Bugetul lui Urtoi pentru CNIR, desființat de către Finanțe
Un document semnat de secretarul general al Ministerului Finanțelor cere revizuirea nivelului cheltuielilor Companiei Naționale de Investiții Rutiere, o societate care de când s-a înființat, n-a făcut nimic.
Cătălin Urtoi, omul pus de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, să pună pe picioare sinecura Compania Națională de Investiții Rutiere, la jumătatatea lunii aprilie, n-a fost în stare până la finele lui noiembrie să facă un buget realist pentru invenția de la Transporturi.
Un document de la Ministerul Finanțelor arată că nivelul cheltuielilor este nearealist și că e nevoie să fie revizuit. Practic, Urtoi a prevăzut cheltuieli cu personalul în valoare de 8.576,89 mii de lei, pentru un număr mediu de personal la finele anului de 130, în condițiile în care pentru finalul trimestrului al treilea s-a prevăzut un număr de 52 de persoane. ”De asemenea, ținând seama de aceste aspecte, apreciem necesară revizuirea nivelului acestor cheltuieli, astfel încât să fie redate într-o manieră cât mai realistă, iar Referatul de aprobare al Ordinului comun să cuprindă modul de determinare al acestora, respectiv numărul de personal luat în calcul și numărul de luni aferent”, se spune în documentul Finanțelor.
Practic, Urtoi a inventat niște posturi pe care nu le-a acoperit, însă suma a menționat-o. Se pare că până în prezent, sunt antamați câțiva consilieri ai președintelui CNIR și un secretar. Până la 52 mai e mult, darămite până la 130.
Conform unui act al Guvernului, CNIR a fost înființată să se ocupe de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesităților de deplasare a cetățenilor și de circulație a mărfurilor în condiții de siguranță, cu atingerea unor timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană și asigurarea confortului în trafic.
Capitalul social iniţial al CNIR este în valoare de 50.000.000 lei şi este subscris şi integral vărsat în numerar de statul român până la data de 30 noiembrie 2016, în calitate de acţionar unic care îşi exercită drepturile şi îşi îndeplineşte obligaţiile prin Ministerul Transporturilor, în calitate de reprezentant legal al statului român.
Până în prezent, compania unde șef interimar este Urtoi n-a prestat nimic.
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, l-a impus în 20 aprilie 2023, pentru patru luni, pe consilierul său onorific, Cătălin Urtoi, în funcția de director general interimar al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR), cea care ar trebui să să se ocupe de noile proiecte de autostrăzi. Printr-o regie de doi bani, Sorin Grindeanu asista ca un tătuc cum Cătălin Urtoi, susținut acum și promovat de baronul PSD de Iași, Maricel Popa, semna mandatul de director general cu președintele Consiliului de Administrație de la CNIR, controversatul Sorin Bota- fost deputat PSD și secretar de stat la Transporturi. Acea mutare a lui Grindeanu a fost un copy paste a celor făcute de pe vremea USR de Cătălin Drulă, adică de genul activistul de ieri, mare director azi. Finalul este arhicunoscut: zero realizări, dar gură mare și scandaluri.
Cătălin Urtoi, ieri cu PNL, azi cu PSD
Cătălin Urtoi este de profesie inginer hidrotehnist, fiind absolvent al Facultății de Hidrotehnică a Universității Gheorghe Asachi din Iași și a devenit oarecum mai cunoscut ca membru în conducerea Asociației Împreună pentru A8, care militează pentru realizarea de proiecte de infrastructură în Moldova. Între decembrie 2019 și martie 2020 a fost consilier onorific al ministrului transporturilor, Lucian Bode, dar când acesta a văzut că Urtoi face mai mult politică pentru PSD decât ceea ce trebuia să facă, l-a trimis la plimbare. Dar, ulterior, în februarie 2022, a fost recuperat de Grindeanu, numindu-l consilier personal al său. De ieri, însă, consilierul onorific al lui Grindeanu a devenit directorul CNIR, companie născută și nășită de Dacian Cioloș. Nici nu se uscase cerneala pe numirea de director general al CNIR, că deja Cătălin Urtoi a făcut o declarație în stilul celor de la USR: ”Am posibilitatea să organizez noul CNIR, iar scopul meu este securizarea proiectului autostrăzii A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș. Instituția este zero acum, dar ne apucăm de treabă și mergem înainte”. Practic, prin faptul că ”scopul meu este securizarea proiectului autostrăzii A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș ”, acesta demonstrează din start că habar nu are ce înseamnă să manageriezi o companie națională. Așadar, viitorul CNIR sună bine că, deh, doar de aceea l-a pus Grindeanu pe Urtoi să …blocheze înființarea CNIR, că de funcționat va funcționa la calendele grecești!
Eu, Cătălin Urtoi cer Procurorului General al României să ceară oficial scoaterea în afara legii a PSD”
Dar marea ”performanță” publică a lui Cătălin Urtoi a fost omologată în 2020 când țipa și urla la adresa PSD pe unde apuca. O dovadă în acest sens este și postarea acestuia din 18 octombrie 2018: „Eu, Cătălin Urtoi, cetățean liber al Europei, cer Procurorului General al României să ceară oficial scoaterea în afara legii a PSD” (https://www.puterea.ro/sorin-grindeanu-consiliat-de-cameleonul-iesean-catalin-urtoi-care-cerea-scoaterea-psd-in-afara-legii/). Acum, activistul anti PSD, Cătălin Urtoi, este braț la braț cu PSD, care l-a și recompensat cu funcția de director general al CNIR și pentru că a cerut scoaterea PSD în afara legii.