„Bombă ecologică” pe locul fostei „Fabrici de Reparat Avioane” din Galați. Amendă uriașă a Gărzii de Mediu
O zonă centrală a Galațiului, situată la câteva zeci de metri de singurul mall din oraș, este, de cincisprezece ani, o „bombă ecologică” în cel mai sever înțeles al cuvântului, pentru că acolo sunt 3,5 ha de ruine de foste hale industriale ale societății de echipamente hidraulice Mehid SA Galați, dar și resturi de canale tehnologice în care au fost șlamuri, acizi și alte reziduri industriale, care în timp au fost spălate de ploi și zăpezi și s-au infiltrat în pământ și în pânza freatică.
Pentru gălățeni, ruinele de pe Bulevardul Coșbuc sunt simbolul decăderii economice a orașului în ultimii 30 de ani, după o perioadă de 150 de ani în care orașul a fost nu numai principalul port la Dunăre, ci și un important centru industrial, cu zeci de uzine și fabrici înființate în perioada interbelică.
Pe locul Mehid SA a fost din 1940 „Fabrica de Reparat Avioane” a Flotei 3 Aviație. Din 1977 a devenit fabrică de echipamente hidraulice, care producea cilindri hidraulici cu tehnologii importate din Japonia şi Germania și ar fi fost o afacere prosperă și după 1990, pentru că exporta echipamente hidraulice în 40 de țări.
Garda de Mediu a mai aplicat o amendă de 120.000 de lei pentru mizeria de pe cele 3,5 ha de ruine industriale
În urma unui control efectuat pe 26 mai în zona ruinelor fostei uzine de echipamente hidraulice Mehid SA, comisarii Gărzii de Mediu Galați au luat decizia de a aplica lichidatorului o amendă de 120.000 de lei pentru că nici după mulți ani de avertismente și amenzi nu s-a făcut salubrizarea celor 3,5 ha de ruine industriale.
Cea mai mare parte din această amendă, de 70.000 de lei, a fost dată în baza Ordonanței nr 92/2021, referitoare la abandonarea deșeurilor, alți 50.000 de lei fiind sancțiunea aplicată în baza Ordonanței nr 195/2005, pentru neasigurarea măsurilor de salubrizare. Comisarii Gărzii de Mediu au dat lichidatorului, Sierra Quadrant, un „termen de remediere” a neregulilor, până pe data de 31 august, iar în cursul lunii septembrie Garda de Mediu va reveni pentru un nou control.
Nu au avut efect, nici amenzile Gărzii de Mediu, nici puzderia de amenzi date de Poliția Locală
Declinul a început în anii 90, când societatea care producea echipamente hidraulice pentru construcții de avioane, industria navală, industria auto, s-a confruntat cu o scădere a comenzilor. În 1999, la privatizare, a fost preluată de firma Metal SA, a omului de afaceri Cornel Mangalea. După privatizare afacerea a mers în pierdere. În 2011, Mangalea a mutat utilajele Mehid-ului la Elnav SA Galați, fabrica de elice navale pe care o deținea tot prin intermediul Metal SA.
Din 2011, Mangalea a lăsat halele la îndemâna hoților de fier vechi și de cărămizi, deși nu fuseseră neutralizate șlamurile, acizii și celelalte reziduri toxice din canalele tehnologice. Aceste otrăvuri s-au impregnat în pâmântul de sub ruine.
Tot de atunci, a început și lunga serie de amenzi aplicate de Garda de Mediu și Poliția Locală Galați. Până în 2018, Garda de Mediu Galați a efectuat 5 controale, administrându-i patronului Cornel Mangalea patru amenzi în valoare totală de 225.000 de lei. A urmat un nou control, soldat cu cea mai mare amendă, de 100.000 de lei, pentru „depozitarea neadecvată a unor substanțe periculoase”. Acum, a venit și amenda de 120.000 de lei.
Și Poliția Locală Galați a efectuat zeci de controale, multe dintre ele în urma reclamațiilor locuitorilor cartierului, dar patronul „afacerii” Mehid nu a fost convins nici măcar să ecologizeze trotuarul, care este plin de cărămizi, gropi și gunoaie. La fiecare control, polițiștii locali aplicau amenda maximă care le era la îndemână, de 500 de lei, dar la valoarea unei afaceri imobiliare cu 3,5 ha de intravilan în centrul orașului, chiar și o amendă de 100.000 de lei este mică, însă o amendă de 500 de lei e de-a dreptul ridicolă.
