Bulgaria vrea să preia controlul parcărilor pentru TIR-uri de la frontierele cu România
Guvernul bulgar, sub conducerea premierului interimar Dimităr Glavcev, ar putea prelua controlul parcărilor tampon pentru camioane de la punctele de trecere a frontierei, care sunt în prezent gestionate de companii private. Potrivit Mediapool, un grup de lucru a fost desemnat să găsească soluții durabile pentru aceste parcări, care joacă un rol esențial în controlul traficului la frontieră.
Soluții pentru parcările tampon și facilitarea traficului
Grupul de lucru are misiunea de a identifica măsuri urgente care să reducă timpii de așteptare la frontieră și să asigure un tratament egal pentru toate vehiculele de marfă. De asemenea, se dorește o mai mare predictibilitate în procesul de prelucrare a camioanelor, ceea ce ar putea aduce o îmbunătățire a situației actuale, marcată de tensiuni între transportatori și operatorii privați ai parcărilor.
Tensiuni și inspecții recente
Problemele legate de parcările pentru camioane, în special la granița cu România, au fost abordate recent printr-o serie de inspecții comandate de premierul Glavcev. Agenția Națională pentru Venituri (NAP) și Agenția de Stat pentru Securitate Națională (DANS) au verificat parcările de la punctele de frontieră Lesovo, Kăpitan Andreevo, Ruse și Vidin. Transportatorii bulgari și străini s-au plâns de timpii lungi de așteptare și de tarifele percepute în aceste parcări, care, deși create pentru a reduce cozile la frontieră, au generat nemulțumiri.
La parcarea de lângă Podul Dunării I de la Ruse, transportatorii au acuzat diferențele de tarif: șoferii bulgari plătesc 15 leva, în timp ce cei străini sunt taxați cu 25 de euro. Aceste discrepanțe au atras atenția Comisiei pentru Protecția Concurenței, care investighează operatorul parcării, TIR Parking Ruse, însă rezultatele anchetei nu au fost încă publicate.
Manipularea timpilor de așteptare și alte nemulțumiri
Pe lângă tarifele diferite, șoferii se plâng și de manipularea „cozii virtuale” la parcările unde trebuie să aștepte zile întregi pentru a traversa frontiera, fiind obligați să plătească mai mult pentru ședere. O situație similară a fost raportată și la parcarea de lângă al doilea pod peste Dunăre, la Vidin, unde transportatorii sunt forțați să oprească din cauza unui semafor permanent roșu.
Termen limită pentru soluționarea problemei
Rezultatele inspecțiilor efectuate de DANS și ale verificărilor Comisiei pentru Protecția Concurenței sunt așteptate până la sfârșitul lunii septembrie. Grupul de lucru, condus de vicepremierul interimar și ministru de finanțe Liudmila Petkova, va analiza aceste rezultate și va propune măsuri concrete pentru îmbunătățirea situației. Din grupul de lucru fac parte și miniștri ai Transporturilor, Dezvoltării Regionale, Agriculturii, precum și directori ai Agenției Vamale și ai Direcției Generale a Poliției de Frontieră.