București, pe locul al doilea european la costuri sociale generate de poluare
Capitala României ocupă un nedorit loc secund în topul european al marilor orașe în privința costurilor generate de poluare. Din banii consumați anual doar în cazul nostru, respectiv peste 6 miliarde de euro, s-ar putea construi 300 de km de autostradă.
Un raport al firmei de cercetare şi consultanţă CE Delft, comandat de Alianţa Europeană pentru Sănătate Publică (EPHA), a analizat situaţia din 432 de oraşe din cele 27 de ţări ale Uniunii Europene, dar şi din Marea Britanie, Norvegia şi Elveţia.
Conform documentului, citat de AFP și preluat de Agerpres, poluarea aerului costă 166 de miliarde de euro pe an în Europa.
Studiul compară cei trei poluanţi principali ai aerului – particule, dioxid de azot şi ozon -, precum şi costurile sociale ale acestora. Sunt vizate costurile directe legate de îngrijiri şi indirecte, precum reducerea speranţei de viaţă sau boli precum bronşita cronică severă.
Clasamentul în funcție de costuri sociale
Londra ocupă primul loc (11.4 miliarde de euro), urmată de Bucureşti (6.3 miliarde de euro), Berlin (5.2 miliarde de euro) şi Varşovia (4.2 miliarde de euro). Capitala Franţei se situează pe locul al şaptelea (3.5 miliarde de euro).
„Situaţia poate fi îmbunătăţită prin politici publice în domeniul transportului, iar oraşele pot reduce costurile prin încurajarea mobilităţii nepoluante”, a comentat secretarul general al EPHA, Sascha Marschang, citat într-un comunicat de presă al asociaţiei franceze Respire, preluat de Agerpres.
Poluarea aerului în oraşe este cauzată de factori multipli: transportul, încălzirea locuinţelor sau activităţile industriale şi agricole. Deşi este dificil să se evalueze cu exactitate ponderea fiecărui factor, raportul a analizat cu precădere influenţa transportului şi a estimat că o creştere cu 1% a numărului de maşini dintr-un oraş creşte costurile sociale cu aproape 0.5%.
Poluarea aerului este responsabilă pentru decesul prematur a 480.000 de persoane în Europa, potrivit Agenţiei Europene de Mediu.
La un preț de aproximativ 20 de milioane de euro/ km de autostradă, în situația ideală de poluare zero, banii consumați pentru combaterea efectelor poluării în București ar acoperi anual 300 de km de șosea rapidă.