Boloș subordonează Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc

Publicat: 20 iun. 2024, 12:42, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Boloș subordonează Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc

Guvernul va adopta în ședința următoare o Hotărâre pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 298/2013 privind organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc.

 

Propunerea de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 298/2013 privind organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc are ca scop armonizarea normelor cu legislația primară adoptată în anul 2018-prezent. Aceste modificări vizează subordonarea Oficiului către Ministerul Finanțelor, instituție condusă de Marcel Boloș, reglementarea numărului maxim de posturi, asigurarea finanțării și promovarea proiectelor normative din domeniu.

În prezent, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc este organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului României, înființat prin OUG nr.20/27.03.2013, aprobată prin Legea nr. 227/19.07.2013, care funcționează în conformitate cu prevederile HG nr.298/29.05.2013, modificată și completată prin HG nr.644/28.08.2013.

De asemenea, se propune eliminarea neconcordanțelor și actualizarea structurii organizaționale a Oficiului conform noilor cerințe legislative, inclusiv în contextul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului. Proiectul de hotărâre de Guvern include și modificări referitoare la competențele exclusive ale președintelui Oficiului, accesul la informații clasificate, supravegherea sancțiunilor internaționale și consolidarea capacității administrative a instituției.

În vederea punerii în aplicare a dispozițiilor legale din legislația de nivel primar adoptată în anul 2018 – prezent, se impune armonizarea normelor din cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 298/2013 privind organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, cu modificările și completările ulterioare, care prevăd subordonarea Oficiului, numărul maxim de posturi alocat pentru funcționarea Oficiului, modalitatea de asigurare a finanțării, precum și de promovare a proiectelor de acte normative din domeniul de competență.

Astfel, având în vedere intervențiile legislative cu privire la activitatea Oficiului, respectiv modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2013 privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 187 din 3 aprilie 2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2013, cu modificările și completările ulterioare, prevederile Ordonanței de urgența a Guvernului nr. 68/2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, a Ordonanței de urgența a Guvernului nr. 82/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, precum şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 20/2013 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 și a Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, se propune modificarea art. 1 alin. (1) și alin. (2), art. 2 alin. (1) și alin. (2), art. 10 alin. (1) și art. 12, pentru armonizarea prevederilor hotărârii de guvern cu actele normative de nivel superior, în sensul prevederii exprese a relației de subordonare a Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc față de Ministerul Finanțelor, precum și eliminării atât a neconcordanțelor în ceea ce privește numărul maxim de posturi alocat Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc prevăzut la art. 2 alin. (1) și alin. (2) din Hotărârii Guvernului nr. 298/2013, cu modificările și completările ulterioare și Anexa 1 – Structura organizatorică a Oficilului Național pentru Jocuri de Noroc și punerea în acord cu dispozițiile art. 1 și art. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2013, cu modificările și completările ulterioare.

În aplicarea dispozițiilor Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, precizăm că Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc intră sub incidența prevederilor art. XVII alin. (5) lit. a), lit. f) și lit. n) din același act normativ și va funcționa cu un număr maxim de 211 posturi, aprobat conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2013, cu modificările și completările ulterioare. Raportat la dispozițiile art. XVII alin. (5) lit. n) din Legea nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare, precizăm că în ședința din data de 16.02.2024, Guvernul României a aprobat prin Memorandumul nr.20/5929/MA/16.02.2024 exceptarea de la desființare a posturilor vacante de la nivelul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc.

Dat fiind faptul că reprezentarea instituției este asigurată de președintele Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, este necesară modificarea normei prevazută la art. 5 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 298/2013, cu modificările și completările ulterioare, în sensul reglementării exprese a competenței exclusive a președintelui de a solicita desemnarea personalului specializat aparţinând Inspectoratului General al Poliţiei Române din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în cadrul activităţilor de control.

