Cabinetul Ciolacu schimbă legea pentru curățători, bucătari personali, instalatori, grădinari, baby-sitteri

Publicat: 18 iul. 2024, 07:21, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Cabinetul Ciolacu schimbă legea pentru curățători, bucătari personali, instalatori, grădinari, baby-sitteri

Cabinetul Ciolacu va adopta azi un proiect de hotărâre pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 822/2022.

În considerarea dispozițiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 38/2024, în vederea armonizării cu soluția software „Platformă Electronică de Evidență a Activităților Casnice” achiziționată de Ministerul Muncii, prezentul act normativ revizuiește o serie de elemente ce țin de organizarea, desfășurarea, retribuirea și evidența activității prestatorului casnic stabilite prin Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 822/2022, cu modificările și completările ulterioare.

Termenul „prestator casnic” se referă la o persoană sau o companie care oferă servicii sau produse în mod obișnuit în cadrul sau în jurul unei locuințe. Acest tip de prestator poate include, de exemplu, curățători, bucătari personali, instalatori, grădinari, baby-sitteri sau orice altă persoană care oferă servicii la domiciliu sau în jurul casei. De obicei, aceste servicii sunt furnizate pentru a ajuta la menținerea și îmbunătățirea locuinței și a vieții de zi cu zi a persoanelor care locuiesc acolo.

Astfel, principalele reglementări privind modificarea și completarea Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic se referă la:

– eliminarea trimiterii la profesia de bonă din norma de la art. 2 a care clarifică scopul în care poate fi utilizat tichetul de activități casnice, respectiv cel al remunerării celor 34 de activități casnice din lista ce se constituie anexă la Legea nr. 111/2022, cu modificările și completările ulterioare, între care sunt incluse și cele specifice îngrijitorului informal, ca și categorie a prestatorilor casnici;

– înlocuirea în cuprinsul art. 3 a termenului „gestionată” cu sintagma „utilizată” – cu referire la platforma electronică și indicarea link-ului unde se poate accesa această platformă; de asemenea, adăugarea unei categorii suplimentare de personal care poate face înregistrarea și crearea contului personal al beneficiarilor casnici și prestatorilor casnici, respectiv cea a furnizorului de serviciu universal, cu specificarea locului – la sediul unităților acestuia; această modificare este necesară întrucât Ministerul Muncii și Solidarității Sociale este autoritatea contractată pentru contractul de prestări servicii prin care platforma a fost operaționalizată, iar având în vedere faptul că în caietul de sarcini este prevăzută și mentenanța, această modificare ar reduce în mod semnificativ timpul de răspuns din partea prestatorului la respectivele solicitări ce ar face obiectului serviciului de mentenanță. În prezent, platforma este recepționată de MMSS în calitate de autoritate contractantă, fiind utilizată de ANOFM în scopul prevăzut în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, jalonul 397. stabilirea de termene pentru anularea tichetelor de activități casnice, respectiv în termen de 30 de zile de la data îndeplinirii termenelor prevăzute la art. 7 alin. (3) și (7) de lege;

– introducerea un nou alineat care stabilește datele și informațiile obligatoriu de completat în platforma electronică în vederea înregistrării și creării contului personal al beneficiarilor casnici și prestatorilor casnici;

– modificarea prevederilor art. 8 în sensul clarificării operațiunilor realizate în aplicarea art. 6 alin. (1) şi art. 7 alin. (3) din lege, pentru a distinge între cele care sunt de competența furnizorului de serviciu universal și cele care sunt de competența unităților acestuia, respectiv în relație cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) sau cu agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, după caz;

– includerea estimării între operațiunile pe care trebuie să le realizeze furnizorul de serviciu universal, cu indicarea termenului și modalității privind solicitarea sumelor estimate;

– introducerea între operațiunile pe care trebuie să le realizeze furnizorul de serviciu universal a gestionării sumelor reprezentând contravaloarea netă a tichetelor de activități casnice necesar a fi preschimbate de prestatorii casnici în luna curentă, virate în condițiile art. 8^1 din lege în conturile distincte de disponibil, care nu sunt purtătoare de dobânzi, deschise în acest scop la instituțiile de credit; clarificarea modului de plată a valorii nete a tichetelor de către furnizorul de serviciu universal, cu indicarea expresă a instituției care face reținerea impozitului pe venit și a contribuției de asigurări sociale;

–  clarificarea demersurilor ce trebuie realizate în situația în care beneficiarul casnic nu a completat în mod corect și veridic datele și informațiile pe tichetele de activități casnice pe suport hârtie, în sensul remunerării prestatorului casnic de către beneficiarul casnic cu alte tichete de activități casnice, cu posibilitatea de a returna respectivele tichete agenției pentru ocuparea forței de muncă și de a primi contravaloarea acestora din care se scade costul suportat cu tipărirea şi distribuirea acestora;

– includerea tichetelor de activități casnice pe care prestatorul nu le preschimbă în termenul prevăzut de lege între cele anulabile;

– clarificarea funcționalităților platformei electronice atât în raport cu beneficiarul casnic, cât și cu prestatorul casnic;

– modificarea lit. b) a alin. (1) al art. 9 pentru realizarea coerenței cu prevederile Legii nr. 111/2022 care reglementează posibilitatea situațiile care pot apărea în legătură cu tichetele de activităţi casnice achiziționate de beneficiarul casnic sau de angajator, respectiv: returnare, pierdere, deteriorare, sau nereturnate, după caz;

