Ministrul Economiei spune că există o soluție pentru Șantierul Naval Mangalia

Publicat: 26 mart. 2025, 17:14, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în ECONOMIE , ? cititori
Ministrul Economiei spune că există o soluție pentru Șantierul Naval Mangalia
Foto: gcaptain.com

Autorităţile române de resort se află în negocieri avansate cu un potenţial investitor care să închirieze forţa de muncă şi facilităţile din şantierul naval Damen Shipyards Mangalia (DSMa). Operatorul va opera acolo şi, automat, va menţine activitatea economică pentru a plăti salariile angajaţilor, a declarat, miercuri, ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, Bogdan Ivan, la dezbaterea „Ora Guvernului”, din Senat.

Încă din prima săptămână de mandat am intrat în această temă, care este una extrem de complicată şi în momentul de faţă pot să vă spun concluziile discuţiilor pe care le-am purtat aproape, exagerez, dar aproape zilnic cu potenţiali investitori, cu reprezentanţii angajaţilor, cu reprezentanţii administratorului judiciar. În momentul de faţă, suntem în negocieri avansate cu un potenţial investitor care să vină să închirieze tot ceea ce înseamnă forţa de muncă plus facilităţile de acolo, care va opera şi, automat, va menţine activitatea economică pentru a plăti salariile către oameni. Acesta este dezideratul pe care îl avem şi căutăm soluţii inclusiv cu administratorul judiciar, pentru că el e cel care astăzi are în mână administrarea reală a societăţii din Mangalia”, a afirmat ministrul Bogdan Ivan.

În ceea ce priveşte ieşirea Damen Holding din acţionariatul şantierului naval din Mangalia, Ivan a precizat că s-a agreat o negociere directă cu potenţialul investitor pentru preluarea activelor şi datoriilor.

Din punct de vedere al exitului Damen, am convenit împreună cu cei doi acţionari, pentru că statul nu are un atribut direct şi este acţionar indirect, prin Șantierul Naval 2 Mai, la şantierul naval Mangalia, am căzut de acord pe exitul lor, pe o negociere directă cu potenţialul investitor pentru preluarea activelor, dar şi a datoriilor din partea Damen Holding”, a adăugat ministrul Economiei.

Peste 200 de salariaţi ai Şantierului Naval Damen Mangalia, aflat în insolvenţă, au fost concediaţi începând cu 28 februarie, iar pentru aproape toţi ceilalţi angajaţi ai societăţii, peste o mie, s-a prelungit şomajul tehnic până pe 31 mai, a afirmat, pe 26 februarie, Laurenţiu Gobeajă, liderul Sindicatului Navalistul.

Potrivit acestuia, sindicaliştii au făcut solicitări repetate către autorităţile centrale să găsească soluţii pentru reluarea activităţii şi ieşirea din insolvenţă, dar “se pare că blocajul existent continuă, situaţie care trenează de un an şi jumătate, fără a evolua în vreo direcţie”.

În anul 2023, grupul Damen a anunţat că a emis notificarea de reziliere a acordului de asociere încheiat în 2018 între Damen Holding BV şi statul român, pentru că „prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen în ceea ce priveşte Şantierul Mangalia”. Ulterior, Damen Holding a cerut insolvenţa Damen Shipyards Mangalia, Tribunalul Constanţa deschizând, pe 19 iunie 2024, procedura respectivă.

În 2018, Damen a investit la Şantierul Naval Mangalia, achiziţionând pachetul majoritar de acţiuni de compania coreeană de la Daewoo, acceptând apoi să cesioneze statului român 2% din acţiuni pentru a deveni acţionar majoritar, cu 51%, cu condiţia ca partenerul olandez să aibă controlului operaţional şi managerial al şantierului.