Totodată, având în vedere specificul atribuțiilor Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, se impune modificarea normei prevazute la art. 6 alin. (8) din Hotărârea Guvernului nr. 298/2013, cu modificările și completările ulterioare, în sensul reglementării exprese și stabilirii în sarcina personalului Oficiului care ocupă posturi ce implică acces la informații clasificate conform legii pe clase de secretizare, necesare îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin lege, să obțină avizele/autorizațiile de acces în condițiile prevăzute de legislația specifică. Având în vedere prevederile Directivei (UE) 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 2006/70/CE a Comisiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 141 din 5 iunie 2015, transpusă prin Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, este necesar ca în procesul de reorganizare să fie introduse și activitățile date în competența Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc prin acest act normativ. În acest sens, se impune modificarea art. 6 alin. (10) şi art. 7 lit. i) din Hotărârea Guvernului nr. 298/2013, cu modificările și completările ulterioare, prin completarea atribuţiilor pe care Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc trebuie să le realizeze în aplicarea Legii nr. 129/2019, cu modificările și completările ulterioare, precum și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc are obligația ca prin compartimentele funcționale să comunice Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor date și informații, conform art. 33 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, să constate și să sancționeze fapte contravenționale în acest domeniu, conform art. 44 alin. (7) din același act normativ, precum și să realizeze evaluări ale riscului de producere a acestor fenomene infracționale la nivel sectorial și să emită instrucțiuni cu privire la factorii de risc și măsurile de contracarare și diminuare, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) lit. d) și alin. (4), să întocmească și să transmită semestrial către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor statisticile prevăzute la art. 1 alin. (9) privind acțiunile de supraveghere și control efectuate în temeiul art. 26 alin. (1) lit. c) din același act normativ. Totodată, în aplicarea dispozițiilor art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 202/2008, cu modificările și completările ulterioare, Oficiul trebuie să supravegheze punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale și să emită reglementări specifice privind supravegherea modului de punere în aplicare a sancțiunilor internaționale în domeniul său de competență.

Această obligație este instituită și prin Raportul de control nr. 240381/24.03.2023, aprobat de ministrul finanţelor, prin care a fost dispusă în sarcina Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc măsura de analizare a necesităţii revizuirii actualei structuri organizatorice, în vederea optimizării proceselor manageriale şi realizării unei coerenţe în circuitul decizional, astfel încât competenţele ONJN privind monitorizarea, supravegherea şi controlul activităţilor din domeniul jocurilor de noroc şi activităţile conexe să asigure eficientizarea activităţilor de prevenire, descoperire şi combatere a faptelor de natură contravenţională şi/sau infracţională, spălării banilor şi finanţării terorismului, evaziunii fiscale, precum şi asigurarea încasării taxelor şi impozitelor la bugetul de stat, în termen scurt, cu respectarea principiilor legalității, regularității, economicității, eficacității şi eficienţei activităţilor desfăşurate. De asemenea, în sensul celor prezentate mai sus, statuează şi Decizia nr. 1/23.02.2023 a Consiliului interinstituţional prin care a fost aprobat Planul strategic de acţiune pentru atenuarea riscurilor în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului. Astfel, în scopul creșterii capacității administrative a Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, pentru gestionarea integrată a atribuțiilor și îndeplinirea funcțiilor prevăzute de lege, în condiții optime, prezentul proiect de hotărâre de Guvern propune o reorganizare a Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, prin comasarea activității unora dintre structurile funcționale existente, activităţi interdependente şi conexe, modificări menite să conducă la o eficientizare a acestora și la o mai bună colaborare, cooperare între structurile de specialitate, asigurându-se un management unitar şi coerent.

Se impune, astfel, elaborarea unei noi organigrame a Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc care să corespundă cerințelor și responsabilităților actuale ale instituției. Modificările structurale avute în vedere la elaborarea noii organigrame vizează eficientizarea activităților de control, supraveghere și monitorizare în domeniul jocurilor de noroc. Evoluţia domeniului jocurilor de noroc din ultimii doi ani, în mod deosebit a jocurilor de noroc la distanţă, a dovedit că separarea activităţii de control, supraveghere și monitorizare în actuala structură organizatorică, nu a răspuns cerinţelor de îmbunătăţire și eficientizare a acestor activităţi, de dezvoltare a capacităţii de analiză operaţională şi de consolidare a cadrului intern de colaborare interdepartamentală.

În consecință, se propune reorganizarea a două direcții generale din actuala structură organizatorică, respectiv a Direcției generale de supraveghere și control și a Direcției generale de informatizare și monitorizare jocuri de noroc. În acest sens, se înființează Direcția generală de control, monitorizare, prevenirea și combaterea spălării banilor, prin comasarea activităților de control, supraveghere și monitorizare. Direcția generală de control, monitorizare, prevenirea și combaterea spălării banilor va exercita şi activitățile date în competența Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc prin Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele rezultate din aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale, cu modificările și completările ulterioare şi va avea în subordine structuri teritoriale, organizate la nivel de serviciu prin ordin al președintelui.