Bozankaya-Sileo, scandal cu Primăria București pentru rezilierea unui contract pentru livrarea a 100 de troleibuze. Orașul poate pierde o finanțare de 200 mil. euro
Concernul turco-german Bozankaya-Sileo contestă rezilierea de către Municipiul București a contractului pentru producția și livrarea a 100 de troleibuze încheiat pe 15 aprilie 2020.
Concernul Bozankaya-Sileo a participat ca ofertant la licitația publică, anunțată de către Primăria Municipiului București în SEAP pe 5 februarie 2019, în vederea producției și livrării a 100 de troleibuze destinate transportului în comun din Municipiul București. Licitația a fost câștigată pe 1 noiembrie 2019, îndeplinind toate condițiile tehnice și administrative specificate în caietul de sarcini. Conform Contractului încheiat cu Municipiul București, concernul turco-german avea obligația ca livrările de troleibuze să demareze începând cu cea de-a noua lună de la semnarea contractului, respectiv începând cu luna ianuarie 2021.
„Am participat cu deplină încredere în cadrul acestei licitații și am respectat specificațiile tehnice cuprinse în caietul de sarcini, câștigând licitația în condiții corecte, aspect dovedit și în instanță prin respingerea contestațiilor ulterioare înaintate de către competitori care nu au participat la licitație”, declară Aytunç Günay, director general și președinte al Consiliului de Conducere Bozankaya.
Primăria se opune
După expirarea termenului de 45 de zile, turco-germanii spun că Primăria Municipiului București a considerat ca insuficientă recunoașterea de către RAR a omologării menționate în certificat, deși aceasta atesta capabilitatea producătorului de a produce troleibuzele menționate. Astfel, Primăria a solicitat Bozankaya-Sileo să prezinte o extensie a omologării de tip care să permită înmatricularea imediată pe teritoriul României a troleibuzelor, deși execuția încă nu demarase, iar livrarea acestora urma să înceapă în luna ianuarie 2021.
Deși solicitarea Municipiului București depășea cadrul contractual, iar extensia omologării nu era necesară înainte de livrarea primului troleibuz, concernul s-a conformat noii solicitări și a demarat procedurile de obținere a omologării suplimentare. Cu toate acestea, în ciuda tuturor eforturilor, ca urmare a efectelor pandemiei COVID 19 – blocaje globale, restricții de călătorie și ore de lucru reduse, furnizarea certificatului suplimentar a fost întârziată. Dar instituțiile oficiale din Germania și Turcia au emis certificate de forță majoră, care au fost depuse la Municipalitatea București ca dovadă că întârzierea nu a fost cauzată de Bozankaya-Sileo, ci de forța majoră care a afectat întreaga lume.
La 29 septembrie 2020, Municipiul București a notificat rezilierea contractului, afirmând că certificatul suplimentar nu a fost livrat în termenul stabilit când mai erau încă 4 luni până la data de livrare convenită prin contract a primului troleibuz.
Bozankaya-Sileo a obținut până la urmă certificatul de extensie al omologării
La scurt timp după reziliere, Bozankaya-Sile, încă de bună credință, a obținut certificatul de extensie al omologării emis de către omologul RAR din Germania și a inițiat imediat procedurile RAR pentru recunoașterea formală a extensiei omologării, precum și pentru înregistrarea națională a extensiei omologării.
Municipiul București nu și-a schimbat decizia de întrerupere a contractului. Această anulare nu a pus doar concernul Bozankaya-Sileo într-o situație neașteptată și problematică, ci și pe bucureșteni, care se confruntau deja cu un transport public inadecvat și timpi nejustificat de mari de așteptare și călătorie.
„Dacă această anulare contractuală nu ar fi avut loc, până în acest moment, cel puțin 5 troleibuze ar fi fost livrate și ar fi fost date în folosință transportului public al Municipiului București. Aceste troleibuze moderne produse de Bozankaya-Sileo pot transporta până la 96 de pasageri, pot rula 20 de km fără conexiune la rețeaua electrică aeriană și sunt potrivite pentru încărcare rapidă. Ne manifestăm regretul pentru nereușita acestui parteneriat pentru care noi, în calitate de furnizor, am avut toată buna credință de a-l respecta și duce până la capăt în cele mai bune condiții, în ciuda situației grave și neprevăzute ce a afectat întreaga lume”, continuă Aytunç Günay.
Primăria menține rezilierea contractului
Prin menținerea rezilierii contractului, Municipiul București riscă, totodată, să piardă finanțarea de 200 de milioane de euro acordată din Fondul Pentru Mediu special pentru aceste troleibuze, deoarece toate cele 100 de troleibuze trebuie fabricate, livrate și plătite până cel târziu la 31 decembrie 2021, iar o nouă achiziție publică nu poate fi efectuată în timp util.
Troleibuzele și tramvaiele Bozankaya, precum și autobuzele electrice sunt utilizate în sistemele de transport public din multe orașe și metropole din Asia și Europa, inclusiv Germania, Luxemburg, Olanda și Belgia, cu un nivel ridicat de satisfacție și siguranță. Bozankaya a realizat proiecte majore la nivel mondial, colaborând cu cele mai importante companii din lume, inclusiv MAN, Alstom, Siemens și Bombardier.
”Compania noastră are și alte angajamente în România cu Municipiile Timișoara și Iași pentru producția a 40 de tramvaie cu podea joasă care urmează să fie finalizate până în 2023 și cooperarea noastră cu aceste municipalități funcționează foarte bine. Bozankaya neagă vehement toate acuzațiile aduse în legătură cu Proiectul Troleibuz București și își rezervă toate drepturile legale cu privire la aceste acuzații”, încheie Aytunç Günay.
Fondată în urmă cu aproape trei decenii, Bozankaya deține drepturile de proprietate intelectuală asupra vehiculelor și tehnologiei produse în unitățile sale de producție, cu o suprafață de 100.000 mp și situate în Ankara. Compania a cheltuit peste 25 de milioane de euro în 30 de proiecte de cercetare și dezvoltare în ultimii cinci ani.