BMW Rădulescu sau amprenta românească pe un automobil german
BMW a fost unul dintre brand-urile de automobile foarte îndrăgite și în România. Dar românul Constantin Rădulescu nu a fost pe de-a întregul mulțumit de realizările proiectanților germani. El a dorit să aducă modificări esențiale mașinii sale. Ala s-a născut BMW Rădulescu.
Poate cel mai interesant exponat al Muzeului Automobilului Românesc din Câmpulung este BMW Rădulescu. Această mașină surprinde și intrigă prin aspectul său neobișnuit.
Autoturismul are o istorie interesantă. În anul 1951 Constantin Rădulescu, din Ploiești, a achiziționat un BMW 320, contra sumei de 9.000 de lei. A circulat cu el până în anul 1960. Atunci a văzut un jurnal de știri care i-a dat o idee.
El a văzut mașina cu care un președinte rus aflat în vizită în SUA a fost transportat, un Cadillac model 1959. I-a plăcut foarte mult autoturismul. Doar că, la acea vreme, o mașină americană în România era imposibil de achiziționat. Și, de vreme ce n-o putea procura altfel, Constantin Rădulescu a hotărât să-și transforme propria-i mașină.
Primul pas a fost întocmirea unui proiect, după ce a vizionat de nenumărate ori respectivul jurnal, în toate sălile de cinematograf unde rula. După ce a finalizat schițele, le-a prezentat spre aprobare Miliției. Căci, chiar și atunci, erau necesare avize tehnice. Pe care, nesperat, le-a primit!
Apoi a trecut la fapte. A înlăturat partea superioară a caroseriei și a înlocuit-o cu una realizată de el însuși. Parbrizul și luneta au fost turnate ulterior, într-o matriță care s-a păstrat până astăzi.
În aprilie 1960, la Bariera Bucov, o comisie a Direcției de Miliție a Regiunii Ploiești a inspectat autoturismul și a decis că automobilul îndeplinește toate condițiile pentru a circula în siguranță pe drumurile publice.
Mașina a circulat până în anul 1999, trecând, cu regularitate, verificările ITP.
Mecanica provine în proporție de 95% de la modelul inițial, BMW 320 , fabricat între anii 1937 și 1938. La acesta a fost adăugat un circuit de servo-frână, de tipul celor cu care erau dotate autocamioanele SR. Motorul cu șase cilindri în linie are capacitatea de 1971 cmc și dezvoltă puterea de 45CP la 3750 rpm. Are o greutate de 1.220 kg și poate atinge 110km/h. Dimensiunile de gabarit (L/l/h) sunt de 4520/1630/1420 mm.
O particularitate este că ușile, cu excepția celei de la șofer, nu au clanțe. Ele sunt acționate electric și se deschid de la un buton secret, aflat în interiorul mașinii.
Autoturismul poate fi vizionat la Muzeul Autoturismului Românesc din Câmpulung.