Concurență în fostul oraș industrial: hypermarket „Cora” pe terenul fostei Mehid SA sau mall „Shopping City” pe terenul fostei Trefo SA ?
Au fost mai multe încercări de vânzare a terenului Mehid de pe Bulevardul Coșbuc. Prin 2012-2013, era dată ca sigură știrea că Mangalea a găsit un cumpărător și că pe terenul Mehid va fi construit un hypermarket „Cora”, însă afacerea a căzut, pentru că în zonă a apărut concurența. NEPI a cumpărat terenul fostei societăți Trefo SA, situată tot pe Bulevardul Coșbuc, chiar vizavi de ruinele Mehid SA și a construit acolo „Shopping City”, singurul mall din oraș.
În urmă cu două săptămâni a circulat un alt zvon, că doi oameni de afaceri ar fi cumpărat terenul pentru a dezvolta un proiect rezidențial, dar s-a dovedit a fi doar un zvon, chiar dacă și primarul Galațiului, Ionuț Pucheanu afirma la o emisiune TV că „cineva” ar fi cerut autorizația de demolare și problema ruinelor de pe Coșbuc e „ca și rezolvată”.
Pe 8 iunie, la ora 14.00, o nouă licitație pentru activele (în ruină) ale Mehid
Lichidatorul Mehid SA, Sierra Quadrant București, încearcă în continuare să vândă activele societății, deși singura atracție a unui investitor pentru acest teren ar putea fi dezvoltarea unui proiect rezidențial, dar la viteza de depopulare a Galațiului o astfel de afacere e destul de riscantă.
Pe data de 8 iunie, este programată o nouă licitație pentru vânzarea unui „teren intravilan situat in Bd. George Cosbuc, nr. 256, Mun. Galati, Jud. Galati, in suprafata totala de 35.761 mp, pe care figureaza constructii demolabile in suprafata totala de 53.355,10 mp, la pretul de 79 euro/mp”.
A fost „Fabrica de Reparat Avioane”, a Flotei 3 Aviație
Societatea de echipamente hidraulice Mehid SA Galați era una dinte societățile care ar fi putut fi o afacere de succes și după 1990, dacă nu ar fi fost demolată, ci retehnologizată. Avea o istorie de o sută de ani.
În 1915, în zonă respectivă funcționau mai multe ateliere mecanice, care ansamblau, în regim de unicat, la comandă, echipamente pentru agricultură, de la curăţitoare mecanice pentru porumb, pluguri, grape la batoze. În 1921, atelierele au fost cumpărate și reorganizate de un industriaș local.
În anul 1940, în contextul dezvoltării aeroportului din Galaţi, aflat atunci în imediata apropiere a fabricii, atelierele au fost cumpărate de stat şi trecute în administrarea „Flotei a 3-a Aviaţie”, sub titulatura „Fabrica de Reparat Avioane ASAM” Galaţi.
După naționalizarea din 1948, fabrica a fost reprofilată pe reparaţii de tractoare agricole şi producţia de piese de schimb. Din 1977 a fost reclădită din temelii şi sub numele IMEH a devenit cea mai mare şi mai modernă fabrică de echipamente hidraulice din estul țării, cu peste 2.000 de angajați. Prima tehnologie de producere a cilindrilor hidraulici a fost importată din Japonia şi Germania, fiind cea mai performantă din lume la vremea aceea.
Producea echipamente pentru Uzina de Avioane Bacău, fabricile de tractoare din Braşov şi Craiova, pentru pentru fabricile de camioane, dar şi pentru Combinatul Siderurgic Galați și şantierele navale din Galaţi, Brăila şi Tulcea. Echipamentele hidraulice produse la Galați erau exportate în 40 de ţări.
După 1990 a intrat în portofoliul FPS, sub numele Mehid SA. În 1999, la privatizare, a fost preluată de firma Metal SA, a omului de afaceri Cornel Mangalea. După privatizare afacerea a mers în pierdere. În 2011, Mangalea a mutat utilajele Mehid-ului la Elnav SA Galați, fabrica de elice navale pe care o deținea tot prin intermediul Metal SA. În noua locație, Mehid SA Galaţi, a raportat constant pierderi.