Bombă: CFR Marfă va fi lichidată în martie 2025
În martie anul viitor, CFR Marfă, operatorul de transport feroviar de marfă din România aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, va trebui să declare oficial lichidarea și să își oprească activitatea. Această decizie nu semnifică doar sfârșitul unei ere pentru companie, ci și o schimbare semnificativă în peisajul transportului feroviar din țară. Impactul lichidării CFR Marfă va fi resimțit nu doar de angajați și clienți, ci și în întregul sector economic.
Contextul problemei
CFR Marfă a traversat o perioadă extrem de dificilă în ultimii ani, caracterizată prin pierderi financiare constante și probleme de management. Cu o datorie totală de 4,2 miliarde de lei, compania a fost supusă presiunilor din partea ANAF, care a inițiat proceduri de executare silită. În ciuda eforturilor de a valorifica activele, CFR Marfă a reușit să obțină doar aproximativ 30% din valoarea estimată a acestora, lăsând compania într-o situație financiară precară.
Daniel Apostolache, directorul general al CFR Marfă, a recunoscut dificultățile cu care se confruntă compania, afirmând: „A fost o perioadă foarte grea pentru noi, iar încercările de a redresa situația nu au avut rezultatele scontate. Din păcate, am ajuns în punctul în care lichidarea devine inevitabilă.” Această declarație reflectă realitatea sumbră cu care se confruntă operatorul feroviar.
Implicațiile lichidării
Lichidarea CFR Marfă nu este doar o problemă internă, ci are implicații majore pentru întregul sector de transport feroviar din România. Aceasta va însemna pierderea a mii de locuri de muncă, dar și distorsionarea pieței de transport, cu efecte negative asupra clienților care depind de serviciile feroviare pentru livrările de marfă.
Apostolache a subliniat, de asemenea, impactul social al acestei decizii, afirmând: „Peste 4.000 de angajați vor fi afectați direct de această lichidare, iar acest lucru ne îngrijorează profund. Este responsabilitatea noastră să ne asigurăm că acești oameni vor avea oportunități de reintegrare în piața muncii.”
Emergența Carpatica Feroviar: O nouă entitate în peisajul feroviar
După lichidarea CFR Marfă, o nouă entitate va prelua activitatea de transport feroviar de marfă: Carpatica. Aceasta va funcționa conform reglementărilor europene și va avea la dispoziție un plan de achiziție, vizând 200 de locomotive și 6.500 de vagoane. Scopul principal al Carpatica va fi stabilizarea și revitalizarea sectorului de transport feroviar din România, într-un context în care CFR Marfă nu a reușit să își modernizeze flota.
Apostolache a menționat că, deși Carpatica va avea un start diferit, „provocările rămân considerabile. Nu putem ignora infrastructura învechită și reglementările complexe cu care se confruntă noul operator.” Acesta subliniază necesitatea de a aborda aceste probleme pentru a asigura succesul Carpatica.
Provocări considerabile
În ciuda optimismului generat de apariția Carpatica, provocările rămân considerabile. Industria feroviară din România se confruntă cu o infrastructură învechită, reglementări complexe și o concurență crescută din partea altor moduri de transport, cum ar fi transportul rutier. Apostolache a evidențiat, de asemenea, importanța inovației: „Viitorul transportului feroviar va depinde de capacitatea noastră de a ne adapta și de a inova. Trebuie să investim în tehnologie și modernizarea infrastructurii feroviare pentru a rămâne competitivi.”