Bolojan-Metropolitan: viitorul mobilității în Oradea
Salutăm aici o inițiativă ambițioasă de a revoluționa transportul urban și periurban în Bihor. Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat semnarea unui protocol cu CFR pentru dezvoltarea unei rețele de tram-train metropolitan în jurul orașului Oradea. Acest proiect de mobilitate, evaluat la peste 200 de milioane de euro, promite să aducă îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește transportul public din regiune.
Un proiect de mobilitate ambițios
Proiectul tram-train metropolitan are ca scop conectarea rețelei de tramvai din Oradea cu liniile de cale ferată existente, utilizând infrastructura abandonată și extinzând transportul electric către noi direcții, inclusiv aeroportul și localitatea Borș. Inițiativa urmărește reabilitarea liniilor de cale ferată neutilizate și integrarea acestora cu rețeaua de tramvai, oferind astfel navetiștilor condiții moderne de călătorie.
Etapele proiectului
Pentru a asigura succesul acestui proiect, s-au parcurs mai multe etape importante în ultimele cinci luni:
- Integrarea proiectelor și pregătirea aplicației de finanțare: Coordonarea diferitelor inițiative și pregătirea documentației necesare pentru obținerea finanțării.
- Realizarea studiilor de trafic: Evaluarea fluxurilor de trafic pentru a determina necesitățile și impactul rețelei de tram-train.
- Analiza cost-beneficiu: Analizarea costurilor și beneficiilor pentru a justifica investiția.
- Corelarea cu proiectul de electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Oradea-Episcopia Bihor: Asigurarea compatibilității cu alte proiecte majore de infrastructură feroviară.
- Avizarea soluțiilor de către Regionala CFR Cluj: Evaluarea și aprobarea soluțiilor tehnice propuse.
- Verificarea proiectului de către specialiștii CFR: Asigurarea conformității proiectului cu standardele și reglementările.
- Analiza preliminară de către consultanții desemnați: Evaluarea inițială a proiectului de către experți independenți.
Ajustări și modificări
În urma studiilor și analizelor efectuate, s-au operat mai multe ajustări importante față de planul inițial:
- Racordarea liniei din Rogerius: S-a renunțat la conectarea liniei de tramvai din Rogerius cu liniile de cale ferată din Gara Oradea. În schimb, actuala stație de tramvai de la gară și platoul dintre stație și Gara CFR Oradea vor funcționa integrat ca un hub de transport.
- Pasaj rutier suprateran: Se va construi un pasaj rutier pe centura Oradea, peste calea ferată ce leagă Oradea de Băile Felix, pentru a preveni blocajele în trafic cauzate de frecvența crescută a tram-trainurilor.
- Prelungirea liniei spre Borș: Linia va fi extinsă până la intrarea în Sântion, în zona pasajului rutier al drumului expres.
- Spații de parcare la capetele liniilor: Vor fi create spații de parcare pentru mașini și biciclete la capetele liniilor, spre Băile Felix – Cordău și spre Sântion – Borș.
Finanțare și implementare
Valoarea totală a proiectului depășește 200 milioane de euro, finanțarea fiind asigurată în principal din fonduri europene. Documentația finală a proiectului urmează să fie aprobată în luna august, după finalizarea ultimelor modificări.
Importanța proiectului
Dezvoltarea rețelei de tram-train metropolitan reprezintă un pas major pentru Oradea și regiunea Bihor în direcția modernizării transportului public și reducerii emisiilor de carbon. Acest proiect nu doar că va îmbunătăți mobilitatea urbană, dar va stimula și dezvoltarea economică a zonei prin crearea de locuri de muncă și atragerea de investiții.
Soluții sustenabile
Semnarea protocolului între Consiliul Județean Bihor și CFR marchează începutul unei noi ere pentru transportul public în Oradea. Prin reabilitarea infrastructurii existente și extinderea rețelei de transport electric, proiectul de tram-train metropolitan va oferi o soluție modernă și sustenabilă pentru nevoile de mobilitate ale locuitorilor și navetiștilor din regiune.