Brand auto iconic în criză caută partener după abandonarea mega-fuziunii cu rivalul său

Publicat: 15 feb. 2025, 20:47, de Cristian Matache, în Auto , ? cititori
Brand auto iconic în criză caută partener după abandonarea mega-fuziunii cu rivalul său

Nissan se află în căutarea unui nou partener strategic după ce negocierile cu Honda pentru o posibilă fuziune au fost abandonate.

În decembrie 2024, cei doi giganți japonezi au discutat despre crearea unui „mega-consolidator” în industria auto globală, care ar fi devenit al treilea cel mai mare producător de automobile, după Toyota și Volkswagen. Însă, discuțiile nu au avut succes, iar Honda a dorit să impună condiții ce ar fi făcut Nissan o subsidiară, ceea ce a dus la încheierea negocierilor.

Deși niciuna dintre companiile implicate nu a emis un anunț oficial privind stadiul discuțiilor, surse din industrie au confirmat că Nissan rămâne deschis la posibile fuziuni cu alte firme din domeniul auto sau din domeniul tehnologic. Printre posibilii parteneri se numără Foxconn, cunoscut și sub numele de Hon Hai Technology Group, care a contactat deja Nissan în decembrie 2024, înainte de a solicita Renault să vândă 35% din participațiile sale în compania japoneză.

În contextul unei restructurări majore, Nissan a anunțat că trei dintre fabricile sale globale vor fi închise ca parte a unui plan de economii de 2 miliarde de lire sterline. De asemenea, compania nu a exclus posibilitatea ca uzina sa din Sunderland să fie inclusă în planurile de reducere a capacității, aceasta fiind ultima unitate europeană în operare. În prezent, uzina de la Sunderland, care a început să producă Bluebird în 1986, este un loc important în producția Nissan, cu mai mult de 400.000 de mașini fabricate anual și cu un nou model Qashqai ieșind din fabrică la fiecare două minute.

Totuși, performanțele financiare ale Nissan în Europa au fost mult sub așteptări. În perioada până la finalul lunii decembrie 2024, compania a înregistrat pierderi de aproximativ 354 milioane de lire sterline din regiunea europeană, iar ritmul de producție la Sunderland a scăzut cu 33% în ultimele trei luni din 2024. În încercarea de a reduce pierderile, Nissan a închis fabrica din Barcelona, iar dacă uzina din Sunderland va fi închisă, aproximativ 6.000 de locuri de muncă vor fi pierdute.

În ciuda dificultăților, Nissan a investit masiv în Sunderland, alături de guvernul britanic, cu un plan de 2 miliarde de lire sterline pentru construirea de noi modele electrice, inclusiv noul Leaf, și pentru finalizarea unei noi fabrici de celule de baterii, în colaborare cu partenerul său Envision AESC.

Într-o perioadă critică pentru companie, Nissan a anunțat un plan global de a reduce 9.000 de angajați și 20% din capacitatea globală de producție până în 2027. În acest context, orice închidere a unității din Sunderland ar însemna aproape toate locurile de muncă vizate de aceste tăieri.