Blue Air, victorie uriașă în instanță! Amenda a fost redusă 99%
Amenda de milioane de euro dată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) companiei aeriene Blue Air a fost redusă de instanță la doar 100.000 de lei.
Blue Air câştigă procesul intentat împotriva Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor pentru amenda de 2 milioane euro (9,8 mil. lei) pe care compania a primit-o în vara anului trecut.
Blue Air anunţa la acea vreme că va solicita instanţei anularea deciziei ANPC, considerând că aceasta este ilegală şi discriminatorie.
Judecătoria Sectorului 1 a decis joi, 25 mai, anularea procesului verbal şi reducerea amenzii la 100.000 lei. Hotărârea instanței poate fi atacată cu apel.
„Admite în parte plângerea contravenţională formulată de petenta BLUE AIR AVIATION S.A. în contradictoriu cu intimata AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR. Anulează în parte Procesul-verbal de constatare a contravenţiei seria ANPC nr. 935562 din data de 14.06.2022, precum şi Raportul de analiză şi stabilire a sancţiunii nr. 04 emis de intimată la data de 12.07.2022. Dispune sancţionarea contravenţională a petentei cu amendă în cuantum de 100.000 lei pentru fapta prevăzută de art. 6 alin. (1) lit. b), c) şi d) din Legea nr. 363/2007 reţinută în sarcina acesteia, ca urmare a aplicării legii contravenţionale mai favorabile şi înlătură măsura complementară a restituirii contravalorii serviciilor anulate şi a compensaţiilor aferente în termen de maxim 10 zile conform art. 12 ind. 1 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 363/2007, ca urmare a aplicării legii contravenţionale mai favorabile, menţinând măsura propusă de încetare a practicii incorecte ca legală şi temeinică”, se arată pe portalul instanțelor.
Amenda aplicată de ANPC în 2022
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat în oulie 2022 Blue Air cu suma de două milioane de euro pentru anularea a peste 11.000 de zboruri în perioada 30 aprilie 2021 – 30 aprilie 2022, şi obliga compania să returneze clienţilor banii în maximum zece zile pentru toate zborurile anulate.
„În urma sesizărilor depuse de consumatori şi ca urmare a reacţiilor din media Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a realizat, în cursul lunii iunie 2022, o acţiune de control la operatorul economic Blue Air Aviation SA. Mai exact, în perioada 30.04.2021 – 30.04.2022, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăţi în valoare toatală de 66.585.967,68 lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene, în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri”, preciza ANPC.
În conformitate cu prevederile transpunerii în legislaţia naţională a Directivei europene Omnibus, în urma publicării în Monitorul Oficial a Ordinului preşedintelui ANPC, care preciza procedura de urmat în acest caz, a fost constituită o comisie specială, la nivelul Autorităţii, pentru stabilirea sancţiunilor care se impun. Aceasta a studiat atent rezultatele controalelor şi a deliberat.
„Ţinând cont de aspectele constatate în urma verificărilor şi de inexistenţa cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent, comisia a decis aplicarea unei sancţiuni contravenţionale cu amendă în valoare de 2 milioane euro, echivalent în lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, la data de 12.07.2022, 9.882.200 lei, în conformitate cu prevederile art.154 (2) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare”, mai arăta ANPC.
Această sancţiune este cea mai mare aplicată vreodată unui operator economic de către ANPC, susţineau reprezentanţii instituţiei.
„Odată cu aplicarea acestei amenzi contravenţionale, echipa de control a propus, iar preşedintele ANPC, prin ordin, a dispus ca sancţiune complementară, măsura de remediere prevăzută la art. 121 alin. (1) lit. a) din legea 363/2007, respectiv „… încetarea contractului şi restituirea contravalorii serviciilor anulate şi a compensaţiilor aferente în termen de maximum 10 de zile” cu respectarea opţiunii consumatorilor şi cu raportare la toate rezervările anulate şi pentru care operatorul economic nu a procedat la restituirea corespunzătoare a sumelor datorate, inclusiv compensaţii, în urma anulării zborurilor survenite ulterior datei de 30.04.2022″, preciza ANPC.
Totodată, a fost dispusă măsura de a nu mai pune la dispoziţia consumatorilor, pe piaţă, oferte de zbor pentru care operatorul economic nu dispune de dotările/mijloacele/resursele necesare efectuării acestora, cu respectarea întocmai a condiţiilor şi caracteristicilor declarate.