– introducerea la art. 15 a unui nou alineat, alin. 2^1, referitor la înregistrarea angajatorilor în platformă;

– înlocuirea ANOFM cu agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene sau a municipiului București în ceea ce privește încheierea contractului pentru achiziționarea tichetelor de activități casnice pentru eficientizarea și descentralizarea procesului de acordare a acestora, în temeiul art. 11 alin. (5) din Legea nr. 111/2022;

– înlocuirea ANOFM cu agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene sau a municipiului București în cuprinsul Cererii de solicitare a tichetelor de activităţi casnice, în temeiul art. 11 alin. (5) din Legea nr. 111/2022 și al Cererii de solicitare a tichetelor de activităţi casnice, în temeiul art. 11 alin. (8) din Legea nr. 111/2022;

– introducerea unei prevederi prin care se reglementează faptul că modelul contractului care se încheie între angajator și agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în raza căreia are sediul/sediul social sau punctul de lucru se aprobă prin ordin al ministrului muncii și solidarități sociale, la propunerea ANOFM;

– modificarea modelului tichetului de activități casnice, atât pe suport hârtie, cât și pe suport electronic, corelativ cu obligația instituită atât în sarcina prestatorului casnic, cât și a beneficiarului casnic de a-l semna;

– instituirea posibilității de utilizare a tichetelor deja tipărite, în considerarea modelului stabilit inițial;

– indicarea termenelor pentru rapoartele și statisticile generate de platforma electronică ce trebuie transmise MMSS de către ANOFM, respectiv lunar/trimestrial/anual sau la solicitarea acestuia, după caz, luând în considerare obligațiile de raportare către Comisia Europeană cu privire la implementarea reformei și investiției din cadrul PNRR.

Impactul social

Prin revizuirea normelor metodologice care reglementează punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 se are în vedere eficientizarea sistemului de plată și evidență a activităţii prestatorului casnic. Astfel, ținând cont de relația de interdependență dintre legea de instituire a sistemului de tichete de activități casnice (jalonul nr. 387 al PNRR) și platforma electronică care îl operaționalizează (jalonul nr. 397 al PNRR), prezentul act normativ conține reglementări menite să sporească șansele de accesare a acestui sistem, deopotrivă pentru beneficiarii casnici și prestatorii casnici, cât și pentru angajatorii prevăzuţi la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, prin: lărgirea sferei de activități ce pot fi remunerate exclusiv cu tichete de activități casnice la un număr de 34 de activități, între care sunt incluse și cele specifice îngrijitorului informal, ca și categorie a prestatorilor casnici; descrierea pașilor procedurali de urmat în vedere înregistrării în Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice ; detalierea fluxului operațiunilor realizate în platforma dedicată sau la ghișeu, după caz, atât de către agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă, cât și de către furnizorul de serviciu universal.

Având în vedere că România are un sector informal semnificativ, ajustarea modului de implementare a sistemului de tichete de activități casnice în sensul celor de mai sus are potențialul de a stimula persoanele predispuse să fie implicate în activități informale, în special în muncă agricolă și casnică, să participe la economia formală, în cadrul unui raport juridic flexibil, care le conferă și calitatea de asigurați în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor de sănătate (ca urmare a îndeplinirii condiției minimale de plată a contribuției aferente a minimum 85 de tichete de activităţi casnice).

Totodată, modificarea și completarea prevederilor legale care vizează operațiunile efective realizate atât de către personalul agențiilor pentru ocuparea forței de muncă, cât și de către cel al unităților furnizorului de serviciu universal în cadrul sistemului de tichete de activități casnice, asigură posibilitatea utilizării acestui sistem inclusiv în zonele rurale cu oportunități limitate de angajare sau cu mobilitatea geografică scăzută a forței de muncă.

De asemenea, prezentul proiect de act normativ poate contribui la creşterea ratei de activitate a populaţiei în vârstă de muncă pe piaţa muncii şi la diminuarea ratei sărăciei, prin completarea veniturilor beneficiarilor de venit minim de inserție cu veniturile ocazionale obţinute din prestarea activităţii casnice, permițând, totodată, și șomerilor înregistrați la ANOFM să beneficieze în continuare de drepturile și măsurile prevăzute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare. Gradul ridicat de informalitate al economiei românești are consecințe atât în sfera protecției sociale, cât și a finanțelor publice.

Revizuirea normelor metodologice care reglementează punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 este menită să consolideze premisele legislative de instituire a unui sistem de tichete de servicii de activități casnice eficient, cu consecințe pozitive în sfera colectării impozitelor, inclusiv a contribuțiilor sociale.

Pentru veniturile realizate din desfăşurarea activităţilor casnice, prestatorul casnic datorează impozitul pe venit şi contribuţia de asigurări sociale, în cotele prevăzute la art. 64 alin. (1) şi art. 138 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, angajaţii care au calitatea de beneficiari casnici datorează impozit pe venit pentru sumele reprezentând contravaloarea tichetelor de activităţi casnice primite cu titlu de bonus sau primă de la angajatorii cu care au raporturi de muncă sau de serviciu, potrivit regulilor prevăzute la art. 78 alin. (2) lit. a) sau b) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

HG-76