațiile abundă. Probabil că filmul a atins o coardă sensibilă în contextul relațiilor bilaterale înghețate dintre cele două națiuni.
Cine este „Maula Jatt” și de ce e atât de controversat?
Filmul spune povestea unui erou popular din folclorul punjabi care se ridică împotriva unui lider de clan tiranic. Deși ar putea părea o simplă poveste de acțiune și răzbunare, Maula Jatt este mult mai mult de atât pentru comunitatea punjabi. Originalul din 1979 a fost un simbol al culturii cinematografice din Pakistan și, de-a lungul anilor, a devenit un fel de Mad Max al subcontinentului. Remake-ul din 2022, cu Fawad Khan și Mahira Khan – două dintre cele mai mari vedete pakistaneze – a fost un succes uriaș, devenind filmul cu cele mai mari încasări din istoria cinematografiei pakistaneze.
Și totuși, dincolo de aceste performanțe impresionante, filmul se lovește de un zid: granița fizică și simbolică dintre cele două Punjaburi. Regiunea Punjab din India, care are o istorie strâns legată de provincia Punjab din Pakistan, ar fi trebuit să fie terenul perfect pentru difuzarea filmului. Același limbaj, aceleași povești, același umor – o comunitate culturală care depășește barierele naționale. Dar nu, autoritățile indiene au spus „nu”.
De ce un film punjabi tulbură apele politice?
Nu este prima dată când filmele punjabi sau arta în general devin subiect de dispută între India și Pakistan. Istoria recentă este marcată de o serie de interdicții, suspendări și „boicoturi naționale” de ambele părți. Bollywood-ul a încetat să mai colaboreze cu actori pakistanezi în 2016, iar în 2019, Pakistanul a interzis filmele indiene din cauza tensiunilor militare. Așadar, The Legend of Maula Jatt este prins la mijloc într-o luptă mai mare, care nu are legătură cu cinematografia, ci cu percepția și influența culturală.
Un alt punct sensibil este și contextul politic local. În statul Maharashtra, un partid regional – Maharashtra Navnirman Sena – a protestat vehement împotriva lansării filmului, amenințând că nu va permite difuzarea acestuia „sub nicio formă”. Acest stat este gazda Bollywood-ului, cel mai mare motor de producție cinematografică al Indiei. Ce mesaj ar transmite Bollywood-ul dacă ar permite unui film pakistanez să-și facă loc pe ecranele sale?
Politica și arta, față în față
Relația dintre India și Pakistan a fost întotdeauna una tumultoasă, iar arta și cultura au fost deseori primele victime ale acestui conflict. În ciuda acestor tensiuni, producțiile din ambele țări au continuat să se bucure de popularitate pe ambele maluri ale graniței. Filmele punjabi din India sunt proiectate în sălile de cinema din Pakistan, iar serialele pakistaneze au o audiență considerabilă în India.
Totuși, când vine vorba de punjabi ca simbol cultural, lucrurile devin și mai complicate. Punjab-ul, împărțit de granițe politice, continuă să fie o zonă de interes comun, dar și de divergențe majore. Așadar, atunci când un film punjabi este interzis în India, nu este doar o interdicție culturală, ci o respingere a unui simbol de unitate culturală care transcede politica.
Încotro va pluti „barca” culturală a relațiilor indo-pakistaneze?
Deocamdată, soarta filmului punjabi rămâne incertă. Poate că lansarea sa în India va fi permisă în viitorul apropiat sau poate că The Legend of Maula Jatt va rămâne doar o altă poveste despre cum politica și-a băgat coada în cultură. Dar un lucru este clar: în timp ce granițele fizice rămân bine păzite, granițele culturale continuă să fie traversate de aceiași punjabi de pe ambele părți ale liniei de demarcație, fie prin filme, muzică sau chiar povești comune.
Până la urmă, fie că e vorba de cinema sau de istorie, se pare că tot punjabi este cuvântul cheie care ne arată cât de greu este să tragem linia între cultură și conflict.