Cabinetul Ciolacu a adoptat OUG privind amnistia fiscală
Guvernul României a adoptat, în ședința de miercuri, 4 septembrie 2024, la propunerea Ministerului Finanțelor, Ordonanța de Urgență prin care reglementează o serie de măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar.
Scopul acestor măsuri este acela de a veni în sprijinul contribuabililor, având în vedere faptul că mediul de afaceri se confruntă cu o lipsă temporară de lichidități, de a susține conformarea voluntară la plată, sens în care, prin măsurile adoptate de impulsionare a achitării obligațiilor fiscale/bugetare, statul se asigură, pe de o parte de faptul că volumul arieratelor scade, iar pe de altă parte, veniturile bugetare cresc astfel încât să se poată susține cheltuielile efectuate pentru susținerea economică.
„Guvernul a aprobat astăzi un pachet amplu de măsuri, de impact atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru temperarea deficitului bugetar și susținerea investițiilor publice. Pe deoparte, în ceea ce privește facilitățile pentru cei cu datorii, este modul nostru de a ajunge la un echilibru, nu toți contribuabilii care au restanțe sunt certați cu legea. Ne interesează să îi ajutăm pe cei aflați în dificultate, în timp ce încurajăm conformarea și recuperăm o parte dintre creanțele care nu ar fi ajuns niciodată la buget. În plus, aici facem un pas spre a-i impulsiona pe cei buni-platnici să continue acest comportament, pentru că datorită lor economia funcționează. O altă componentă importantă este sprijinul acordat autorităților publice locale care implementează cu succes proiecte de investiții, astfel încât acestea să poată asigura finanțarea necesară pentru continuarea acestor proiecte. În plus, statul face un pas semnificativ pentru reducerea cheltuielilor, care include măsuri de monitorizare și reducere a categoriilor de cheltuieli neesențiale anul acesta”, a transmis ministrul Marcel Boloș.
Principalele prevederi ale proiectului vizează:
A) Acordarea unei bonificații de 3% pentru contribuabilii bun-platnici pentru viitoarele obligații fiscale;
B) Implementarea unor măsuri pentru îmbunătățirea colectării creanțelor bugetare și pentru sprijinirea debitorilor aflați în dificultate financiară, prin acordarea unor facilității fiscale constând în anularea unor obligații privind accesoriile (dobânzi, penalități etc.), precum în cazul persoanelor fizice și stingerea unei părți din datorie, în funcție de valoarea debitului;
C) Sprijin pentru investițiile derulate la nivelul autorităților publice locale prin facilitarea accesului la finanțare la fonduri europene sau credite din trezorerie;
D) Monitorizarea sistemului de cheltuieli publice și reducerea categoriilor de cheltuieli care nu sunt necesare sau pot fi amânate;
E) Monitorizarea sistemului de cheltuieli pentru companiile de stat/locale.
Bonificații financiare pentru contribuabilii bun-platnici
Pentru a veni în sprijinul contribuabililor bun-platnici și recompensarea acestora pentru conformarea voluntară la plată se va acorda o bonificație de 3% din impozitul pe profit anual și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz.
Pot beneficia de această măsură contribuabilii care își declară și li se stinge integral și la termenele prevăzute de lege impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz.
Facilitatea se acordă din oficiu de către ANAF, prin emiterea unei decizii și în situația respectării condițiilor prevăzute de actul normativ. Sumele care fac obiectul bonificației nu se restituie, ci se utilizează pentru compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului, în conformitate cu prevederile art.167 din Legea nr.207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
Facilități fiscale constând în anularea unor debite restante și penalități
Situația actuală a volumului creanțelor bugetare neîncasate la bugetul general consolidat cu potențial de valorificare indică o valoare a creanțelor bugetare care nu au fost încasate la termenele scadente în valoare de 71,8 miliarde lei, respectiv 4,06% din PIB, din care 60,5 miliarde lei provin din debitele principale, în timp ce 11,3 miliarde lei provin din determinarea accesoriilor potrivit prevederilor legale în vigoare. Din suma de 71,8 miliarde lei, 8,19 miliarde lei reprezintă sume care provin din hotărâri penale definitive nu se iau în calcul pentru determinarea valorii creanțelor posibil de recuperat.
Actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice.
În ceea ce privește companiile și autoritățile sau instituții publice care administrează obligații bugetare, un număr de 330.735 contribuabili înregistrează debite restante și vor beneficia de următoarele facilități:
– Se anulează toate accesoriile (dobânzi, penalități) aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă sunt achitate integral datoriile până la data depunerii cererii, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024.
– Se anulează toate accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă, cu scadenţă anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF.
– Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, și stinse cu întârziere până la 31 august 2024.
– Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal.
Cererea de anulare a accesoriilor se va soluționa de către organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor, în cazul în care debitorul îndeplinește condițiile prevăzute pentru acordarea anulării accesoriilor sau prin decizie de anulare sau de respingere a cererii.
În ceea ce privește persoanele fizice, un număr de 848.705 contribuabili persoane fizice înregistrează debite restante, care vor acorda următoarele facilăți:
În cazul debitorilor persoane fizice care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse în procent de 50% până la 25 noiembrie 2024, se acordă:
– anularea unui procent de 50% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
– anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
În cazul debitorilor persoane fizice care înregistrează obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, se acordă:
– anularea unui procent de 25% din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
– anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
Nu pot beneficia de această măsură obligațiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale, precum și obligațiile bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive și sume reprezentând prejudicii. În acest sens, contribuabilii declară pe propria răspundere, prin cererea de anulare depusă, faptul că nu se află în niciuna dintre aceste situații.
Sprijin pentru investițiile derulate la nivelul autorităților publice locale
Pentru a veni în sprijinul autorităților publice locale ce implementează cu succes proiecte de investiții finanțate din fonduri externe, Ministerul Finanțelor a propus o serie de măsuri care să permită unităților administrativ teritoriale să asigure necesarul de finanțare pentru a onora cererile de prefinanțare/plată/rambursare. Printre acestea se numără:
- Flexibilizarea condițiilor de utilizare a veniturilor proprii ale instituțiilor publice pentru a finanța cheltuieli curente și de capital;
- Majorarea prefinanțării de la 10%, cât este acordat în prezent, la 30% pentru finanțarea investițiilor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile pentru autoritățile publice locale;
- Utilizarea excedentelor autorităților publice pentru finanțarea cheltuielilor cu energia termică, asistența socială destinată asistenților sociali ai persoanelor cu dizabilități, DGASPC și investițiilor PNRR și Politica de Coeziune;
- Introducerea proiectelor etapizate cu finanțare din fonduri europene în categoria proiectelor pentru care pot fi contractate împrumuturi prin Trezoreria Statului;
- Majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor de către unitățile administrativ-teritoriale cu suma de 1,5 miliarde lei, precum și a plafonului de tragere cu suma de 700 milioane lei.
Eficientizarea sistemului de cheltuieli
Totodată, actul normativ reglementează o serie de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar, astfel:
- Plata eșalonată, în perioada 2025-2029, a diferenței dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituțiilor din sistemul judiciar și drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018;
- Limitarea, începând cu luna septembrie 2024 a unor naturi de cheltuieli cu bunurile și serviciile și a cheltuielilor cu investițiile;
- Limitarea stimulentelor acordate din fonduri externe nerambursabile, decontarea cheltuielilor de transport la plecarea în concediu);
- Reglementări cu privire la emiterea și plata titlurilor de despăgubire emise în baza legislației în domeniul despăgubirilor proprietății;
- Reglementări cu privire la asigurarea unei conduite prudente în ceea ce privește deschiderile de credite și plăți efectuate de către autoritățile publice;
- Suspendarea organizării de noi concursuri pe bază de memorandumuri aprobate în Guvernul României precum și suspendarea exceptării de la reorganizare/comasare a instituțiilor publice până la data de 31 decembrie 2024;
- Autorizarea Ministerului Finanțelor de a solicita ordonatorilor principali de credite disponibilizarea la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului a economiilor constatate din analiza execuţiei bugetare;
- Utilizarea fondurilor obținute din emisiunea de eurobonduri verzi în vederea finanțării proiectelor de linie de cale ferată sau de metrou după caz și transferul proiectelor în programele operaționale specifice Politicii de coeziune.